Jump to content

Yamaha 4 takter

Karavoli

Recommended Posts

Ok da er valget tatt. Det ble faktisk ikke Yamaha. Det ble en Mercury Verado 150 HK. Valget falt på Mercury av mange grunner. For det første var Mercury Verado ikke med på testen som jeg henviste til tidligere. Utstyret som følger med motoren som elektrisk gir og gass, hydraulisk servostyring.

Servicen jeg fikk hos forhandleren var også kjempebra! i motsetning til den jeg fikk hos Yamaha forhandleren. Dette har også selvfølgelig mye å si.

Da blir det ny motor på hekken i Mai :flag:

Grattis med ny motor :flag:

Se på Navman ekkolodd... de har modeller som faktisk kan vise motorintrumenteringen til Mercury på skjermen...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har vært litt nyskjerrig på Verado, Mercury har jo gått ut med en skikkelig bredside om hvor gjennomtestet og driftsikker den er. En god forhandler som tar ansvar for produktet er jo også en verdi i seg selv.

Nå vil vi ha rapport om alle problemer med motoren, hvis det kommer noen da... :lol:

Skal skrive en epistel når jeg har prøvekjørt den noen ganger. Gleder meg villt :smiley:

• 2 uker senere...

Kom akkurat ut nytt ViMenn båt , med sammenligningstest mellom Verado 135hk og Optimax 135hk. Her skjedde det samme som nevnes overfor.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Stemmer, det var der jeg leste det! Veradoen brukte faktisk vanvittig mye bensin over et visst turtallsnivå! (fullt på høyde med de gamle totakterne!! ) Ikke for å skremme deg men....:discuss:

Stemmer det, og produsenten sa at den trengte all bensinen for å ha nok kjøling. :eek: Siste BM tester Verado 200-275.

Jeg har prøvekjørt en Aquador 21 WA med 250 hk Verado. Den var rå - over grensen for overmotorisert synes jeg. Men det er jo båtens feil. Motoren gikk stille og pent og med rå kraft fra bunnen av.

Om du googler på test 150 verado finner du litt mer å lese på.

Det mest interessante jeg fant var

According to Mercury performance bulletins, at idle, the pair of Verados burns just 1.2 gallons per hour (gph), same as the OptiMax outboards. At 3500 rpm, the Verado burns slightly less fuel at 9 gph versus 10.6 gph, although mpg is almost the same since the OptiMax is slightly faster at this speed, possibly because at 410 pounds, it weighs 79 pounds less. One of the beefs you hear about the Verado is that at wide-open throttle it burns a lot of gas. This is a bit misleading, though, since the Verado can turn a higher rpm (6050 vs. 5600), causing it to burn more fuel (38 gph vs. 29.4 gph). But dropping both engines to 5000 rpm reveals that the Verado burns less fuel than its OptiMax counterpart (22.5 gph vs. 26.4 gph). In our real-world test of running almost 40 miles offshore and trolling all day (notice we didn�t say catching fish), just 47 gallons of fuel is burned. One of the major benefits of the Verado (whether large or medium) is its quietude. At idle, the pair measures just 58 decibels (in windy conditions) and only 92.5 decibels at a top speed of 44.8 mph.

boatingworld

Hvorfor ikke velge 2? :wink: lekker hekk på denne dama

Bilde

Jepp, i testen på 250 hk-klassen brukte Verado 17l /t mer enn Yamaha F250. (Anytech 750 sp) - BM 9/92005. Dette jevnet seg ikke ut før man trakk av ca. 1500 o/min... Dette kan sikkert tilskrives kompressoren, som visstnok gir en voldsom akselerasjon i mellomregisteret sammenlingnet med tradisjonell 4-T. Har videre hørt et rykte om at de store Veradoene ikke klarer avgasskravene, så det er antakelig endringer på vei... Den var også desidert tyngst selv om den hadde det minste motorvolumet...

