Batdilla Startet 22.Juli.2003 Del på Facebook Startet 22.Juli.2003 Jeg har nå fulgt baatplassen lenge nok til å føle en viss noia over å ikke ha muligheter til enkelt å følge med bl.a. temperaturer o.l. Sysler derfor med tanken på å evt. installere noen instrumenter for dette. I første omgang på en 4 sylindret Mercury totakter. Er som vanlig usikker på mye, så jeg tenkte å høre hva andre har av erfaringer rundt dette. Hele hensikten er å til en viss grad kunne avlese tilstanden til motoren og kunne avdekke når noe tar av i feil retning. Etter som jeg kan se av kataloger, kan følgende instrumenter være aktuelle: Vanntemperaturmåler på kjølevannet. Fåes med skala 0-40 grader og 0-120 grader. Hvilke skala er mest aktuelt på en utenbordsmotor? Vanntrykkmåler som måler vanntrykket på kjølevannet (0-2 bar). Sylindertemperaturmåler (20-100 grader). 1) Har det i det hele tatt noen hensikt å installere noe slik på en utenbordsmotor? 2) Hvilke av disse instrumentene gir "sikrest" avlesning/tidligst varsling? 3) Hvilke av disse instrumentene kan anbefales å ha, og hvorfor? 4) I hvilke rekkefølge kan disse instrumentene prioriteres, ut fra nytteverdi? Tar med en ting til som har surret rundt i bakhodet en tid. Er det mulig å gjenvinne noe av varmen som kommer ut via kjølevannet på en utenbordsmotor og bruke det til oppvarming i båten (På sene høstkvelder når man tøffer hjemover med kalesjen nede)? Har noen gjort noe slik, eller er det helt utenkelig? Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 22.Juli.2003 Del på Facebook Svart 22.Juli.2003 Jeg har nå fulgt baatplassen lenge nok til å føle en viss noia over å ikke ha muligheter til enkelt å følge med bl.a. temperaturer o.l. Sysler derfor med tanken på å evt. installere noen instrumenter for dette. I første omgang på en 4 sylindret Mercury totakter. Er som vanlig usikker på mye, så jeg tenkte å høre hva andre har av erfaringer rundt dette. Hele hensikten er å til en viss grad kunne avlese tilstanden til motoren og kunne avdekke når noe tar av i feil retning. Etter som jeg kan se av kataloger, kan følgende instrumenter være aktuelle: Vanntemperaturmåler på kjølevannet. Fåes med skala 0-40 grader og 0-120 grader. Hvilke skala er mest aktuelt på en utenbordsmotor? Vanntrykkmåler som måler vanntrykket på kjølevannet (0-2 bar). Sylindertemperaturmåler (20-100 grader). 1) Har det i det hele tatt noen hensikt å installere noe slik på en utenbordsmotor? 2) Hvilke av disse instrumentene gir "sikrest" avlesning/tidligst varsling? 3) Hvilke av disse instrumentene kan anbefales å ha, og hvorfor? 4) I hvilke rekkefølge kan disse instrumentene prioriteres, ut fra nytteverdi? Tar med en ting til som har surret rundt i bakhodet en tid. Er det mulig å gjenvinne noe av varmen som kommer ut via kjølevannet på en utenbordsmotor og bruke det til oppvarming i båten (På sene høstkvelder når man tøffer hjemover med kalesjen nede)? Har noen gjort noe slik, eller er det helt utenkelig? 1. Ja, definitivt 2. Vanntrykksmåleren er absolutt viktigst. 3&4. Vanntrykk er essensielt, sylindertemperatur er kjekt å ha. Kjølevannstemperatur er IMHO den minst viktige. Motoren skal uansett selv varsle om den blir for varm. Med vanntrykksmåler ser du fort om impelleren har gått, evt. blokkering av vanninntaket eller om du har heiset motoren for høyt. Jeg ville heller vurdert en bensintrykksmåler foran kjølevannstemperatur. Meget kjekt til feilsøking om motoren begynner å fuske. Du ser fort om du har en blokkering noe sted eller om pumpa har gått. Man kan ellers aldri få for mange instrumenter :) Du kan se mine her: Knopmåler, turteller, voltmeter, bensintrykk, vanntrykk, tankmåler, tiltmeter og sylindertemperatur. Knopmåleren er det minst interessante instrumentet og blir kan hende byttet ut i noe annet. Den er så unøyaktig, bruker heller kartplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.Juli.