Jump to content

motorstørrelse på 17 fot plastbåt?

carniti

Recommended Posts

Er vel redd for at sprøsmålet har blitt stilt en uhorvelig mengde ganger tidligere, men våger meg utpå likevel.

Er eier av en liten sprett av en 70-talls plastbåt, som jeg verken vet produsent eller annet om - stilen er typisk datidas daycruiser/skjærgårdsjeep av den litt 'kjappe' typen.

I dag står det en carniti 55 hester på den, men det finnes våte planer om å bytte ut den med noe mer lettstartet og mindre bensintørst.

Det er snakk om å handle brukt, og budsjettet er ganske begrenset. Da oppstår det naturligvis diskusjoner over middagsbordet. Min umiddelbare idé var å forsøke å finne noe åttitalls på rundt 50-60 hester til rundt 15000,- Mye leiting på finn.no indikerer at det er en pris man kan forvente nå.

Fra den andre siden av bordet hevdes det at det må være langt lurere å gå ned i motorstørrelse - gjerne til rundt 35 hester, og håpet er da at vi kan spare noen tusenlapper eller få yngre motor for pengene.

Jeg er redd for at vi om vi velger noe særlig mindre enn 50 hester vil ligge og jage på toppen av

motorens yteevne på 'transportstrekninger', og derved pine og banke den mer enn nødvendig. Dette er min bedre halvdel uenig i, og hevder det bare sjelden vil være nødvendig å gi full guffe selv på en 35-hester.

Så nå er vi spent på hva den kunnskapsrike forsamling her på Båtplassen mener om saken - regner med at de fleste kombinasjoner er utprøvd, og håper på gode råd. På fjorden skal vi okkesom - og carnitien må nok pensjoneres, så vrien som hun er å få i tale når det er på tide å reise noe sted. :)

Kristian

edit: bilder av båten lagt til

Bilde

Bilde

Redigert av carniti (see edit history)

Brukte påhengere fra 80 tallet har jeg kjøpt to stk. av. Det var nøyaktig to stk. for mye. Gamle brukte påhengere er meget ofte problematiske.....

Hvor stor motor du trenger kommer litt ann på hvor tung båten er og ikke minst hvor lettdrevet skroget er og hvor lett den planer. Med for liten motor kan det være vanskelig å komme opp i plan når båtem er fullastet. Tror nok jeg ville gått for en 50 hester.

Har du bilder av båten ?

Aha, jeg har en 70-talls 9,9hk Merc. jeg har lyst å bli kvitt. Den startet i fjor. :lol:

Det er nok bedre med en ny 35hk, en 20år gammel 50hk etter min mening. Tohatsu, Selva eller Sail er jo ganske rimelige. 25hk Tohatsu kostet drøye 20K for en splitter ny maskin.

Båten ser lekker ut den. En slik båt bør ha motor nok til å få respektabel fart, minst 50HK. Mitt råd er helt klart å styre klar av de billigste brukte motorene, det blir bare mer trøbbel.

Har du nærbilder av steglistene bak på didene av skroget. Tenker å sette på noe slikt på min båt i vår, så jeg er interesert i bilder etc. som kan gi meg noen ideer om hvordan jeg bør utforme dem.

Enig med de som anbefaler 50-60hk. Har du bilde av båten bakfra også , sånn at vi får se v-bunn osv? Dybden her har jo endel å si for hvor mye motorkraft som kreves.

Har du ca bredde og vekt på den også?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for mange svar!

Hva er det med disse 80-tallsmotorene som gjør at de bør styres unna? Er det bare alder og slitasje pga mange timers drift? Er det i så fall mulig å 'komme rundt' ved å sørge for at motoren har fått nylig overhaling på anerkjent verksted?

Eller er det annet som ofte er feil med dem?

Har lite lyst til å gå på et skjær som jeg føler jeg gjorde med motoren som fulte med - den var ikke akkurat så lettstartet som selger hevdet. Det vitnet trælene med dævvblod i høyreånda om.

Men samtidig er som nevnt budsjettet ganske tight - man skal jo gjerne få leid seg en båtplass også...

La til et bilde til i første posting, som viser båten litt bakfra. Det er dessverre ikke så veldig godt, men gir forhåpentligvis et inntrykk?

Flere bilder tror jeg ikke vi har, men skal sjekke med hustes bedre halvdel senere i dag. Hun fikk kanskje knipset litt da jeg banna og sverta som verst over ikkestartende carnitiprimadonna i høst.

Vekt og bredde som oppgitt av selger er 500kg og 180cm. Ser også at han mente å huske det var en 77-modell. Men vet ingenting om fabrikat og modellnavn. Kanskje noen kan hjelpe her også?

