Jump to content

Bensin eller diesel

rush

Recommended Posts

Hei,

Vi skal kjøpe en båt til sesongen og har blinket oss ut en dagsturbåt som falt i smak. Dette er en Bella 620 DC. Denne kommer også med innenbords diesel som 640 DC. (Den er også litt større, men denne plassen spises opp av innenbordsmotoren).

Prisforskjellen mellom diesel og bensin er nesten 150 000,-

Hvor stor forskjell i drivstoff forbruk er det mellom en utenbordsmotor (f.eks.) Evinrude E-Tec (175 Hk) og en innenbords diesel (f. eks. VP D3-160) dersom en ligger på marsjfart rundt 30 knop ?

Noen som har noen erfaringer her ?

Jeg har hørt at bensin motoren bruker dobbelt så mye som dieselmotoren, men eg kan ikke få dette til å stemme. Eg ville sagt at man kan dele antall Hk på fire for bensin motoren og på 5 for dieselen, dvs. at dersom man ligger i ca. 30 knop og bruker ca. 100 Hk, vil man bruke 20 l/time med dieselen og 25 l/t med bensineren. Noen som har noen erfaringer her ?

I flg. min tabell vil du bruke for ca. 2 kr./Nm med diesel og 8 kr./Nm med bensin. Ikke ta tallene FOR nøye, men de burde ligge ikke langt fra det korrekte.

(Tabellen er litt gammel og bassért på pris 9 og 3,50 for hhv. bensin og diesel(Avgiftsfri). Skal rette tallene senere)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Fikk startet opp det gamle opr.sys. på maskina :-) og her er tallene for literpris 10,20 og 6,80:

Pr. Nm mil, Kr. 4,78 for diesel og Kr. 10,60 for bensin (kost pr. nautisk mil)

(For en gammel påhenger på 100 Hk med oljeblanding vil prisen pr. Nm være nesten 15 kroner!)

Grunnlagsdata er et forbruk på 0,211 for diesel; 0,312 for 4T / innspr.motor og 0,431 for gammel 2T (liter/ Hk/Time) OG full fart

Jeg tror mye mer enn diesel vs bensinpris at du bør se på hvilken båt som er mest populær i markedet. 620 er "melk og brød" fra Bella - dvs utrolig populær og har testet meget bra. 640 er ikke på langt nær samme suksess som 620. Jeg har en liten følelse av at 640'en kan være ukurant om du skal bytte båt. Etter at Brunswick kjøpte seg opp til over 80% eierandel i Bella tror jeg ikke du får VP motor i denne båten. Da er det enten 1,7DTI eller bensin innenbords som gjelder. 1,7DTI tror jeg blir litt for treg i denne båten - for båten er ganske tung.

En Bella 640 koster ca 450.000 kroner. I det prisleiet ville jeg tatt en kikk på Nidelv 610 også. Da får du toalett, dusj, høyere kvalitet m.m. i tillegg. Her kan du velge mellom Mercruiser og VP motorer også. Med Mercruiser 1,7DTI gjør båten 33 knop. En lekker båt. Nidelvs kvaliteter kan jeg anbefale.

Jeg har selv hatt en Nidelv 690 med 1,7DTI motoren. Tanken omtrent aldri var følelen. Tror snittet var på rundt 12-15 liter/time. Jeg vet om en Nidelv 690 med D3 160 som brukte 10-15 liter/time. Ingen av disse båtene gikk i dorgerfart - men lå stort sett i god marsjfart rundt 25 knop.

Hei.

Jeg byttet i 2005 fra Bella 620 til Bella 640. Personlig syne jeg at 620 gikk mye bedre i vannet enn 640. Jeg hadde 1,7 mercriuser 116hk diesel. Toppfart på båten med denne moteren var 28-29 knop.

640 var tung og gravde i sjøen, mens 620 var lett og lekende å kjøre.

Du får nok mest båt for pengene om du kjøper en 620 dc. Men jeg skjønner ditt argument om at du ønsker diesel, da dette er billiger i drift, og enkelt å selge når fotsyken melder sin ankomst. Jeg er enig med Bitteliten om at 640 er litt ukurant, og den har nesten ikke noe ekstrautstyr i forhold til 620. Ser at han også anbefaler deg å ta en titt på Nidelv 610, om du synes denne er litt for dyr så vil jeg også anbefale deg å se på Nidelv 590. Denne selges nå på kampanje med 116 hk diesel til 375 000,-

Selv har jeg byttet til Askeladden Beetle i år, så det er vel vanskelig for meg å ikke si at du bør sjekke ut den og.

Send meg gjerne en IM om du har noen flere spørsmål ang Bella 620 og 640.

Grunnlagsdata er et forbruk på 0,211 for diesel; 0,312 for 4T / innspr.motor og 0,431 for gammel 2T (liter/ Hk/Time) OG full fart

Jeg tror nok dette er litt fort konservative data for den moderne påhengeren... Har du noen refereanse for disse dataene..?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Prisforskjellen mellom diesel og bensin er nesten 150 000,-

Du skal kjøre uhorvelig langt for å tjene inn dette...

