Jump to content

Nye registreringsskilt fra RSSR


Akult

Recommended Posts

Småbåtregisteret ja - det skulle man ikke tro når man ser de nye registreringsskiltene. De er hele 10 X 30 cm og slett ikke lett å finne en naturlig plassering for på en småbåt.

 

Ca. 30% av skiltet er brukt til selve registreringsnummeret. Resten går med til "reklame" og nettadresse. Beskjæring er nok nødvendig for mange. Syns RSSR skulle være litt mer beskjeden når de designet de nye skiltene, og forholdt seg til det dette egentlig handlet om - identifikasjon.

 

Har sendt mail til rssr@nssr.no og ytret min mening. Hvis flere er enige og gjør det samme vil det kanskje hjelpe til at de vurder å endre skilt-designet..

Link to post

Er i hvertfall hjertlig enig med deg. Designet på skiltet bærer ikke preg av å være et identifikasjonsnummer. Jeg henger det ikke opp uten å beskjære det!

 

Det er forsåvidt veldig enkelt å beskjære selv, men det er egentlig litt dumt siden det burde vært en felles stil for alle skiltene.

 

Enig i at det hadde vært fint å få opp en liten diskusjon om dette.

Link to post

Men er det i det hele tatt nødvendig å sette på skiltet?

 

Sjekket mine vilkår hos IF og her står følgende:

Det er et krav at alle båter med motoreffekt på 5 HK eller mer og seilbåter på 4,5 m eller mer skal registreres i et sentralt fritidsbåtregister. Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister, www.nssr.no, er et godkjent register.

 

Ikke noe krav om at båten må ha registreringsskilt.

Ser også at de er på gli, tidligere het det seg at båten måtte være registrert i RSSR, nå er kravet kun at det skal være ett sentralt båtregister. Og hvordan er dette definert?

De bruker også betegnelse "godkjent register", hva er dette..?

Link to post

Det kan vel hende, men jeg synes personlig at det er greit med registreringsnummer på båten. Jeg vet det er mange meninger her, men pliktig registrering hadde ikke gjort livet enklere for kjeltringer (og sikkert ikke for de som bruker svarte penger på båt heller...)! Det blir imidlertid en merkelig situasjon nå når det er en frivillig sak.... Stjeles en båt kan registreringsnumret bare skrelles av så er det ingen som bryr seg :headbang:

 

Uansett - dersom man skal registrer båten så hadde det vært greit med registreringskilt som var litt mer egnet!

Link to post

Men er det i det hele tatt nødvendig å sette på skiltet?

 

Ikke noe krav om at båten må ha registreringsskilt.

Kan vel være at RSSR har et krav om skiltet skal være på for at registreringen skal være gyldig.... Dermed må skiltet være på om kravene i forsikringen skal være oppfylt for gjeldende båtstørrelse om en har valgt RSSR som sentralt register.... (kjenner ikke til andre for båter under 10m)

 

Jeg klippet bort all reklamen på mine skilt, men om dette ikke er i samsvar med kriteriene som stilles i RSSR har jeg ikke sjekket.. (leser sjelden det usynlig liten skrift jeg da :rolleyes: )

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Syns RSSR skulle være litt mer beskjeden når de designet de nye skiltene, og forholdt seg til det dette egentlig handlet om - identifikasjon.

Med fare for å avsløres som hissigpropp: Dette er ikke bare upraktisk, men direkte provoserende!! :headbang: Her skal man både betale årsavgift til redningsselskapet for registeret og så la de få skutesia mi som gratis markedsføringsplass!!!!! En ting er å være medlem av NRRS, men når man kun ønsker å være tilsluttet et register..... En kjent regel i layoutsammenheng er at jo mere info en skal ha med, jo mere drukner hovedbudskapet. Det er noe alvorlig galt med den organisasjonen...... :crazy:

 

Saks er tingen.........

Link to post

Kan vel være at RSSR har et krav om skiltet skal være på for at registreringen skal være gyldig....

Det er en mulighet, men jeg har ikke mottatt noe om dette. I det hele tatt har jeg ikke mottatt noe som helst fra RSSR siden jeg meldte overgang.

Finner heller ikke noe på RSSR siden.

 

Var det ikke slik at de som var registrert hos Tollvesenet kan beholde skiltet derifra?

Link to post

...Var det ikke slik at de som var registrert hos Tollvesenet kan beholde skiltet derifra?

Jeg stusset på at jeg ikke fikk nytt båtkort etter overgangen til NSSR RSSR, så jeg kontaktet dem og spurte om dette. Svaret var at det var bare ved nyregistrering og omregistrering at man fikk nytt båtkort. Så da vil jeg anta det samme gjelder skiltene og at de gamle er fullt brukendes. Edit: Ser LA3939 rakk før meg.

 

En annen sak er om man kan lage egne klistrelapper som erstatter de fra NSSR RSSR. Mener å huske fra Toll og Avgift tiden at det var en akseptert løsning på f.eks. trebåter at man hadde reg. nr. i f.eks. messing på båten og samtidig oppbevarte de originale klistremerkene i båten. Lurer på hvordan NSSR RSSR stiller seg til dette. Hvis en slik praksis er OK, skulle man tro det samme gjaldt hvis man ønsker å lage seg nye klistremerker som er mer i samsvar med slik de så ut tidligere.

