Akult Startet 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2006 Småbåtregisteret ja - det skulle man ikke tro når man ser de nye registreringsskiltene. De er hele 10 X 30 cm og slett ikke lett å finne en naturlig plassering for på en småbåt. Ca. 30% av skiltet er brukt til selve registreringsnummeret. Resten går med til "reklame" og nettadresse. Beskjæring er nok nødvendig for mange. Syns RSSR skulle være litt mer beskjeden når de designet de nye skiltene, og forholdt seg til det dette egentlig handlet om - identifikasjon. Har sendt mail til rssr@nssr.no og ytret min mening. Hvis flere er enige og gjør det samme vil det kanskje hjelpe til at de vurder å endre skilt-designet.. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Er i hvertfall hjertlig enig med deg. Designet på skiltet bærer ikke preg av å være et identifikasjonsnummer. Jeg henger det ikke opp uten å beskjære det! Det er forsåvidt veldig enkelt å beskjære selv, men det er egentlig litt dumt siden det burde vært en felles stil for alle skiltene. Enig i at det hadde vært fint å få opp en liten diskusjon om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Men er det i det hele tatt nødvendig å sette på skiltet? Sjekket mine vilkår hos IF og her står følgende: Det er et krav at alle båter med motoreffekt på 5 HK eller mer og seilbåter på 4,5 m eller mer skal registreres i et sentralt fritidsbåtregister. Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister, www.nssr.no, er et godkjent register. Ikke noe krav om at båten må ha registreringsskilt. Ser også at de er på gli, tidligere het det seg at båten måtte være registrert i RSSR, nå er kravet kun at det skal være ett sentralt båtregister. Og hvordan er dette definert? De bruker også betegnelse "godkjent register", hva er dette..? Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Det kan vel hende, men jeg synes personlig at det er greit med registreringsnummer på båten. Jeg vet det er mange meninger her, men pliktig registrering hadde ikke gjort livet enklere for kjeltringer (og sikkert ikke for de som bruker svarte penger på båt heller...)! Det blir imidlertid en merkelig situasjon nå når det er en frivillig sak.... Stjeles en båt kan registreringsnumret bare skrelles av så er det ingen som bryr seg Uansett - dersom man skal registrer båten så hadde det vært greit med registreringskilt som var litt mer egnet! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Men er det i det hele tatt nødvendig å sette på skiltet? Ikke noe krav om at båten må ha registreringsskilt. Kan vel være at RSSR har et krav om skiltet skal være på for at registreringen skal være gyldig.... Dermed må skiltet være på om kravene i forsikringen skal være oppfylt for gjeldende båtstørrelse om en har valgt RSSR som sentralt register.... (kjenner ikke til andre for båter under 10m) Jeg klippet bort all reklamen på mine skilt, men om dette ikke er i samsvar med kriteriene som stilles i RSSR har jeg ikke sjekket.. (leser sjelden det usynlig liten skrift jeg da ) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sofaseileren Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Syns RSSR skulle være litt mer beskjeden når de designet de nye skiltene, og forholdt seg til det dette egentlig handlet om - identifikasjon. Med fare for å avsløres som hissigpropp: Dette er ikke bare upraktisk, men direkte provoserende!! Her skal man både betale årsavgift til redningsselskapet for registeret og så la de få skutesia mi som gratis markedsføringsplass!!!!! En ting er å være medlem av NRRS, men når man kun ønsker å være tilsluttet et register..... En kjent regel i layoutsammenheng er at jo mere info en skal ha med, jo mere drukner hovedbudskapet. Det er noe alvorlig galt med den organisasjonen...... Saks er tingen......... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Kan vel være at RSSR har et krav om skiltet skal være på for at registreringen skal være gyldig....Det er en mulighet, men jeg har ikke mottatt noe om dette. I det hele tatt har jeg ikke mottatt noe som helst fra RSSR siden jeg meldte overgang.Finner heller ikke noe på RSSR siden. Var det ikke slik at de som var registrert hos Tollvesenet kan beholde skiltet derifra? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Spurte i sin tid RSSR om nye registreringsskilt, svaret var at jeg gjerne kunne beholde de som var fra før - trengte ikke nye. Lot det være med det, synes de er mer diskrèt ift reklameskiltene. Mvh, Kjell. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Batdilla Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 ...Var det ikke slik at de som var registrert hos Tollvesenet kan beholde skiltet derifra?Jeg stusset på at jeg ikke fikk nytt båtkort etter overgangen til NSSR RSSR, så jeg kontaktet dem og spurte om dette. Svaret var at det var bare ved nyregistrering og omregistrering at man fikk nytt båtkort. Så da vil jeg anta det samme gjelder skiltene og at de gamle er fullt brukendes. Edit: Ser LA3939 rakk før meg. En annen sak er om man kan lage egne klistrelapper som erstatter de fra NSSR RSSR. Mener å huske fra Toll og Avgift tiden at det var en akseptert løsning på f.eks. trebåter at man hadde reg. nr. i f.eks. messing på båten og samtidig oppbevarte de originale klistremerkene i båten. Lurer på hvordan NSSR RSSR stiller seg til dette. Hvis en slik praksis er OK, skulle man tro det samme gjaldt hvis man ønsker å lage seg nye klistremerker som er mer i samsvar med slik de så ut tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 (redigert) Jeg har ikke fått tilsendt nye registreringsmerker ennå. Blir disse sendt til samtlige eller er det kun de som omregistrerer/nyregistrerer båter som får de nye merkene? Edit: Da har svaret på dette allerede kommet fra Batdilla og LA 3939 mens jeg skrev mitt innlegg. Redigert 15.Mars.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Men uansett - Hvis man skal ha et registreringsmerke, bør ikke det: 1. Ha et visst offisielt preg (dvs være rimlig nøytralt) 2. Ha enkelte egenskaper som gjør at det er vanskelig å rappe andres merker (materiale og lim som på dagens merker) 3. Ha enkelte egenskaper som gjør det litt vanskelig å trykke like merker (vannmerke, hologram, materiale el.l.). Det er selvfølgelig vanskelig å gjøre dette skikkelig i dag pga. scannere og gode printere, men uansett.. 4. Være et krav å bruke merket (med visse unntak for gamle trebåter etc.) slik at det blir mer åpenbart når det kommer en sjålet båt hvor merket er fjernet 5. Være registreringsplikt for visse typer båter (sikkert et farlig utsagn...) 6. Være et offentlig ansvar (selv om driften av registrert kan settes ut til private aktører) Kanskje en fare for at dette sporer ut i en diskusjon som egentlig ble avsluttet for flere år siden.... For meg personlig er det to hovedgrunner til å ønske registrering: a) Lettere identifikasjon av båten ved evt. tyveri b) Enklere å dokumentere eierskap ifm kjøp/salg Her synes jeg forøvrig det er en håpløs policy å kreve at eierskap må dokumenteres tilbake til båten var ny for å få lov til å registrere. Man burde kunne registrere båten med en merknad om ukjent historikk! Da er ihvertfall historikken fra registreringstidpunkt dokumentert! Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Småbåtregisteret ja - det skulle man ikke tro når man ser de nye registreringsskiltene. De er hele 10 X 30 cm og slett ikke lett å finne en naturlig plassering for på en småbåt. Ca. 30% av skiltet er brukt til selve registreringsnummeret. Resten går med til "reklame" og nettadresse. Beskjæring er nok nødvendig for mange. Syns RSSR skulle være litt mer beskjeden når de designet de nye skiltene, og forholdt seg til det dette egentlig handlet om - identifikasjon. Har sendt mail til rssr@nssr.no og ytret min mening. Hvis flere er enige og gjør det samme vil det kanskje hjelpe til at de vurder å endre skilt-designet.. Høres nesten ut som vi med seilbåt må ha reklamelisens for å delta i Færdern med slike klistremerker. For det bør da betraktes som reklame.. Glad jeg har de gamle klistremerkene fra tollvesenet jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Høres nesten ut som vi med seilbåt må ha reklamelisens for å delta i Færdern med slike klistremerker. Fra spøk til alvor, registreringsskilt er vel egentlig ikke noen form for merking i egenskap av tyverisikring. Det er derimot svært nyttig dersom båten kommer i drift (stjålet eller ikke) og skaper behov for rask identifikasjon