Jump to content

Kjøleskap som krangler..

Windy37GM

Recommended Posts

Kjøleskapet mitt (Isotherm CR42) krangler litt.  Jeg hører kompressoren starter, for så å stoppe igjen etter 1-2 sekunder.  Noen  ganger starter det som det skal og kjøler perfekt.

Jeg har sjekket at det ikke er noe feil med termostaten, som styrer strømtilførsel, ved å kortslutte denne.

Bak på skapet henger det en liten sort boks med en del elektronikk i.  MOS-FET transistorer, ICer m.m.  Kompressoren har 3 strømledninger (stjernemotor?) så jeg lurer på om elektronikken brukes for å hugge opp strømmen til 3 fas.

Er det noen har vært borti denne styringselektronikken??  Og fikset den?

Erik

(som fikset servostyringen idag og er fornøyd med det:-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Boksen inverterer til vekselspenning.

Jeg fikk feil på en slik "boks" (går ut ifra at det er Danfoss). Det er mange år siden, men jeg mener den ikke lot seg reparere da komponentene var OEM og tegninger ikke tilgjengelig.

Danfoss hadde en bytteordning, jeg fikk ny ved å levere inn den gamle på lageret på Kolsås.

Men ut fra det du beskriver har du et annet problem siden kompr. går et øyeblikk.

Det er en lavspennings-beskyttelse i elektronikken, og når den slår ut er det som du beskriver.

Ville sjekket at batteriet er ok og at du ikke har spenningstap (dårlig kontakt) frem til boksen.

Støtter den. Har selv en Coolmatic CF-40 boks med Danfoss kompressor. Prøvde å bruke den på hytta, i en av 12V stikkontaktene. Det viste seg at spenningstapet fra batteriet ble for stort (underdimensjonert anlegg i hytta) slik at den stoppet etter et par sekunder. Koblet den så rett på batteriet isteden, da var alt greit.

...Koblet den så rett på batteriet isteden, da var alt greit.

Foreslår å kontrollere alle forbindelser fra batteri, fram til kjøleskapet. Kontroller visuelt og mål spenning hele veien. Kanskje det fører fram, Nytelse? Har en liten følelse av at det kan være bare en bagatell...

Det ser ut til at det spenningen som ikke er høy nok.  Jeg klarer ikke å måle droppet (må sikkert ha osciloskop og det ligger på loftet. gud vet hvor på loftet) siden det er så kort, dvs i oppstarten.  Det jeg ser er at driftspenningen rundt skapet er på 11.5 volt, spenningen over batteriet er 12,6

Jeg "jumpet" med kjip lampettkabel og da så det ut tul å starte greit hver gang.

I henhold til importøren drar skapet 15-20A ved oppstart (!!) og ca 4-5 A ved drift.

Så her skal tykkere kvadrat inn :-)

Takk for tipsene til alle og til Ingar som var først :-)

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...