Jump to content

Motorbytte, fra VP MD 5B/110S drev til VP 2010/130S drev

ulvefenix

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har erfaring med å skifte motor fra VP MD 5B m. 110S drev til VP 2010 / 130 S drev ? Går dette uten å skifte bedding ?

Har fått tak i en MD 2010 med 130 S drev til en rimelig pris i Sverige, det eneste som nå mangler er montering, so satser vi på en deilig problemfri sesong ? (bank bank i bordet)

Ville sette stor pris på tilbakemelding !

Hei,

og velkommen hit! Denne operasjonen gjorde jeg i sommer. Du behøver ikke å skifte bedding, men du må få tak i adaptere som VP leverer sammen med 2010 (eller rettere sagt leverte, siden motoren nå har gått ut av produksjon...). Disse koster et par tusen kroner. Evt kan du få et mekanisk verksted til å lage dem for deg, men det er jo unødig komplisert. Det er altså snakk om to jernstykker som er formet som brede "hestesko", og bygger oppunder motorlabbene.

Så må du også skjære i motorkassa, og lage et lokk som gir høyde nok for den nye motoren. Det er snakk om drøye ti centimeter. Her kreves litt finsnekring - jeg skal i gang med versjon 2 nå.

Selve jobben er ikke allverdens komplisert, bare bruk god tid på bruksanvisningen (jeg oppdaget etterhvert at svaret på alle spørsmål står der, nemlig...). Skaff deg en god momentnøkkel, pass godt på skruehullene som sitter i "plastikken" - særlig de som skal holde på drevet. Jeg fikk en ekstra runde med jobb for å sikre ett av disse hullene, og det ble litt trælete.

Lykke til!

• 3 uker senere...

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en MD 2010 og har en kaputt MD 5B i min Alo Mikkel 26. Fint å få bekreftet av ovenstående innlegg at den gamle beddingen kan brukes.

Jeg er likevel bekymret over plassen hos meg. Det er utrolig lavt under cocpitbrønnen i Aloen, og alle motoralternativene vil gå inn under denne brønnen. MD 5B har forsåvidt brukbar plass, for den er lav i utgangspunktet, har sitt høyeste parti helt framme og skråner raskt nedover. 2010 er høyere og holder på høyden sin lenger bakover.

Hvis det er riktig som Fenix sier, at man trenger drøye 10 cm. større høyde, vil jeg få problemer. Volvos produktbeskrivelser opererer med en høydeforskjell på 72mm., og det skal jeg såvidt klare. Men på installasjonstegningene opereres det med en nødvendig høyde for å installere drevet på nesten 80 cm., og det kan jeg bare glemme. Drevet er i sin helhet under cocpitbrønnen.

Jeg har forresten tenkt å skjære bort den buede, grønne "bjelken" under forkanten av cocpitbrønnen (se bildet) for å få noen cm. ekstra. Den hører til innerlineren (er det ikke det det heter?). Hvis det er galskap, håper jeg noen advarer meg.

Arniff

Bilde

Du kan jo vurdere å sage opp høl i cockpitdørken for å få en luke å heise motoren ned igjennom ? Da trenger du motorhøyden, men ikke monteringshøyden..

Forøvrig finnes det flere motorer som er mindre enn VP alternativene. Iallefall for litt større motorer, er ikke helt sikker på disse småtassene. Nanni 21hp er f.eks både kortere, smalere, lettere og lavere enn tilsvarende VP motor.

Av alternativer til den MD5 A/B saken, ville jeg sjekket VETUS 11HP eller SOLE 11 HP. Disse forefinnes med adapter til det seildrevet du allerede har.

Forøvrig istemmes det at gamle motorer er noe helv... dritt.

Suzuki

No boat needed..

Hvis det er riktig som Fenix sier, at man trenger drøye 10 cm. større høyde, vil jeg få problemer. Volvos produktbeskrivelser opererer med en høydeforskjell på 72mm., og det skal jeg såvidt klare. Men på installasjonstegningene opereres det med en nødvendig høyde for å installere drevet på nesten 80 cm., og det kan jeg bare glemme. Drevet er i sin helhet under cocpitbrønnen.

Det kan godt hende at det er 72 mm og ikke drøye 100, slik jeg skrev. Produktbladet er helt sikkert riktig, mens jeg opererer mer eller mindre med øyemål. Hos meg er det herlig åpent terreng rundt motorbeddingen, men jeg måtte altså skjære et hull i kassa, og må montere et lokk her. Redigert av Fenix (see edit history)

Av alternativer til den MD5 A/B saken, ville jeg sjekket VETUS 11HP eller SOLE 11 HP. Disse forefinnes med adapter til det seildrevet du allerede har.

Forøvrig istemmes det at gamle motorer er noe helv... dritt.

Suzuki

Takk for svar begge to.

Har sjekket Vetus, men adapteret bygger så mye i lengden at jeg i så fall må bygge om inn mot salongen. Nå er forsåvidt det mindre dramatisk enn å skjære hull i cocpit-dørken, noe jeg kvier meg for. Men jeg er ikke helt trygg på drevet mitt, og liker ikke tanken på å sette ny motor på gammelt drev. Såvidt jeg kan forstå, ville de ikke passe helt sammen heller, med tanke på omdreininger, utveksling og propeller. Dessuten faller det faktisk dyrere enn det tilbudet jeg har på VPen inklusive nytt drev.

Nå snakket jeg for noen tid siden med en som hadde en VP MD 2010 i sin Alo Mikkel - såvidt jeg forsto uten hull i cocpit-dørken. Han hadde derimot en åpning inn fra stikkøya, og det er jeg innstilt på å lage. Men jeg vet ikke om det kan være små individuelle forskjeller på båtene eller årsmodellene.

Arniff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...