Jump to content

Hvordan bremser jeg akslingen under seiling

Nikka

Recommended Posts

Jeg har søkt på Google etter "akslingbrems" og "akslingsperre" med dårlig resultat. Jeg har en hjemmelaget innretning for å unngå at propellen og akslingen svirrer når jeg seiler med avslått motor (for å unngå varmgang i gearet). Jeg vet at det finnes innretninger som kan kjøpes, men hva er navnet og hvor kan det kjøpes. Wire-styrt eller el-magnetisk?

Har fast propell. Jeg har ikke den store innsikten når det gjelder gear, men jeg innbiller meg at det er oljetrykk (med motoren i gang) som styrer forover og revers. Når jeg har båten på land kan jeg dreie propellen fritt begge veier, uavhengig om hendelen står forover, i revers eller i fri.

Jeg har søkt på Google etter "akslingbrems" og "akslingsperre" med dårlig resultat. Jeg har en hjemmelaget innretning for å unngå at propellen og akslingen svirrer når jeg seiler med avslått motor (for å unngå varmgang i gearet). Jeg vet at det finnes innretninger som kan kjøpes, men hva er navnet og hvor kan det kjøpes. Wire-styrt eller el-magnetisk?

Ta kontakt med firma som hugger opp lastebiler og se etter brems som er montert direkte på motor aksling. Demonter og tilpass denne til din aksling. Muligens finnes det fortsatt leverandører av dette bremsesystemet for lastebiler / lettvektere.

NB! Ikke nevn at du skal anvende den i båt. Det blir som oftest dyrere.

Lykke til

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Takk for tips Capella, ole-2 og jawik. Ellers takk til båtplassen.no som jeg ikke har brukt før, men som åpenbart må være ei skattekiste for båtfolk. På kort tid har jeg lært mye om garet mit, et Borg Warner, som er hydraulisk i motsetning til mekaniske gear som kan stoppe propellen ved å sette forover/akterover. Det hydrauliske svirrer fritt når motoren er avslått, og utsettes for varmgang når det blir gående uten kjøling fra motoren. har måttet overhale gearet en gang - sannsnligvis av den grunn. Har spurt en del båtforhandlere som ikke har hørt om eksistensen av en brems som stopper akslingen. Jeg skal høre med bilopphuggeri!!! :wink::wink::smiley::smiley:

Du kan også sjekke opp industrielle skivebremser. Disse blir laget med "Telefle-operering" og elektromekanisk opererte. Jeg har nettopp kastet en katalog fra et svensk foretak med filial på Ski eller Kolbotn som forhandler slike.

Slike bremser blir også benyttet av yrkesbåter for å stoppe propellen hurtig etter at garet er satt i fri.

Tror jeg ville kontaktet en maskinforretning som leverer til industrien. Dette er standard saker.

hei!

På min båt er det montert brems på propell akselen. Båten min er bygget i England, og for meg ser det ut som det er montert en bremsetrommel fra en Land Rover Serie 3. På Land Rover er parkeringsbremsen på mellomakselen som går til aktre hjul sett. Glemmer du å løsne bremsen, går helt sikkert noe istykker.

Da jeg hadde LR serie 3, kunne parkerings bremsen kun brukes når bilen stod i ro. Ble den benyttet mens bilen var i fart, måtte du skru / skifte stikkakslinger / sveis nye fester etc.

Ved neste aksel trekk skal jeg demontere bremse trommelen, og montere en bremse skive fra en motorsykkel ( frambrems). Skal også montere varsel lys ( bremselys) ved start panelet for motoren.

" Aksel Låst"

Betjenings håndtaket skal plasseres ved siden av start panelet.

lykke til

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...