Jump to content

Hvordan fjerne svarte oljeflekker fra treverk

Sabrina

Recommended Posts

I iveren over å ha tømt dieselmotoren i båten for gammel smøreolje, kom jeg i skade for å velte kanna.  Resultatet ble gammel olje, svart som natten over hele den lakkerte dørken og ned i kjølsvinet.  Svineri av det helt store!

Har noen et godt råd på hvordan jeg får elendigheten bort fra dørken, og hvordan jeg får fjernet / uskadeliggjort oljen som i øyeblikket flyter lykkelig i bunnen av trebåten.

Jeg har gnukket og gnidd uten det helt store resultatet.  Håper der er noe kjemikalier som kan lette fadesen.

Salo.Enkelt og billig.

På Panco plast båten min har jeg også brukt Plastvask fra Shell med stort hell.Dette er på liten sølvgrå spraykanne med bilde av en plast stol på.Om den er brukbar på malt/lakkert

treverk vet jeg ikke.(Den er også megabra for utvendig vask av Pancoplast båter)

Du kan kanskje også ha nytte av  parafin blandet i varmt vann,og så Salo til sluttvasken.

Hei.

Siden det allerede er nevnt Zalo og parafin, vil jeg forslå:

Ha litt white spirit i en boks, sprut oppi en real dose Zalo, ha i litt vann og rør godt om til det får en grønnhvit farge. Har ikke brukt det til å fjerne olje fra tredørk, men etter å ha ligget under bilen og hendene er innsauset med olje og Tectyl, blir de fullstendig rene etter at jeg gnir meg med "guffen". Også fint til å vaske malerkoster etter bruk av oljemaling. Skyll godt med rent Zalovann og så kun rent vann.

Verd et forsøk?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...