av eier. For dem som har VHF-konsesjon vil antagelig merking med kallesignal fungere bedre enn registreringsnummeret i RSSR. For seilbåter med registrert seilnummer burde merking av skrog med seilnummer være greit nok. (Det er også et sentralt fritidsbåtregister, Ingar. ) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Det er mange gode grunner til å ha synlig reg. nr på båten, og flere er alt nevnt. En annen grunn er at mange (de fleste?) båtforeninger forlager det ut fra noen grunner en kan tenke seg. Jeg byttet båt og kunne beholde det tidlige synlige reg.nr. fra tollvesenet. Jeg fikk også et nytt båtkort og det lignet mest på medlemskortet i den lokale ølkubben her. Det egner seg dårlig for fremvisning til andre lands myndigheter (også bare på norsk). Generelt bør RSSR skjerpe seg. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Har sommlet bort mine gamle skilt (dekk og skrog skal / har blitt malt, og har ventet med monteringen) Må ha nye, og skrev derfor mail etter å ha lest denne tråden med spørsmål om jeg brøt registreringsvillkårene ved å klippe i de nye skiltene. Fikk følgende svar: Hei! Nei, det gjør du ikke. Du må gjerne klippe i skiltene slik at de passer bedre på din båt. Du kan til og med lage deg helt egne skilter. Det viktigste er at registreringsnummeret kommer klart frem. Med vennlig hilsen Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister Jonas Lepsøy Saksbehandler Da er det bare fram med saksa....... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Og hvordan er dette definert? De bruker også betegnelse "godkjent register", hva er dette..? JEg har antydet dette før: Lik tingene er nå, er det fritt for enhver å starte sitt eget båtregister. Altså kan Baatplassen.no starte sitt eget. Spørsmålet er bare hvordan klistremerkene da ville sett ut .... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
rago63 Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Må man ikke ha konsesjon for å drive et slikt register? - et eventuelt BP-register bifalles...! Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Eline Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Helt enig, disse har vi også irritert oss over! Kanskje en idé å beskjære dem før vi henger dem opp. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Et lite sidespor i forhold til registreringsskilt fra RSSR: Dersom båten er over 10 meter og uten videre kan registreres i NORSK ORDINÆRT SKIPSREGISTER - NOR: hva er fordelene og ulempene med NOR i forhold til RSSR? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 hva er fordelene og ulempene med NOR i forhold til RSSR? Fordeler- Ingen årsavgift - Internasjonalt anerkjent - Gir grunnlag for å bruke båten som pant Ulemper - Første gangs registrering koster ofte noen tusen Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Noe slikt Worse? Håper ikke Ingar blir sur på meg for min lettere redigering i bildet Dette kan jo brukes selv om ikke båtplassen er register heller. Sitat Jonas Lepsøy i Sofaseileren`s innlegg nr 15 her. "Du kan til og med lage deg helt egne skilter. Det viktigste er at registreringsnummeret kommer klart frem." Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Marø Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Synes dette med et BP register var en god ide. Dere er jo blitt noen racere på å lage klistremerker. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 ....I det hele tatt har jeg ikke mottatt noe som helst fra RSSR siden jeg meldte overgang...Samme her. Er det noen som er blitt avkrevd årsavgifta for 2006? Er i tvil om jeg er registrert da jeg svarte veldig seint forrige året. Dessverre krever forsikringsselskapet registrering, og det er eneste grunnen min til fortsatt å stå der. Forøvrig brukte jeg alle papirene for medlemskap i kystpatruljen til oppfyring i ovnen tidligere i dag! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Vi får nok høre det når giroene er sendt ut..... Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Eg er også i tvil om båten er registrert, eg betalte 300 kroner i omregistrering da eg kjøpte båten høsten 04, har ikkje hørt noe siden. Hva tid sender dei ut denne årsavgifta da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.