Jump to content

Lav driftstemperatur - iveco

Tommy_H.

Recommended Posts

Jeg har en Iveco motor som jeg ikke får over 70 grader på. Trodde først at det var temperaturmåleren det var noe gale med, men jeg har målt tempen på blokken. Termostaten åpner på 68 grader. Høres ikke det litt merkelig ut? Ifølge Sabb motor så er det ingen annen termostat å få fatt i, så de sier jeg må bare leve med det.

Problemene dette medfører er dårlig efekt på varmeapparatet og lavere temp. på varmtvannet. Men en dieselmotor skal jo helst gå på 80-85 grader. Selv med fullt pådrag i 10 minutter får jeg den bare opp i 70 grader.

Jeg har forhørt meg hos forhandleren til Iveco lastebiler, men deres termostater var ikke like.

Det må vel være mulig å få fatt i en termostat med høyere åpning? Termostaten er en Wahler termostat.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Hei

Hvis du har saltvannskjøling skal du ikke ha

over +64° på kjølevannet, har du ferksvannskjøling

skal du ha +85°.

Har du saltvannskjøling?

mvh

giver

Ikke for å være pirkete Giver. Men han har vel ikke saltvann inn på varmeapparat og vartvannsbereder??

Da altså ikke saltvanskjølt motor. (Med forbehold om det er meg som driter meg ut :eek: )

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Motoren er ferskvannskjølt. Jeg har vært litt rundt og prøvd å få fatt i en termostat med høyere åpning. På Iveco lastebilmotorer sitter termostaten oppe ved toppen, mens på marinemotorene sitter den langt nede på blokken. Trodde en stund derfor at motoren ville få for høy temp i toppen, men tempen på kjølevannet som sirkulerer er jo nesten den samme over alt, så det kan ikke ha noe å si.

På Iveco lastebilmotorer hadde de en sommertermostat som åpnet på 80 grader og en vintertermostat som åpner på 95 grader. De passer ikke i min motor.

Termostaten er av merke Wahler, jeg for prøve å få fatt i en hos dem. Jeg har også bedt Sabb motor om å få en forklaring fra Iveco i Italia hvorfor den er på 68 grader. En mulighet er kansje at motorene er beregnet for varmere middelhavsland.

Har også tenkt på Biltema, jeg bor kun 5 min fra Biltema i Bergen. Men jeg vet ikke om jeg tør satse på en Biltema termostat.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

• 15 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...