Jump to content

Dynamo - luftgjennomstrømning


Lotus

Recommended Posts

Dynamovifta virker nok slik at den suger luft ut av dynamoen, men vil ikke en vife være mest effektiv når den blåser og ikke suger? Dvs. at motstanden ligger på blåsesida av vifta istedenfor på sugesida. Av den enkle grunn at du maks kan suge med 1bar undertrykk, men du kan blåse med botimot ubegrenset overtrykk.

Den ville nok vært mer effektiv om den jobet med komprimert luft, men da ville den ikke vært så enkel å bygge sammen med dynamoen. Hovedsaken er vel at den er effektiv nok.

 

Ellers skiller en mellom radial vifter (=sentrigugalvifter) som her og aksialvifter (propellform). De første er for høyt trykk og liten luftmengde. Aksialviftene gir stor luftstrøm med lite trykk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ellers skiller en mellom radial vifter (=sentrigugalvifter) som her og aksialvifter (propellform). De første er for høyt trykk og liten luftmengde. Aksialviftene gir stor luftstrøm med lite trykk.

Lite luft og høyt trykk eller mye luft og lavt trykk. Det virker fornuftig. Takk for mange synspunkter og forklaringer til alle. Nå vet jeg antagelig nok til å bestå grunnkurs i vifteteknikk.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Den ville nok vært mer effektiv om den jobet med komprimert luft, men da ville den ikke vært så enkel å bygge sammen med dynamoen. Hovedsaken er vel at den er effektiv nok.

 

Ellers skiller en mellom radial vifter (=sentrigugalvifter) som her og aksialvifter (propellform). De første er for høyt trykk og liten luftmengde. Aksialviftene gir stor luftstrøm med lite trykk.

 

 

Jeg er totalt uvitende om kjølesystem for dynamo og har lært mye av denne tråden.

 

Jeg undrer på om avkjøling av dynomo er et viktig tema i forhold til dens ladegenskaper tatt i betraktning de "vanligste" laderegulatorene?

Link to post
Share on other sites

Begynner å kjenne tynn is under føttene, men...

 

For høy temperatur/dårlig kjøling til dynamoen går vel mest ut over levetiden til den forutsatt at vi snakker bare om dynamoen. Blir også regulatoren for varm kan jeg tenke meg at det også betyr noe for ladingen som sådan

Link to post
Share on other sites

Ingen pil som viser dreieretning..........

Er du sikkert på at du har sett nøye etter, Lotus? Det pleier å være en pil stanset inn i EN av skovlene, på den delen som er bakoverbøyd. Måtte selv lete godt for å finne den.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For høy temperatur på dynamoen vil medføre hurtigere aldring av isolasjonen på viklingene i dynamoen, og dermed kortere levetid. Om temperaturen blir skikkelig høy så vil nok isolasjonen smelte og dynamoen havarere.

 

Betyr dette at det kan være fornuftig å registrere temperaturen på dynamoen?

 

Hva er i så fall "øvre" temperaturgrense?

 

Har som nevt ingen kunnskaper om dynamo.

Link to post
Share on other sites

Er du sikkert på at du har sett nøye etter, Lotus? Det pleier å være en pil stanset inn i EN av skovlene, på den delen som er bakoverbøyd. Måtte selv lete godt for å finne den.

Skal ta en ny titt når jeg kommer hjem om noen dager. Tok ikke med dynamoen i bagasjen, da den slår ut på sikkerhetskontrollen på flyplassen. :smiley: Hadde masse krøll da jeg hadde med battmeter med shunt gjennom sikkerhetskontrollen på Gardemoen. To vakter måtte få et lynkurs om at shunter er ufarlige greier.

 

Nå vet jeg jo uansett hva som er riktig, så om pila er der eller ikke spiller liten rolle.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Betyr dette at det kan være fornuftig å registrere temperaturen på dynamoen?

 

Hva er i så fall "øvre" temperaturgrense?