Det at bensinmotoren er såpass mye lettere at båten ikke 'brøyter' er også et moment. I tillegg er støyen mye lavere (iallefall om du velger Suzuki 4-takter :smiley: ).

Om du skal kjøre lenger enn langt, vurder diesel. I motsatt fall, tror jeg du blir mest fornøyd med bensin.

Kikket litt på disse tallene og var innom nettet en lille tur..

Der oppgis det at normalt spesifikt forbruk for en 4 takt forgasser motor er på .. 200g/hk/time som tilsvarer 0,27 l/hk/time.. dette er konservative verdier for en 4T med elektonisk innspr.

For en diesel motor så ligger gjerne verdien på rundt 160g/hk/time som tilsvarer 0,20 l/hk/time.

Ved uttak av 100hk blir dette 20 liter diesel og 27 liter bensin for forgasser motoren... Hva man kan forvente at innstør kan gjøre vet ikke jeg...

Med 10,60 for bensin blir dette 286 kroner pr time...

Med 6,80 for diesel blir dette 136 kroner pr. time....

Prisforskjellen er oppgitt til 150000 kroner... dette skulle gi 1000 timers drift med uttak ev 100 hk før diesel blir billigst...

Med uttak av 100hk så har vi en marsj fart på 30 knop er det oppgitt.... med denne masjfarten i 1000 timer så har vi tilbakelagt 30000 nm som ganske langt etter mine vurderinger

Dette er jo ikke helt riktig siden vi ikke ser på merverdien som en dieselbåt har i markedet ved salg....

Hva man velger.... tja det er vel ikke så veldig opplaget med mindre man veeeeldig langt

Dette er sakset fra nettet for bensin..... og for diesel har jeg benyttet verdier fra Yanmar

A good fuel efficient carburettored 4 stroke spark ignition engine consumes: 200g/hp/h ÷ 740g/L = 0.270 L/hp/h = 0.071 USgal/hp/h. Electronic engine management, multiport fuel injection in combination with efficient intake manifold and porting designs can improve these figures

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Restverdien må også tas med i betraktningen i en vurdering av hva som er mest lønnsomt her.

Der er vi alle enig, men det er så lett å si noe om restverdien om x antall år... Siden det er flere forhold som spiller inn... blant annet når det avgiftsfrie dieselen forvinner, da er det ingen som vet hvordan bruktmarkedet reagerer på dette...

Videre så må vel også gjennomsnittlige vedlikeholdsutgifter tas med i den samme tidpersioden... og eventuell forskjell i forsikringsprisen blant annet.....

Uansett så tror jeg nok en skal kjøre fryktelig langt før at dieselen kommer i favør...

Til Sydvesten: Din siste kommentar er jeg helt enig i!

OG: Referansen som du etterlyser høyere opp i strengen, er fra Inst. f. forbrenningsmotorer ved NTNU / Marintek. Der er det tatt høyde for FULLT pådrag (max ytelse!)! Det er helt klart at en reduksjon i turtall / såkalt øko-fart, sterkt reduserer drivstoff-forbruk pr. distanse; Men det var ikke DET det var snakk om her; Tallene er reelle. Samme tall som forøvrig Motordoktorn innstår for.

Hei!

Som det blei nemnt ovanfor er dei årlege servicekostnadane større for ein dieselinstallasjon enn utanbordsmotor og bensin. Klart det er noko ergeleg å "sponse" med avgiftspliktig bensin kvar gong ein fyller tanken, men det kan du få igjen i form av rolegare gange kvar gong du går for dorgefart og ikkje skal ta ut alle hestekreftene.

I båttypen (Skibsplast 655) som eg har kan ein også få begge deler. Sjølv blei eg ikkje i tvil etter å ha prøvd dieselvarianten (Mercruiser 150 hk) som gjorde at den vesle båten riste så lenge motoren gjekk. Rett nok var det kaldstart, men likevel blei det i meste laget. Om båten var større - ja, då ville sikkert svaret vere anleis. Lukke til med valet.

Mvh

VindiHaaret

Der er vi alle enig, men det er så lett å si noe om restverdien om x antall år... Siden det er flere forhold som spiller inn... blant annet når det avgiftsfrie dieselen forvinner, da er det ingen som vet hvordan bruktmarkedet reagerer på dette...

Uansett så tror jeg nok en skal kjøre fryktelig langt før at dieselen kommer i favør...

Jo, det er klart. Skal man ta med alle mulige og umulige eventualliteter blir regnestykket vanskelig. Dette er bare med på å forkludre et ellers rimelig greit regnestykke synes jeg.