E-tec gikk faktigst billigst - 2T rules :wink:

Anyway - gratulerer så mye med ny motor; er overbevist om at du blir kjempefornøyd med denne! :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

En fordel med Suzuki DT 140 er at den har kjededrift av register. Jeg vet ikke hvordan dette er på Yamaha og Mercury. Hva drives kompressoren av? - de som har skiftet registerrem på bilen etter 4-6år vet at dette ikke er direkte billig!

2015 Mazda

2016 US Ford

Dette kan sikkert tilskrives kompressoren, som visstnok gir en voldsom akselerasjon i mellomregisteret sammenlingnet med tradisjonell 4-T.

Nå har ikke jeg kjørt andre 4T 250 hestere, men den Veradoen jeg testet var rå på lavt turtall. Voldsom aks fra 0-30 knop og i mellomregisteret var det nesten ubehagelig aksellerasjon.

Hva drives kompressoren av? -

Kompressorer er som regel drevet av en rem som går mellom kompressorens drivhjul og veivakselen. Det er nettopp dette som gir kompressormotoren fordeler på lavt turtall - sammenlignet med feks turbo som trenger trykk fra eksosen for å få opp ovetrykket. Det er derfor en del VP motorer (og også en vAG bilmotor) har både kompressor og turbo. Kompressoren virker på lavt turtall, på høyere turtall overtar turboen.

Om du anser at du kan marsje på 5000 Omin så får du dette forbruekt

But dropping both engines to 5000 rpm reveals that the Verado burns less fuel than its OptiMax counterpart (22.5 gph vs. 26.4 gph

gph=gallon per hour. Så med 22,5 gph så får du et forbruk på ca 85 liter i timen. På 3500 Omin brenner den 9gph= 34 liter i timen. Får håpe du har stor tank om du vil kjøre mye fort :wink:

Testemn over sier også at den bruker omtrent like mye som en Optimax 2 taker på normalt turtall

Omregningen er gjort med omregnignskalkulatore på medlemssidene

Om du anser at du kan marsje på 5000 Omin så får du dette forbruekt

But dropping both engines to 5000 rpm reveals that the Verado burns less fuel than its OptiMax counterpart (22.5 gph vs. 26.4 gph

gph=gallon per hour. Så med 22,5 gph så får du et forbruk på ca 85 liter i timen. På 3500 Omin brenner den 9gph= 34 liter i timen. Får håpe du har stor tank om du vil kjøre mye fort :wink:

Testemn over sier også at den bruker omtrent like mye som en Optimax 2 taker på normalt turtall

Omregningen er gjort med omregnignskalkulatore på medlemssidene

Tja det blir mye bensin på en sesong! Og dyrt med tanke på bensinprisene her tillands! Har tank på 115 liter. Bør vel holde til 3 ca timer. Og ca 10 minutter under vannsport :lol:

Kan kanskje være greit å ha med ei jerrykanne godt surret i båten da :yesnod: Mye motor=mye morro=mye kroner i bensin.

Jerrykanne har altid vært fast inventar for sikkerhetsskyld! Ikke fått bruk for den før, men det blir sikkert bruk for den nå :wink:

(Hadde en Johnson 115Hk 2 takter 98 mod på båten før)

Dette med bensinforbruket kan du ta helt med ro!! Mange tror nok at de fører sin båt med full gass mye lenger enn de egentlig gjør. Mange målinger viser at man bruker full gass i denne typen båt i ca 6 % av tiden, og tomgang i 40 % av tiden. Når du har kjøpt en motor som har så godt dreiemoment - vil du nok oppdage at du som oftes aldri kjører på full guffe. 150 liters tank vil holde til mange dager på fjorden med kos og litt vannskikjøring innimellom..

Kos deg med en motor som bruker svært lite bensin - rent bortsett fra de 10 sekundene inn fjorden hvor du bare MÅ legge sleiva i parketten. Og de få desiliterne du bruker på de sekundene er verd hver krone!!

Det hører jo også med til historien at du kommer jekla langt i 45 kn på kort tid..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...