Brutus? Den 9.9-hester'n din tror jeg du kan få fortsette å passe på, men takk for tilbudet! :D

Kristian

Genrelt og bassert på egen erfaring så er kjøp av eldre brukte påhengere en risikosport. Men om motoren er fullstendig overhalt så kan den være OK, problemet er bare at det hender at en motor selges som overhalt uten at den er det. På eldre motorer er ofte skruer ol. rustet fast, slik at overhaling fort kan bli vanskelig da du bare knekker boltene etc. Men om du finner et pent eksemplar som har gått i f.eks. Mjøsa (dvs. ferskvann) så er det nok noe bedre.

Synes at 50 hk høres lite ut. Se etter den største 3 sylindrede Yamaha (90) tror jeg. Se om du kan finne et godt kjøp på en slik motor. Blocket.se kan være en grei plass å leite.

Plenty hester og ikke så tung. Men hvis du skal ha kort stamme kan det bli vanskelig å finne slike motorer.

Hva er det med disse 80-tallsmotorene som gjør at de bør styres unna?

Kristian

Slitasje eller manglende vedlikehold, eller aller helst, motoren er lite brukt den har regelrett "stått" i stykker. Dette gjelder vel ikke bare 80-tallsmotorer.

Det er min erfaring, har hatt et uttall påhengsmotorer, men har lært å styre unna motorer som i følge selgeren "nesten ikke er brukt de siste 10 åra". Synes prisene på gamle påhengsmotorer er helt på trynet noen ganger.

Det er svindyrt å reparere/overhale gammelt "lort", det er sikkert..

Mvh TA

Hva er det med disse 80-tallsmotorene som gjør at de bør styres unna? Er det bare alder og slitasje pga mange timers drift? Er det i så fall mulig å 'komme rundt' ved å sørge for at motoren har fått nylig overhaling på anerkjent verksted?

Eller er det annet som ofte er feil med dem?

...

Vekt og bredde som oppgitt av selger er 500kg og 180cm. Ser også at han mente å huske det var en 77-modell. Men vet ingenting om fabrikat og modellnavn. Kanskje noen kan hjelpe her også?

Uansett kjøp av brukt motor så er det en sjanse å ta. Når det gjelder motorer fra 80-tallet så kan man være heldig og få tak i en velholdt en som fortsatt gir mange års problemfri tjeneste - eller man kan få en motor der det må byttes diverse greier - f.eks veivtetninger , tenningsdeler osv. Kan fort bli dyrere enn man tror...! Og som nevnt over - bolter har en tendens til å sitte godt fast og knekke , noe som gjør at det kan bli mye arbeidspenger.

500 kilo , V-bunn og bredde på 1.80 - jeg ville aldri gått noe under 50hk på en sånn båt. Kanskje heller opp til 70-75hk om mulig. Hvordan fungerte det med 55-hesteren da?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg noterer og noterer...

Ser at motorer fra rundtomkring 80-tallet tilsynelatende går unna som hakka møkk på finn.no, men hører helt klart argumentene om sjansespill/risikosport. Ferskvannskjørt er behørig notert bak øret (primadonna carniti var faktisk det før vi tok over).

Jeg har hele tiden sett etter langstammet motor, siden jeg har trodd det er det som sitter på båten nå. Har jeg tatt feil? Forteller bildene noe om det?

Kan helt klar si meg enig i at det føles som om prisen ikke står i forhold til reell verdi på bruktmotorer.

Har vel i det hele tatt følelsen av at 'skal det i sjøen, skal det koste' (uff). :)

Men hvor går egentlig bruddpunktet når det gjelder alder/'riktig' pris?

Spørsmålet er vel egentlig hvor langt man kan våge seg ned i pris - som skrevet lenger opp trodde jeg 15000. I og for seg har spørsmålet også endret seg til hvor gammel motor det er forsvarlig å kjøpe (og her trodde jeg altså at 20 år gammelt ikke var så galt).

Jeg er ikke utstyrt med 10 tommeltotter - men er heller ikke noen racer på båtmotorer.

55-hesteren, når man først fikk start på den, fungerte i og for seg helt fint. Selvsagt ikke den vasseste motoren på fjorden, og vi hadde litt problemer med å få på skikkelig drag. Det er derfor jeg har tenkt at kanske en nyere (Carnitien er nok fra slutten av 60-tallet etter hva jeg har skjønt) 50-hester klarer jobben. Vekta må tas med en klype salt, men bredden er korrekt.

En annen mulighet som jeg har tenkt på er å få satt på elstart på Carnitien. Har noen anelse om slikt er mulig? Finnes det 'universal' elstart?