Link to post

Men uansett - Hvis man skal ha et registreringsmerke, bør ikke det:

 

1. Ha et visst offisielt preg (dvs være rimlig nøytralt)

 

2. Ha enkelte egenskaper som gjør at det er vanskelig å rappe andres merker (materiale og lim som på dagens merker)

 

3. Ha enkelte egenskaper som gjør det litt vanskelig å trykke like merker (vannmerke, hologram, materiale el.l.). Det er selvfølgelig vanskelig å gjøre dette skikkelig i dag pga. scannere og gode printere, men uansett..

 

4. Være et krav å bruke merket (med visse unntak for gamle trebåter etc.) slik at det blir mer åpenbart når det kommer en sjålet båt hvor merket er fjernet

 

5. Være registreringsplikt for visse typer båter (sikkert et farlig utsagn...)

 

6. Være et offentlig ansvar (selv om driften av registrert kan settes ut til private aktører)

 

Kanskje en fare for at dette sporer ut i en diskusjon som egentlig ble avsluttet for flere år siden....

 

For meg personlig er det to hovedgrunner til å ønske registrering:

a) Lettere identifikasjon av båten ved evt. tyveri

b) Enklere å dokumentere eierskap ifm kjøp/salg

 

Her synes jeg forøvrig det er en håpløs policy å kreve at eierskap må dokumenteres tilbake til båten var ny for å få lov til å registrere. Man burde kunne registrere båten med en merknad om ukjent historikk! Da er ihvertfall historikken fra registreringstidpunkt dokumentert!

Link to post

Småbåtregisteret ja - det skulle man ikke tro når man ser de nye registreringsskiltene. De er hele 10 X 30 cm og slett ikke lett å finne en naturlig plassering for på en småbåt.

 

Ca. 30% av skiltet er brukt til selve registreringsnummeret. Resten går med til "reklame" og nettadresse. Beskjæring er nok nødvendig for mange. Syns RSSR skulle være litt mer beskjeden når de designet de nye skiltene, og forholdt seg til det dette egentlig handlet om - identifikasjon.

 

Har sendt mail til rssr@nssr.no og ytret min mening. Hvis flere er enige og gjør det samme vil det kanskje hjelpe til at de vurder å endre skilt-designet..

Høres nesten ut som vi med seilbåt må ha reklamelisens for å delta i Færdern med slike klistremerker. For det bør da betraktes som reklame..

Glad jeg har de gamle klistremerkene fra tollvesenet jeg..

Link to post

Høres nesten ut som vi med seilbåt må ha reklamelisens for å delta i Færdern med slike klistremerker.

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::rolleyes:

 

Fra spøk til alvor, registreringsskilt er vel egentlig ikke noen form for merking i egenskap av tyverisikring. Det er derimot svært nyttig dersom båten kommer i drift (stjålet eller ikke) og skaper behov for rask identifikasjon av eier. For dem som har VHF-konsesjon vil antagelig merking med kallesignal fungere bedre enn registreringsnummeret i RSSR. For seilbåter med registrert seilnummer burde merking av skrog med seilnummer være greit nok. (Det er også et sentralt fritidsbåtregister, Ingar. :wink: )

Link to post

Det er mange gode grunner til å ha synlig reg. nr på båten, og flere er alt nevnt. En annen grunn er at mange (de fleste?) båtforeninger forlager det ut fra noen grunner en kan tenke seg. Jeg byttet båt og kunne beholde det tidlige synlige reg.nr. fra tollvesenet. Jeg fikk også et nytt båtkort og det lignet mest på medlemskortet i den lokale ølkubben her. Det egner seg dårlig for fremvisning til andre lands myndigheter (også bare på norsk). Generelt bør RSSR skjerpe seg. :nono:

Link to post

Har sommlet bort mine gamle skilt (dekk og skrog skal / har blitt malt, og har ventet med monteringen) Må ha nye, og skrev derfor mail etter å ha lest denne tråden med spørsmål om jeg brøt registreringsvillkårene ved å klippe i de nye skiltene. Fikk følgende svar:

 

Hei!

 

Nei, det gjør du ikke. Du må gjerne klippe i skiltene slik at de passer bedre på din båt. Du kan til og med lage deg helt egne skilter. Det viktigste er at registreringsnummeret kommer klart frem.

 

 

Med vennlig hilsen

Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister

 

Jonas Lepsøy

Saksbehandler

Da er det bare fram med saksa.......

Link to post

Og hvordan er dette definert?

De bruker også betegnelse "godkjent register", hva er dette..?

JEg har antydet dette før: Lik tingene er nå, er det fritt for enhver å starte sitt eget båtregister. Altså kan Baatplassen.no starte sitt eget. Spørsmålet er bare hvordan klistremerkene da ville sett ut .... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Noe slikt Worse?

Bilde

 

Håper ikke Ingar blir sur på meg for min lettere redigering i bildet :rolleyes:

 

Dette kan jo brukes selv om ikke båtplassen er register heller.

 

Sitat Jonas Lepsøy i Sofaseileren`s innlegg nr 15 her.

"Du kan til og med lage deg helt egne skilter. Det viktigste er at registreringsnummeret kommer klart frem."

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

....I det hele tatt har jeg ikke mottatt noe som helst fra RSSR siden jeg meldte overgang...

Samme her. Er det noen som er blitt avkrevd årsavgifta for 2006? Er i tvil om jeg er registrert da jeg svarte veldig seint forrige året. Dessverre krever forsikringsselskapet registrering, og det er eneste grunnen min til fortsatt å stå der.

Forøvrig brukte jeg alle papirene for medlemskap i kystpatruljen til oppfyring i ovnen tidligere i dag!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...