Jump to content

Yamaha 4 takter

Karavoli

Recommended Posts

Hvorfor skal noen overbevise deg om at et annet merke er bedre, når testen og din egen overbevisning tilsier at den motoren du nå ønsker å velge er den beste?

Når man skal investere 150 000,- på ny motor vil man være 110% sikker på at man har tatt det rette valget! Kankje dette er den siste 10% som får meg til å kjøpe akkurat Yamaha til uka.?. Alltid lurt å høre på folk som har erfaring med motorer på denne størrelsen.

Redigert av måsinj (see edit history)

OK, nå er siste sjanse for noen å overbevise meg for hvilket motormerke jeg bør velge. Jeg har forsåvidt bestemt meg allerede at jeg skal gå for Yamaha F150. :yesnod: Har hørt masse skryt om den samt at den er testvinner: http://www.yamaha-motor.no/products/marine/news/article.jsp

Nå skal det ganske gode argumenter for å få meg til å skifte mening! :nono:

Bare kjøp Yamahaen du - det er sikkert et meget godt valg uavhengig av om enkelte andre motorer er like bra eller eventuelt bedre.

Men jeg tar meg likevel friheten til å trekke fram den nye Suzuki DF150. I testen du hadde link til var KUN den litt eldre og mindre 140 hesteren til Suzuki testet og ikke den nye 150 hesteren. Det er nemlig til dels stor forskjell på disse motorene. 140 hesteren har mindre slagvolum (moderate 2,044 liter) og den motorblokken er brukt til både 90, 115 og 140 Hk, dog borret opp til bittelitt større slagvolum for 140 Hk, men det er ikke mye. Både DF140 og DF150 er meget stillegående, kompakte og med et lavt drivstofforbruk, men DF150 har med sitt betydelig større slagvolum (kraftige 2,9 liter) klart mer kraft til å få båten lynraskt i plan.

Argumenter for Suzuki i forhold til Yamaha...? Ja, har ikke Suzuki vært markedsleder som mestselgende på 4-takts påhengsmotorer i Norge foran Yamaha de siste årene?

Men som sagt, men Yamaha gjør du helt sikkert heller ikke noe dårlig valg - BRA motor!

Redigert av Helge (see edit history)

Sant det at testen innehold 140Hk fra Suzuki. Vet du om test av den nye suzuki 150? Er et viktig valg jeg skal ta her!

Dessverre vet jeg ikke om noen fersk sammenligningstest av den nye Suzuki DF150 mot andre motorfabrikat.

Sammenligningen av DF140 mot DF150 er imidlertid veldig klar.

Den største fordelen med Suzuki' 140 hester er nok den ekstremt lave vekten til 4-takter å være - KUN 186 kg gjør den til markedets letteste 4-takter i sin klasse. Den andre fordelen er vel den litt lavere prisen. Men ellers går vel alt i DF150's favør. 42 % økning av slagvolum til DF150 antyder jo noe om den betydelig ekstra kraften denne har. DF150 har samme blokk/volum som Suzukis 175 hester. Suzukis DF150 er litt tyngre enn den svært lette DF140, men kun 211 kg på både 150 og ikke minst 175 hk motoren er også et meget gunstig kraft-vekt forhold. Husk Yamaha's 150 hester veier 216 kg med sine 2,67 ccm

Brannfakkel kanskje, men har du tenkt på E-Tech??

Sååå langt har jeg ikke sett negativ omtale av den. Kjøpte 75 Hk for to år siden og er kjempefornøyd!

Har vurdert e-tech. men har falt på 4-takter da den skal bruke litt mindre drivstoff, er stillere og man slipper oljeblanding. Er ikke i tvil om at e-tech er et bra valg, blant annet lettere og sterkere vil jeg tro. Men valget har falt på 4-takter. sånn er det bare :yesnod:

Har vurdert e-tech. men har falt på 4-takter da den skal bruke litt mindre drivstoff, er stillere og man slipper oljeblanding. Er ikke i tvil om at e-tech er et bra valg, blant annet lettere og sterkere vil jeg tro. Men valget har falt på 4-takter. sånn er det bare :yesnod:

Både rett OG galt:

E-Tech bruker IKKE mere drivstoff.