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2003 Det var en imponerende samling instrumenter... Jeg tror neppe min 32 gamle Mercury varsler selv hvis den blir for varm. Dette er en av grunnene til at jeg kunne tenke meg litt mer kontroll i form av instrumenter. Jeg var av samme overbevisning som det du skriver. Så hvis ingen kommer med gode grunner til annet, klemmer jeg ivei en bestilling på vanntrykksmåler i morgen. Takk for svaret! Noen som har noen teori om det går å hente ut noe varme fra kjølevannet som går å benytte til oppvarming når man kjører med kalesje? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Juli.2003 Del på Facebook Svart 22.Juli.2003 Definitivt ikke noe temp-varsling på din motor. Men om en vann-trykkmåler er det første du bør satse på er jeg i tvil om. Ut fra min erfaring er det først og fremst en komponent som gir kjøle-problemer på eldre utenbordsmotorer, termostaten. De er nesten i alle tilfelle mer eller mindre ute av funksjon. Heldigvis ser det ut til at de pleier å "fryse" i åpen stilling. Kan også tenkes at motorer som har gått i ferskvann er mindre utsatt. Mulig at en trykkmåler kan gi indikasjon på at termostaten er operativ dersom man har lært seg hvordan trykket oppfører seg i normaltilstand. Så før du gjør noe mer ville jeg tatt ut termostaten og sjekket at den åpner ved riktig temperatur. (Står normalt stemplet inn på den) En helt annen ting er om det i det hele tatt er mulig å montere en trykk-giver uten å måtte bore i blokka. Og hvor skal den isåfall sitte i systemet....? Å ta ut noe varme er ikke mulig. Etter at vannet har kjølt blokka spyles det ut inni stammen (sammen med eksosen) for å kjøle denne. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 23.Juli.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 En helt annen ting er om det i det hele tatt er mulig å montere en trykk-giver uten å måtte bore i blokka. Og hvor skal den isåfall sitte i systemet....?Jeg så for meg at den ble koblet til kontrollstråla som står ut av motoren, men det er kanskje ikke her man kobler til? I så fall, ble jeg i tvil... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Juli.2003 Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 Jeg har en 3syl 50hp Mercury der jeg har planer om å montere på en vanntrykkmåler eller aller helst en alarm eller kraftig varsellampe. Denne motoren har som de fleste andre outboards et såkalt "pee-hole" eller kontrollstråle. Denne går ut øverst på motorblokka og evakuerer luft i systemet samt å slippe inn luft slik at blokka renner tom ved stillstand. Dessverre gjør også dette at vanntrykket blir ganske lavt. Det er på min motor en 1/8" messingplugg i topplokket der det er mulig å koble seg til, men det virker som denne sitter godt fast. Jeg er reservert til om jeg får denne ut uten at gjengene i alu.godset rundt følger med. Jeg kan dog ikke se at der skulle være noe i veien for å koble seg innpå den slangen som går ut øverst på blokka og tilslutt ender "in the pee-hole". Jeg hadde av undervannshuset for ettersyn og skifte av impeller samt for å gjøre med kjent med dette området av motoren. Før du begynner å mekke må du skaffe deg tommeverktøy i dimensjonene 3/8", 1/2", 9/16" og 5/8", noe annet duger ikke. Skaffe deg også en tube med CopaSlip eller tilsvarende til bruk på skruer/muttre.Skru aldri til noe uten at det er påført smøremiddel, hvis ikke ber du om trøbbel senere. Vær obs på at trimfinnen som også er anode må av da der står en mutter under denne. Gearet skal stå i FWD. Merk deg stillingen på kammen for reverslåsen. Det er intet som skal løsnes eller justeres i forbindelse med gearet. Typisk mekkevennlig konstruksjon. Selv om forrige eier hadde byttet impeller året før var det en stygg sprekk i denne og en skade i den rustfrie sliteflaten som impelleren gikk i mot. Vannrøret fra pumpa og opp til motorblokka var også delvis gjentettet av gummitetningen som skal være mellom vannrøret og pumpehuset.Jeg har en mistanke om at den som sist hadde ettersyn på motoren kanskje ikke var så dyktig i sitt fag som han burde være. Etter oppstart var det i alle fall en helt annen sprut på strålen enn tidligere. QuickSilver har en anti-korrosjons spray som anbefales, denne etterlater en fin fargeløs fettfilm. Videre har de et vannfast fett med teflon på tube. De har også et liten fettpresse som passer på samme tuba. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 23.Juli.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 Takker for gode råd og tips. Det virker som dette er noe som må undersøkes nærmere og planlegges, og ikke noe man setter igang med noen dager før den første turen. Vi kan jo fortsette dialogen i denne tråden etter hvert som vi får forsket på saken. Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 23.Juli.2003 Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 Jeg så for meg at den ble koblet til kontrollstråla som står ut av motoren, men det er kanskje ikke her man kobler til? I så fall, ble jeg i tvil... Normalt siter det en bolt øverst på blokka rett bak toppen. Denne taes ut og erstattes med en nippel. Det brukes ikke giver, vannslangen kobles til nippelen og føres fram til instrumentet. Stemmer nok at det neppe er termp.varsling på en 32 år gammel motor, var ikke klar over alderen på denne :) Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 23.Juli.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 Normalt siter det en bolt øverst på blokka rett bak toppen. Denne taes ut og erstattes med en nippel. Det brukes ikke giver, vannslangen kobles til nippelen og føres fram til instrumentet. Stemmer nok at det neppe er termp.varsling på en 32 år gammel motor, var ikke klar over alderen på denne :)Skal titte etter bolter som kan være beregnet på slik. Alderen ja, både båten og motoren er -71 modeller. Men motoren var igjennom en større overhaling før jeg kjøpte den og båten er jeg iferd med å få ganske bra skikk på også. Så håpet er at begge vil tjene meg noen sesonger framover. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Juli.2003 Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 Ingar nevner termostaten som den store syndebukken. Dessverre så ble denne glemt nå ved sesongklargjøringen. Men etter å ha bladd frem og tilbake flere ganger i delekatalog og verkstedhåndbok blir jeg mer og mer overbevist om at min 50 hp 3cyl Mercury ikke har termotat i kjølesystemet i det hele. Dette selv om dette høres ganske så usannsynlig ut. Kan synest som om Mercury tenker som Rema at det enkle ofte er det beste. I følge tune-up spesifikasjonene skal vanntrykket være 3 psi eller bedre ved 2000 rpm, dette målt på blokka. Dette kan da kanskje tyde på at der er en "restrictor" mellom blokk og kontroll- strålen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Juli.2003 Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 Dette selv om dette høres ganske så usannsynlig ut.Ja, det tror jeg du kan se bort ifra. Det var noen små-motorer (3hk etc) som ikke hadde termostat for en mannsalder eller to siden, men på større motorer har det vært standard så lenge jeg kan huske. (slutten av 60-tallet...)Den 3 synlindrede 50 hk er jo også forholdvis "ny" så det er nok bare å begynne å lete. Forhåpentligvis sitter den under et deksel på topplokket. På noen motorer, f.eks. Yamaha 4hk, sitter den nemlig under platen som dekker eksosutløpet og denne er normalt umulig å få av hvis motoren er noen år gammel da boltene fryser fast pga høy temperatur. Har man en slik motor ville jeg forsøkt å skru av dekselet og satt inn boltene med kobberpasta asap og gjentatt dette med noen års mellorum. Bytte til syrefaste bolter er også lurt. NB: Sitter boltene hardt fast er det best å la dem være, ellers så knekker de. Så får man heller håpe på at termostaten fryser i åpen stilling... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2003 Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 Men etter å ha bladd frem og tilbake flere ganger i delekatalog og verkstedhåndbok blir jeg mer og mer overbevist om at min 50 hp 3cyl Mercury ikke har termotat i kjølesystemet i det hele.Var borte i noe lignende da jeg overtok en gammel (-78 modell) 5Hp Yamaha og ville skifte impelleren. Jeg lette og lette uten å finne noen impeller. Ikke rart det, - Den var luftkjølt! Lars H. (1 uke og 2 dager til ferie! ) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sinus_nor Svart 23.Juli.2003 Del på Facebook Svart 23.Juli.2003 Kan være lurt, det der med temp. overvåking. En kammerat fikk nettopp sin 92'Suzuki 40hk/2t skjært pga. temp-problemer. En pakning hadde fått store sprekker, slik at vann-trykket ikke var stort nok til å kjøle begge sylinderene. Den øverste skjærte seg. Med en temp-føler på toppen, ved den øverste sylinderen, kunne han ha fått en indikasjon på at noe var galt, hvis han visste hviken verdi som var "normalt" ved en gitt belastning. Tenker på å teste ut noe av det samme på min 03' Yamaha, ikke at det er så viktig på denne, men for moro skyld se hva temperaturen på sylinderen er ved forskellige turtall/belastninger. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
LarsB Svart 24.Juli.2003 Del på Facebook Svart 24.Juli.2003 Ingar: Har man en slik motor ville jeg forsøkt å skru av dekselet og satt inn boltene med kobberpasta asap og gjentatt dette med noen års mellorum. Men Ingar da ,,,,, :nono: Husk nå på spenningsrekken, kobber og aluminium går så absolutt ikke i lag, og spesiellt ikke i et salt miljø som en påhenger opererer i. Aluminiumen vil tæres bort og boltene vil løsne og du vil få lekkasjer. Bruk kun vannfast grease på boltene. Larsb Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Juli.2003 Del på Facebook Svart 24.Juli.2003 Men Ingar da ,,,,, :nono: jeg mente aluminiums-pasta, den de har på Biltema er bra, fåes både på spray og tube. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Juli.2003 Del på Facebook Svart 24.Juli.2003 Jeg har i dag vært innom outboardforumet www.iboats.com og surfet litt rundt der. Her kan man tydeligvis få svar på det meste dersom man bare surfer lenge nok. Vil anbefale Batdilla dette forum dersom han har Mercury spørsmål. Jeg blir dog mer og mer overbevist om at termostatstyrt kjøling ikke er vanlig på Mercury 2-takt in-line modeller. V6 motorene synest derimot å ha kjølevannstermostat. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Juli.2003 Del på Facebook Svart 24.Juli.2003 Jeg blir dog mer og mer overbevist om at termostatstyrt kjøling ikke er vanlig på Mercury 2-takt in-line modeller.Hva får deg til å trekke den konklusjonen?1972 40hp hadde termostat, samme motoren selges i dag som "classic": http://www.capitaldistrictmarina.com/mercu...able_clasic.htm Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Juli.2003 Del på Facebook Svart 25.Juli.2003 Jeg må bare beklage min bastante påstand om at Mercury ikke har termostatstyrt kjøling ettersom Ingar nå legger frem bevis for det motsatte. Min 3-syl 50 hp Mercury 1987 modell har dog ingen termostat og skal heller ikke ha det. Det høres nesten utrolig ut, men er nok likevel tilfelle. Jeg har orginal delekatalog for min motor, ingen termostat. Jeg har orginal shopmanual for 45 og 50hp 4-sylindret og 50, 60 og 70hp 3-sylindret, ingen termostatstyrt kjøling på noen av disse modeller. Jeg har en Clymer manual som dekker 45-225hp 1972 til 1989, her er det kun V6 motorene som har termostat. Jeg har surfet en del de siste dagene på Mercury-forumet www.iboats.com og der er mange innlegg der som tyder på at veldig mange Mercury er uten termostatstyrt kjøling. 40hp twin modellen som Ingar refererer til og som har termostat er ikke dekket av min tilgjenglige lektyre og her tråkket jeg altså oppi salaten med begge beina. Båtforumet til iboats er ganske omfattende. Mercurydelen har ca. 8300 topics og nesten 34000 postinger Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.April.2004 Del på Facebook Svart 7.April.2004 Nytt eksempel på defekt termostat, 5hk Yamaha. Som man kan se er også denne "frosset" i åpen stilling. Og 3 av de 9 boltene brakk, et sjakk-trekk av Yamaha å plassere termostaten under eksos-dekselet.... Fortsatt tilgode å oppleve en eldre utenbordsmotor med fungerende termostat... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.