Ikke ta det ille opp: finn noe annet å bli paranoid på :lol:

 

Nei på alvor (nesten): Registrer heller vanndybden i toalettrommet. Flere båter har sunket pga det, enn pga for høy temperatur i dynamoen

Link to post
Share on other sites

Ikke ta det ille opp: finn noe annet å bli paranoid på :lol:

 

Nei på alvor (nesten): Registrer heller vanndybden i toalettrommet. Flere båter har sunket pga det, enn pga for høy temperatur i dynamoen

 

Takk for et forståelig svar.

 

Etter å ha hatt forskjellige typer "hendelser" ombord i forskjellige båter har jeg nok utviklet en viss glede ved å være forberedt på systemer som kan gi vansker ombord.

 

Av hensyn til familiens ve og vel under sommerferien (4 - 5 uker kontinuerlig ombord) synes jeg det er greit å registrere ulike synspunkter her på BP.

 

Nedprioriterer heretter dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Ok, håper at du tok det med et :wink: .

 

Det jeg ville gjort var å sjekke om dynamoen generelt får bra nok kjølingen - kanskje føre tilluften til motorrommet nærmere dynamoen med en slange, slik som det ble nevnt tidligere i tråden. Deretter ville jeg kanskje overvåke den generelle temperaturen i motorrommet, slik at du også får med deg andre problemer (eksos f eks).

Link to post
Share on other sites

Deretter ville jeg kanskje overvåke den generelle temperaturen i motorrommet, slik at du også får med deg andre problemer (eksos f eks).

Etter en spesiell forhistorie overvåker jeg nå både temperatur i motorrommet, i pakkboksen og i stevnelageret!

 

Snodig at ingen hittil har omtalt dette som paranoide trekk?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Jeg undrer på om avkjøling av dynomo er et viktig tema i forhold til dens ladegenskaper tatt i betraktning de "vanligste" laderegulatorene?

Presis talt, ja.

Alle ting som vandler/"produserer" strøm er avhengig temperaturen.

Jo kjøligere, desto bedre.

Ang. dynamoer på motorer er det begrenset viktig.

 

Betyr dette at det kan være fornuftig å registrere temperaturen på dynamoen?

 

Hva er i så fall "øvre" temperaturgrense?

Øvre temperaturgrensen på dynamoer er ca. 125°C vanligvis.

 

Med det er denne temperaturen allerede langt over vanlige omgivelsestemperaturer.

For å nevne det er motortemperaturen (strålingsvarme som påvirker dynamoet) ca. 80 til 95°C maksimalt.

Noen motorer kjøles forresten til 115°C, men det gjelder vel skjelden båtsmotorer.

Men så finnes det i tillegg oljetemperatur (opp til ca. 125°C) og forskjellige byggedeler som f.eks. eksos/sylinderhodet/turbolader etc.

 

Lufttemperaturen på motorrommet kan altså bli et problem så sant det ikke finnes bra gjennomlufting.

Det er forresten helt vanlig med ca. 40°C til 70°C på motorrommet, så ser man allerede her at det ikke mangler mye for å "ergere" dynamoet og.

Men vanligvis holder det, ellers ville man snart oppleve problemer med motorens løp i tillegg.

 

En annen ting kan det bli så snart dynamoen blir tvunget til å jobbe, fordi den produserer også kraftig varme ved kraftig lading.

Dette er ikke alt for lite og kan aldeles føre til problemer, så ikke legg temaet alt for langt borte.

Om det skjer nå pga. både store og tømte batteribenker som skal lades, eller pga. høyeffektregulatorer, er da det samme.

Bare at en bra regulator skulle ta hensyn på det.

 

Om man nå trenger ekstra lufting for dynamoet er altså avhengig av flere faktorer.

Og sikkert hendes det jo bare en skjelden gang inni mellom at dynamoer brenner opp, i forhold til mange x-hundretusen båter,

men det trengs bare lite for å forbedre dynamoets miljø hvis det enten skulle være nødvendig eller bare er til å anbefales.

 

Så synes jeg at man gjerne skulle sjekke om det kunne oppstår problemer på egen båt, for en gangs skyld.

Dette skulle skje minst når det fantes forandringer som f.eks. etter montering av ekstra støydemping,

temperaturisolering, forandringer på luftinnsugingen, stor utvidelse av batteribenken,

eller selfølgelig når man ha montert en annen dynamoregulator som ikke tar hensyn på dynamoets temperatur.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...