Muig at 4T er litt stillere på lavt turtall, men har du sammenlignet lydnivået på full fart?

Riktig: Du slipper oljeblandingen! MEN: Du har olje på motoren, og DEN må skiftes / kontrolleres...

E-Tech er vel ikke særlig lettere, men MEGET solid bygd, sammenlignet med 4T.

OG: Den er enklere i mekanisk oppbygging....

Men for ALL del, jeg sier IKKE at valgt 4T er et dårlig valg!! :wink:

Det som blir litt morsomt å se, er holdbarhet over TID... (Og DET vet vi neppe før om noen år :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Men for ALL del, jeg sier IKKE at valgt 4T er et dårlig valg!! :wink:

Det som blir litt morsomt å se, er holdbarhet over TID... (Og DET vet vi neppe før om noen år :rolleyes:

Hvis du med tanke på holdbarhet over tid her hadde 4T i tankene, så har 4T vært på markedet i over 30 år nå. Honda var vel først ute. Såvidt meg bekjent putrer disse 4-takterne i beste velgående fortsatt, har ikke hørt spesielt grusomme historier om noe annet.

E-Tech derimot trenger noen år fortsatt, før vi kan felle noen dom.

Godt vedlikehold er nok alfa og omega uansett hvilken motortype man velger, og med dagens motorer gjør man neppe noe dårlig valg enten man kjøper "tradisjonell" 2T, "avansert" 2T (som HPDI og E-Tech), eller 4T, er nå min mening da. Det blir smak og behag, bruksbehov, osv. som avgjør valget, ja i noen tilfeller rett og slett kanskje fargen på motoren! :wink:

Fin farge på Yamaha da :lol:

He, he, fra spøk til alvor tror jeg vel de færreste bryr seg om fargen på motoren. Men om noen ABSOLUTT vil ha alt tilbehør til båt til å stå i stil, så er vel Yamahas noe kommunegrå farge på 4-takterne ikke akkurat noe som står i stil med dagens lekre båter der skrogene går mest i hvitt, hvitt-blått, og med innslag av mørke treslag...

Rent estetisk synes jeg svarte motorer (Suzuki, Mercury) er "stiligere" enn de ovennevnte grå Yamaha, og aller lekrest synes jeg det er med hvite motorer (Johnson, f.eks.). Men de "gulner" kanskje etter hvert? :confused:

Men bevares, dette med farge var mest ment i spøk, men hvis motorer ellers er akkurat like gode, og man må velge elle - melle, DA ville jeg helst valgt noe annet enn grått... :smiley:

Ok da er valget tatt. Det ble faktisk ikke Yamaha. Det ble en Mercury Verado 150 HK. Valget falt på Mercury av mange grunner. For det første var Mercury Verado ikke med på testen som jeg henviste til tidligere. Utstyret som følger med motoren som elektrisk gir og gass, hydraulisk servostyring.

Servicen jeg fikk hos forhandleren var også kjempebra! i motsetning til den jeg fikk hos Yamaha forhandleren. Dette har også selvfølgelig mye å si.

Da blir det ny motor på hekken i Mai :flag:

Har vært litt nyskjerrig på Verado, Mercury har jo gått ut med en skikkelig bredside om hvor gjennomtestet og driftsikker den er. En god forhandler som tar ansvar for produktet er jo også en verdi i seg selv.

Nå vil vi ha rapport om alle problemer med motoren, hvis det kommer noen da... :lol:

Rent estetisk synes jeg svarte motorer (Suzuki, Mercury) er "stiligere" enn de ovennevnte grå Yamaha, og aller lekrest synes jeg det er med hvite motorer (Johnson, f.eks.). Men de "gulner" kanskje etter hvert? :confused:

Aldri opplevd at en hvit Johnson motor gulner, men det kan vel skyldes at de får en vask, polering og voksing en gang i blant?

Spøk til side; den delen av stammen/undervannshuset som står/er i vann gulner i løpet av sesongen, men det fjernes meget lett med D-rens. Forsvinner i samme øyeblikk som det strykes på, men husk gummihansker og skyll godt etterpå! Bruker også D-rens i området over vannlinjen for der gulner det også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...