Jump to content

Toalett som "returner" dri***

Windy37GM

Recommended Posts

Toalettet i båten slipper tilbake drittvann.  Det er av type TMC elektrisk toalett (som de selger på Maritim, dog ikke DeLuxe modellen :-).   Det suger bollen tom, flusher som en gud og alt er fint.  Etter noen minutter er det en del dritt van i bollen igjen.

Det er også en forhistorie her.  Fruen dumpet 2 stk OB ned i toalettet og kjørte pumpen.  Tett som en potte, men en vanlig "sånn-derre-gummikopp-greie-som-nesten-alltid-er-rød" ordnet det.  Fikk tatt ut begge OB'ene og det fungerte som det skulle igjen.  Men bare et par dager, så har jeg nå begynt å få tilbakeslipp.

Mitt spm:  Er det noen returventilggreie i disse toalettene som kanskje har blitt skadet av trådene til OB'ene?  Noe annet jeg kan prøve?  Eller må jeg åpne på må-få :-)

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Er nok lurt å åpne opp og sjekke ja.Lurer fælt på hvorfor kvinnfolka

skal kaste alt mulig i dassen??For ikke å glemme hvor mye de sitter

der,dritthustanken er jo full på et par dager jo.Også tror ihvertfall

Ørnene jeg drar rundt på at båten er direkte koblet til Mjøsa..... :cheers:

*utrolig ekle bilder spratt frem i hodet mitt*  :cheers:

neida, dette var over en liten periode og den gikk tett rett etterpå.

Får vel åpne fae***** imorgen tenker jeg.   Hvis noen lukter dritt i Tønsberg, er det bare jeg som har åpnet rør/tank.

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvis det ikke har satt seg noe i systemet etter den nevnte episoden, - kan det være at du har knekket pakning(er) med vakumsugeren? Det var det første som slo meg. Får du festet vakumsugeren bra, og røsker til skikkelig, er det kanskje ikke umulig at det kan finnes pakning(er) et sted som kan ta skade av det. Det burde ikke det, men man vet aldri... Men uansett må du vel bite i det sure eplet og ta saken i egne hender (:cheers:) for å finne ut om noen av disse årsakene er aktuelle.

En mulig årsak:

Du må sjekke luftingen til septik tanken din. Denne kan ha tettet seg, og dermed bygger det seg opp overtrykk inne i tanken når du pumper ut av doen. Luftingen til tanken kan tette seg enten ved at septik tanken har blitt overfyllt, slik at det har blitt løftet septik opp i lufteslangen, eller den kan rett og slett gro igjen over tid. Om du i tillegg har elektrisk tømmepumpe fra septik, tetter impelleren så og si 100% når denne ikke brukes. Dvs. at det ikke kan slippe trykk igjennom her. mao. Overtrykk må ut gjennom utlufting til Septik. Sjekk denne først, og da i koblingen ut fra tanken.

Det er helt naturlig at dette "slår tilbake" i toalettet når det blir overtrykk i septik.

Svein

Svein H

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...