Jump to content

Volvo Penta skrur opp D6'en - mer hk


Bitteliten

Recommended Posts

Ikke mer enn at det allerede er testet og har høstet sine første lovord. Se MBM Apr 06 s. 26.

:yesnod: se under

I siste MBM står det en artikkel om prosjektet men de sier ikke så mye mer enn at det fungerer utmerket og at det skal lanseres på Miami Boatshow i 2006.

Det blir spennende å se hvem av konkurrentene som først kommer med dynamisk posisjonering der man integrerer motorstyringen med autopiloten. Sirmad sier i annonser at de kan det i dag med sin IPS autopilot som også styrer baugpropellen - men det har ikke vært så mye beskrevet i pressen enda

bilde av IPs autopilot

Link to post

Vel, gutta i MBM har nå en gang testet det ...

 

Så vidt jeg forstår er meningen at ZEUS skal monteres i tunneler slik at det ikke blir all verden som stikker ut nedenfor og kan bli skadet. Hm. Man får vel se hordan dette utvikler seg. Spennende greier uansett.

Da vil det kreve omkonstruksjon av skrogene i så fall - kan være en lang startstrekke for å få innpass hos båtbyggerne.

 

her er litt tekst fra et google søk

bymnews.com :: USA. Cummins MerCruiser & Mercury Marine introduce Zeus tunnel drive

system at Miami Boat Show

Product news:

As leaders in marine propulsion innovation, Cummins MerCruiser Diesel and Mercury Marine are

proud to introduce the world’s most advanced marine propulsion system. Combining 15 years of

testing and research, it delivers an unparalleled level of safety, performance and vessel control.

System Features

Rear facing, tunnel-mounted drive assembly for unsurpassed safety

Intuitive joystick system for effortless docking

Highly advanced autopilot for station keeping

Dramatically improved high-speed handling and incredible low-speed manoeuvrability

Automated, integral hydraulic trim tabs for optimum performance and visibility

Better fuel economy, longer range, and both higher cruise and top speeds

Features clean, quiet Quantum engines with thru-hub exhaust

More power options and greater power density (up to 500 hp)

Greatly reduced noise and vibration for a more pleasurable boating experience

Featuring SmartCraft™ technology which connects a boat’s

diverse onboard systems into a single integrated system

Easy to install and even easier to maintain through integrated components

Link to post

De måtte jo også modifisere for å montere IPS. En viss forskjell, givetvis, men neppe den største betydning i verden.

Ikke etter det jeg har hørt. IPS krever ikke endring av skrogformen, men en sokkel for drevet skal støpes på plass i motorrommet. Endring av ytre skrogform påvirker båten mye mer med tanke på sjøegenskaper. Og ikke minst endring av støpeformer. Det er ikke det første båtbyggere jubler over å endre.

 

IPS krever visstnok veldig nøyaktig montering - første Windy 43 som ble testet med IPS la seg helt over på siden i en sving - og man måtte endre monteringen av motorene. VP har også endret på maks rorutslag da enkelte båter fikk for vasse svingegenskaper med IPS.

 

Jeg spurte NordWest om de anbefalte IPS eller drev på sin nye 420. "Den funkar jättebra med drev" var svaret. Samme erfaring som Windy har på sin W43. Best pris/ytelse er med D6 350 på drev

Link to post

Nei, slik er det ikke. Laveste punkt er bunnen på drevet. Akkurat som på hekkagregat.

Ser ut for at CMD ZEUS er en del sikrere i så henseende.

De snakker om "catastrophic collision above the depth of the keel"

Så her nok "the keel", kjølen ment å være laveste punkt....

 

Design engineers stress the rear facing orientation offers a much greater level of safety versus forward facing propellers. In the event that the drive strikes debris or bottom, the tunnel mounting pod drive housing and skeg protects the propellers. Most floating objects will be deflected downwards by the keel and skeg away from the propellers. Should the unit come into contact with a substantial object, the skeg is designed to shear below the torpedo, minimizing damage to the drive and costly repair bills. In the event of a catastrophic collision above the depth of the keel, the gear case is designed to shear away and remain water tight, so that there is no compromise in hull integrity.

 

 

Link to post

Og når de først er i gang med å modifisere så er det vel ikke så mye mer jobb å lage en tunnel eller to, kanskje. CMD har nok tilstrekkelig med muskler til å få dette til.

 

Spørsmålet er bare når noen bygger pod'ene for hydraulisk drift, med drivkraften hentet fra en stor motor i stedet for to mindre. Da begynner det å smake fugl, også for utskiftningsmarkedet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Virker som Rodman har fått til IPS rimelig bra. Sammenlignet med fast aksling virker jo IPS til og være kjempegreier. Har også litt sans for joystick løsningen som kommer når en skal legge til kai.

 

 

Eller nytt av året er D6 på 280Hk, oppgradering av D4-210 til 225 samt D3 finnes med hele 190Hk. Det er mulig drevet setter begrensinger for D6 med drev, som nevnt så tar de jo ut 370Hk på D6'en i IPS500

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post

Har også litt sans for joystick løsningen som kommer når en skal legge til kai.

Lurer på om den joystick-løsningen via EVC-systemet reduserer behovet for baug-thruster.

Ser jo ut som man kan skyve baugen i begge retninger, bare ved å vri drevene eller rotasjonen på propellene. Man sparer jo litt vekt og får mer plass hvis man slipper større type thruster foran.

 

Men det er litt merkelig at de ikke har laget noen form for sikkerhets-wire e.l. for å berge et drev, hvis du er så uheldig å få et sammenstøt (tømmerstokk f.eks.) som er så pass kraftig at drevet løsner. Fyker det bare til bunns da..? Så er det bare å fyke bort på forsikringsselskapet og få dekket et nytt..?? Undervannsdelen på IPS-drevet, med duo-prop nibral-propellere, hva koster det? Tett på 100K kanskje... :confused:

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post

Tanken til VP er at ISP joy sticken skal kunne erstatte baug- og hekktruster. Jeg så på prislisten til NordWest 420 at de tar ca 125.000 for herligheten - dog 2 stk totalt da. En inne og en på FB. Det er vel omtrent det baug og hekktruster ville kostet på en tilsvarende båt

 

Dette med at IPS drevet faller av ved kollisjon er en ulempe sammenlignet med drev. Men sammenlignet med rett aksling er jeg ikke helt sikker på hva som er værst. Om man går på med rett aksling risikerer man jo at akslingene slår hull i bunnen på båten. Mulig det er dette VP har villet distansere seg fra. Prisen på et IPS drev vet jeg ikke - men jeg har en ide om at det kan koste dyrt. Et nytt hekkagregat fra VP er jo heller ikke helt gratis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...