Takk igjen for gode innspill og utgreiende svar. Håper dere har tålmodighet med spørsmålene (det er fler der de kommer fra).

Kristian

Redigert av carniti (see edit history)

Litt vanskelig å se på bildene om det er lang eller kort. Hvis du måler fra der braketten hviler på akterspeilet og ned til bunnen så er det ca 51cm / 20" på lang stamme og 38cm/15" på kort.

En relativt grei sak å bygge opp dersom det må til med litt alu-plater og glassfiber - så å si alle nyere motorer i den størrelsesorden har lang stamme.

Her har du en passelig motor , på Autodb.no. bare 2k øver maxprisen din .

Produser ifra 1972 > 1988 ( 99 cid , 90 > 115 hk ( på propell )) gjennomtestet konstruksjon .

Er garrantert ikke den beste til anbefale motorer men :smiley: ( når båten synker har en "litt" for stor motor, ( løsningen da blir .. lette båt/ lage ekstra flyte elementer , men det er bare meg da :yesnod: )

Tror nok jeg ville valgt 70 hk ++ , en stor motor jobber mye lettere, mens en liten ( les 35 hk ) motor vil måtte slite i den øvre delen av registeret større del av tiden = bruker mye bensin = fortere utslitt .

Started med en 30 hk West Bend på Selcon for mange år siden , det gikk men .... ble ikke skikkelig fres før jeg monterte en 90 hk .

Når du nevner den gamle motoren din .... ligner symtomene jeg hadde på den før nevnte West Bend motoren , en kjapp service på tenninga hjalp veldig mye ( nye stifter + justering ) .

Elektrisk starter kan det vel bli vanskelig å finne , men jeg har aldri hørt om motoren din engang , du kan være heldig å finne en starter med tenner som passer til ditt svinghjul ( hvis du da har tenner på svinghjulet ) , men da må du regne med å måtte lage egne brakketter for å feste starteren ..

Tilslutt , alderen på en båt motor har ikke så mye å si , det som er viktig er hvordan den/de tidligere eiere har behandlet motoren , de motorene som jeg bruker om sommeren er ifra 1964 ....

Arne Kjetil

Synes det er litt dumt å banke i bordet og si at 80 talls motorer må man holde seg unna.

Jeg har hørt om strøkne både 70, 80 og 90 talls motorer. Men jeg har også hørt om motorer som er havarert etter 2 år.

Å kjøpe dette er som å kjøpe alt annet brukt.

Det kan virke i mange år fremover og det kan ryke når som helst.

Det kan faktisk nye motorer også, men da har man som regel garanti.

Det finnes helt sikkert mange fine motorer der ute.

Se an selger litt og så kan man jo ta med seg en kyndig person ved inspeksjon.

Eller be verksted om å kikke på den før endelig kjøp.

Det har nok ingen selger med rent mel i posen noe mot. Med mindre de må betale for kontrollen da :lol:

Ellers støtter jeg meg til de som sier "Ikke under 50" hk på denne.

Personlig ville jeg vel helst ikke hatt under 90 på denne, men der har du meg liksom :rolleyes:

Forresten ser det ut til å være en fin klassisk passbåt du har :smiley:

Blanding mellom Selco og Skibsplast eller noe i den duren.

Ser ut til at det er greit fartsskrog (Som krever mye motor) i den også, men det er vanskelig å se i og med at bilde er tatt så langt unna og du har svart bunnstoff.

Jeg har heller ikke hørt om Carniti motorer før. Hvor er de fra?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Fin båt du har kjøpt!

Brukt påhenger kan være både og. Men dersom du ikke skremmes av fikling og mekking, og aksepterer en og annen stopp, så kan det sikkert fungere.

Jeg selv ville nok satset på en nyere konstruksjon, Evinrude E-tec f.eks. om man vil ha 2-takter, eller en 4-takter. Har selv hatt 80 talls Mercury 50 HK 2 takter, den gikk forsåvidt bra, men mye reparasjoner. Den var også veldig vanskelig å få start på når den var kald. Stort bensinforbruk, den stod på en Rana 16 fot. Når vi fikk nybåten på 22 fot og 140 hk Suzuki 4-takt, gikk bensinforbruket ned til anslagsvis det halve. Og ikke en stans eller et feilslag på 200 timers gange.

Det er klart det koster å anskaffe en ny/nyere 50 hester (40-60000?) men så får du uproblematisk båtliv, bedre ytelse, ikke blårøyk, billigere bensinregning samt positivt bidrag til miljøet. Deler du summen utover la oss si 10 års bruk er det kun en 5000 kr ekstra i året. Og det er det vel kanskje verdt?

Uansett, lykke til med valget!

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...