Bitteliten Svart 20.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Ikke mer enn at det allerede er testet og har høstet sine første lovord. Se MBM Apr 06 s. 26. se underI siste MBM står det en artikkel om prosjektet men de sier ikke så mye mer enn at det fungerer utmerket og at det skal lanseres på Miami Boatshow i 2006.Det blir spennende å se hvem av konkurrentene som først kommer med dynamisk posisjonering der man integrerer motorstyringen med autopiloten. Sirmad sier i annonser at de kan det i dag med sin IPS autopilot som også styrer baugpropellen - men det har ikke vært så mye beskrevet i pressen endabilde av IPs autopilot Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Vel, gutta i MBM har nå en gang testet det ... Så vidt jeg forstår er meningen at ZEUS skal monteres i tunneler slik at det ikke blir all verden som stikker ut nedenfor og kan bli skadet. Hm. Man får vel se hordan dette utvikler seg. Spennende greier uansett. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Vel, gutta i MBM har nå en gang testet det ... Så vidt jeg forstår er meningen at ZEUS skal monteres i tunneler slik at det ikke blir all verden som stikker ut nedenfor og kan bli skadet. Hm. Man får vel se hordan dette utvikler seg. Spennende greier uansett. Da vil det kreve omkonstruksjon av skrogene i så fall - kan være en lang startstrekke for å få innpass hos båtbyggerne. her er litt tekst fra et google søk bymnews.com :: USA. Cummins MerCruiser & Mercury Marine introduce Zeus tunnel drive system at Miami Boat Show Product news: As leaders in marine propulsion innovation, Cummins MerCruiser Diesel and Mercury Marine are proud to introduce the world’s most advanced marine propulsion system. Combining 15 years of testing and research, it delivers an unparalleled level of safety, performance and vessel control. System Features Rear facing, tunnel-mounted drive assembly for unsurpassed safety Intuitive joystick system for effortless docking Highly advanced autopilot for station keeping Dramatically improved high-speed handling and incredible low-speed manoeuvrability Automated, integral hydraulic trim tabs for optimum performance and visibility Better fuel economy, longer range, and both higher cruise and top speeds Features clean, quiet Quantum engines with thru-hub exhaust More power options and greater power density (up to 500 hp) Greatly reduced noise and vibration for a more pleasurable boating experience Featuring SmartCraft™ technology which connects a boat’s diverse onboard systems into a single integrated system Easy to install and even easier to maintain through integrated components Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 De måtte jo også modifisere for å montere IPS. En viss forskjell, givetvis, men neppe den største betydning i verden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 De måtte jo også modifisere for å montere IPS. En viss forskjell, givetvis, men neppe den største betydning i verden.Ikke etter det jeg har hørt. IPS krever ikke endring av skrogformen, men en sokkel for drevet skal støpes på plass i motorrommet. Endring av ytre skrogform påvirker båten mye mer med tanke på sjøegenskaper. Og ikke minst endring av støpeformer. Det er ikke det første båtbyggere jubler over å endre. IPS krever visstnok veldig nøyaktig montering - første Windy 43 som ble testet med IPS la seg helt over på siden i en sving - og man måtte endre monteringen av motorene. VP har også endret på maks rorutslag da enkelte båter fikk for vasse svingegenskaper med IPS. Jeg spurte NordWest om de anbefalte IPS eller drev på sin nye 420. "Den funkar jättebra med drev" var svaret. Samme erfaring som Windy har på sin W43. Best pris/ytelse er med D6 350 på drev Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Ikke etter det jeg har hørt. IPS krever ikke endring av skrogformen, men en sokkel for drevet skal støpes på plass i motorrommet.IPS kan nok ikke monteres midt i en steglist i bunnen, så utvendige skrog modifiseringer i formen må nok påregnes i de fleste tilfeller også når det gjelder IPS. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Nei, slik er det ikke. Laveste punkt er bunnen på drevet. Akkurat som på hekkagregat. Ser ut for at CMD ZEUS er en del sikrere i så henseende. De snakker om "catastrophic collision above the depth of the keel" Så her nok "the keel", kjølen ment å være laveste punkt.... Design engineers stress the rear facing orientation offers a much greater level of safety versus forward facing propellers. In the event that the drive strikes debris or bottom, the tunnel mounting pod drive housing and skeg protects the propellers. Most floating objects will be deflected downwards by the keel and skeg away from the propellers. Should the unit come into contact with a substantial object, the skeg is designed to shear below the torpedo, minimizing damage to the drive and costly repair bills. In the event of a catastrophic collision above the depth of the keel, the gear case is designed to shear away and remain water tight, so that there is no compromise in hull integrity. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Og når de først er i gang med å modifisere så er det vel ikke så mye mer jobb å lage en tunnel eller to, kanskje. CMD har nok tilstrekkelig med muskler til å få dette til. Spørsmålet er bare når noen bygger pod'ene for hydraulisk drift, med drivkraften hentet fra en stor motor i stedet for to mindre. Da begynner det å smake fugl, også for utskiftningsmarkedet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 her er bilde av tullenellene Og vedr IPS og steglister - det er ikke å mange planende båter som har steglister helt akter. Oftest er bunnen helt slett akterut. IPS monteres ganske langt akterut Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Da begynner det å smake fugl, også for utskiftningsmarkedet.Tror ikke dette blir det store for utskiftningsmarkedet ennå.Det virker som de store produsentene kommer med nye modelleller beregnet for IPS. Det krever nok for store ombygginger på former etc. både for IPS og ZEUS. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 21.Mars.2006 Del på Facebook Svart 21.Mars.2006 (redigert) Virker som Rodman har fått til IPS rimelig bra. Sammenlignet med fast aksling virker jo IPS til og være kjempegreier. Har også litt sans for joystick løsningen som kommer når en skal legge til kai. Eller nytt av året er D6 på 280Hk, oppgradering av D4-210 til 225 samt D3 finnes med hele 190Hk. Det er mulig drevet setter begrensinger for D6 med drev, som nevnt så tar de jo ut 370Hk på D6'en i IPS500 Redigert 21.Mars.2006 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2006 Eller nytt av året er D6 på 280Hk, oppgradering av D4-210 til 225 samt D3 finnes med hele 190Hk. Det er mulig drevet setter begrensinger for D6 med drev, som nevnt så tar de jo ut 370Hk på D6'en i IPS500Blant båtbyggere snakkes det om at det nok kommer D6 på drev med opp mot 400 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 21.Mars.2006 Del på Facebook Svart 21.Mars.2006 (redigert) Har også litt sans for joystick løsningen som kommer når en skal legge til kai. Lurer på om den joystick-løsningen via EVC-systemet reduserer behovet for baug-thruster. Ser jo ut som man kan skyve baugen i begge retninger, bare ved å vri drevene eller rotasjonen på propellene. Man sparer jo litt vekt og får mer plass hvis man slipper større type thruster foran. Men det er litt merkelig at de ikke har laget noen form for sikkerhets-wire e.l. for å berge et drev, hvis du er så uheldig å få et sammenstøt (tømmerstokk f.eks.) som er så pass kraftig at drevet løsner. Fyker det bare til bunns da..? Så er det bare å fyke bort på forsikringsselskapet og få dekket et nytt..?? Undervannsdelen på IPS-drevet, med duo-prop nibral-propellere, hva koster det? Tett på 100K kanskje... Redigert 21.Mars.2006 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Tanken til VP er at ISP joy sticken skal kunne erstatte baug- og hekktruster. Jeg så på prislisten til NordWest 420 at de tar ca 125.000 for herligheten - dog 2 stk totalt da. En inne og en på FB. Det er vel omtrent det baug og hekktruster ville kostet på en tilsvarende båt Dette med at IPS drevet faller av ved kollisjon er en ulempe sammenlignet med drev. Men sammenlignet med rett aksling er jeg ikke helt sikker på hva som er værst. Om man går på med rett aksling risikerer man jo at akslingene slår hull i bunnen på båten. Mulig det er dette VP har villet distansere seg fra. Prisen på et IPS drev vet jeg ikke - men jeg har en ide om at det kan koste dyrt. Et nytt hekkagregat fra VP er jo heller ikke helt gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Jøss a meg da Bitteliten 125 000 for baug og hekk thruster Ekstremt dyrt syntes jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Jøss a meg da Bitteliten 125 000 for baug og hekk thruster Ekstremt dyrt syntes jeg ?På en båt på 40 fot og oppover er det utstyret ganske dyrt. Koster fort 40.000- 50.000 for en 7 hk truster ferdig montert. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Tanken til VP er at ISP joy sticken skal kunne erstatte baug- og hekktruster. Jeg så på prislisten til NordWest 420 at de tar ca 125.000 for herligheten - dog 2 stk totalt da. Øhh... snakker du bare om ISP joystick inkl. styresystem men eks. drev nå... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Øhh... snakker du bare om ISP joystick inkl. styresystem men eks. drev nå... Drevene er en del av motorinstallasjonen. Bare joy sticken (2 stk på NordWest 420) koster ca 125'. Det er joy sticken + oppgradering av SW på EVC systemet som styrer motor og styring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.