Tommy_H. Startet 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2006 Jeg har en Iveco motor som jeg ikke får over 70 grader på. Trodde først at det var temperaturmåleren det var noe gale med, men jeg har målt tempen på blokken. Termostaten åpner på 68 grader. Høres ikke det litt merkelig ut? Ifølge Sabb motor så er det ingen annen termostat å få fatt i, så de sier jeg må bare leve med det. Problemene dette medfører er dårlig efekt på varmeapparatet og lavere temp. på varmtvannet. Men en dieselmotor skal jo helst gå på 80-85 grader. Selv med fullt pådrag i 10 minutter får jeg den bare opp i 70 grader. Jeg har forhørt meg hos forhandleren til Iveco lastebiler, men deres termostater var ikke like. Det må vel være mulig å få fatt i en termostat med høyere åpning? Termostaten er en Wahler termostat. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Akult Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 En ting er nå dette med varmtvann og varmeapparat. En hvilken som helst motor som går for kaldt slites mye fortere... Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Du har ikke returen på kjølevannet fra varmesløyfa kopplet feil? På Ford er det viktig at denne går inn på vannpumpa. Du kan sjekke det ved å stenge sløyfa, å se om temp. stiger da. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 16.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Nei, alt er kobblet riktig. Feilen ligger i at termostaten åpner på 68 grader. Den er også merket med 68 grader. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Mix Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Høres litt rart ut, det normale er at en termostat er spec'et med: "opening temperature" f. eks 71' "full open temperature" f.eks. 85' Normal driftstemperatur ligger da ca. midt mellom, i dette tilfellet ca. 78' Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Er det ikke bare å finne en termostat som passer i holet til den gamle da??? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
giver Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Hei Hvis du har saltvannskjøling skal du ikke ha over +64° på kjølevannet, har du ferksvannskjøling skal du ha +85°. Har du saltvannskjøling? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Hei Hvis du har saltvannskjøling skal du ikke ha over +64° på kjølevannet, har du ferksvannskjøling skal du ha +85°. Har du saltvannskjøling? mvh giver Ikke for å være pirkete Giver. Men han har vel ikke saltvann inn på varmeapparat og vartvannsbereder??Da altså ikke saltvanskjølt motor. (Med forbehold om det er meg som driter meg ut ) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Siden den blir levert originalt med en 68 graders termostat så kan det jo rett og slett være at den ikke skal ha høyere temperatur? Bare en tanke fra min side... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tommy_H. Svart 16.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Motoren er ferskvannskjølt. Jeg har vært litt rundt og prøvd å få fatt i en termostat med høyere åpning. På Iveco lastebilmotorer sitter termostaten oppe ved toppen, mens på marinemotorene sitter den langt nede på blokken. Trodde en stund derfor at motoren ville få for høy temp i toppen, men tempen på kjølevannet som sirkulerer er jo nesten den samme over alt, så det kan ikke ha noe å si. På Iveco lastebilmotorer hadde de en sommertermostat som åpnet på 80 grader og en vintertermostat som åpner på 95 grader. De passer ikke i min motor. Termostaten er av merke Wahler, jeg for prøve å få fatt i en hos dem. Jeg har også bedt Sabb motor om å få en forklaring fra Iveco i Italia hvorfor den er på 68 grader. En mulighet er kansje at motorene er beregnet for varmere middelhavsland. Har også tenkt på Biltema, jeg bor kun 5 min fra Biltema i Bergen. Men jeg vet ikke om jeg tør satse på en Biltema termostat. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Pellegutten Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Men jeg vet ikke om jeg tør satse på en Biltema termostat.Tror ikke du trenger å være redd for det. Dessuten er det jo ikke Biltema som produserer termostatene..... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2006 Men jeg vet ikke om jeg tør satse på en Biltema termostat.Min har fungert problemfritt i 20år.... Sitér dette innlegget Link to post
mumipappa Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Hei, vet emnet er noen år men likevel. Har en kompis med en Iveco 8061 srm, med termostat problem, der Frydenbø bare kan levere 68 Grader. Vi sjekket litt rundt og har funnet okonomideler.no kan levere denne 78grader , som også passer veldig fint. Vi har no vært på tur og prøvekjørt over tid, med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) Synes det høres noe rart ut de kun leverer til 68 grader fra forhandler. Men siden de gjør det ville jeg sjekket med support hos produsent. Det kan faktisk være en grunn til det. Med svar fra support er det bare å ta kopi og legge ved instruksjonsboken ombord. Redigert 9.August.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.