Regn båtkjøpet som en investering. For to ellers identiske båter kan man jo si at en med dieselmotor koster 150K mer enn en med bensin. Denne forskjellen vil også være der den dagen du selger, og investeringsforskjellen trenger en da ikke ta med i regnestykketi det hele tatt. Det en derimot skal ta med i regnestykke er hva det koster å drifte båtene. For å forenkle her også kan en regne at bensinmotoren koster utkjørt distanse*forbruk*literspris. For dieselvarianter har du den samme formelen pluss at du må ta med forrentningen av de 150K kronene. Med dagens rentenivå utgjør dette omlag kr 6000/år. Altså, du kan kjøpe ekstra bensin for kr 6000,- pr år og fortsatt komme like bra/dårlig ut som med diesemotor.

Selv gikk vi ganske nøyaktig 1000nm i fjordsesongen. Med et logget gjennomsnittsforbruk på 1,8l/nm brukte vi 1800 l diesel @ 5,00= kr 9000,- Tar en med forrentningskostnadene over kostet fjordårssessongen oss totalt kr 15000,- i driftskostnader.

Man pleier for enkelthets skyld å si at en bensinmotor bruker dobbelt så mye og koster dobbelt så mye pr. liter. Dette er nok ikke så langt fra sannheten. Den bruker riktignok ikke riktig det dobble, på den annen side er vel bensinprisen på marinaene ofte den dobble og vel så det. La oss derfor forenklet si at forholdet er 1:3 og ikke 1:4. Tilsvarende båt som min med bensindrift ville altså bruke kr 9000*3= kr 27000

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er mange ting og ta hensyn til med valg bensin/diesel.

F.eks

-Vekt av motorer

-dreiemoment / Torque

-Størrelse på båt

-Bruksområde

-Vedlikehold

-Salgsverdi

Typsik i mindre båter vil det være fordel med bensin, mens større båter vil ha en fordel med diesel. Og som regel så lønner det seg i det lange løp og velge det største motoralternativet for båten.

La oss derfor forenklet si at forholdet er 1:3 og ikke 1:4. Tilsvarende båt som min med bensindrift ville altså bruke kr 9000*3= kr 27000

Dette kan jeg nok ikke være enig med deg i..... vi snakker her om en båt på drøye 6m utstyrt med en 175 hk påhenger med moderne teknologi og en tilsvarende båt med en 160 hk moderne dieselmotor... hvor det var snakk om å ta ut ca. 100hk ved 30 knop...

Jeg er grunnleggende uenig i at et moderne bensin motor bruker dobbelt så mye drivstoff som en tilsvarende diesel motor.... Det viser alt tall meriale som finnes tilgjengelig på nettet at ikke er tilfelle... Vi snakker her om et forhold på 0,27 liter/hk/time for bensin mot 0,2 for diesel..... Dette er de relle tall som vi ikke kan gjør så mye med...

Nå kjenner ikke jeg til hva bensin prisen er på de forskjellige marinaene, men mener i fjor sommer at den var rundt 10-11 kroner mens dieselen kostet 7,50 der hvor jeg fyller i Langesund..

Antar vi for enkelthets skyld at bensinen koster i snitt 10,50 for literen og dieselen koster 7,50, gir dette en kostnad på 2,83 kr/hk/time for bensin, men dieselen koster 1,50 kr/hk/time..

Som en kan se så er faktoren max 2 i forhold her... slik at jeg tror nok an en bør revurdere dette forholdet som du menere er 3 eller 4...

Nå sakl jeg se om jeg finner det spesifikke forbruket for den nyeste generasjoene bensininsprøytning... de nyeste data for diesel er jo tilgjengelig alt..

Mnjooo. Holder på de tallene jeg oppgav!

Eldre 2-Takt =0,431

Innspr. + 4-takt =0,312

Diesel =0,211

Alle tall i L/Hk/time

I tillegg kommer oljetilsetning i bensin for de motorer som har DET.

PumpePRISEN varierer jo selvsagt endel...

Såhh sier du plutselig at motoren er på 175 Hk... Hm..

DA kommer en bråte andre faktorer inn i bildet; For DA bruker du ikke alle Hk som motoren yter, og vet IKKE(!!) hvor mange Hk som brukes for å oppnå 30 Kn.!!

En faktor til: VEKT på motor vil falle gunstig ut for påhengeren... Lavere vekt = mindre Hk for samme fart, for VEKT er en viktig faktor for forbruket (sammen med skrogform, arealet av våt flate, propellvalg ++++)

Enig?

På min Doral Monticello fikk jeg tilbud på masse forskjellige motorer. Dieselmotoren som jeg har valgt (230HK 4.8l 6cyl Diesel Mercruiser) bruker 13L i timen. Bensinutgaven ville brukt ca 30-35L i timen. La oss si 32.5L i timen.

Diesel:

6kr pr. liter X 13 = 78kr timen

Bensin:

12kr pr. liter X 32.5 = 390kr timen

Bruker du båten mye er det mye penger å spare ved kjøp av dieselmotor. dessuten holder dieselmotorene lenger og er bedre. tror du vil kunne slite noe ved salg av en bensindrevet båt. iallefall type som jeg har. (sjekk evt. link i signatur for bilder)

På min Doral Monticello fikk jeg tilbud på masse forskjellige motorer. Dieselmotoren som jeg har valgt (230HK 4.8l 6cyl Diesel Mercruiser) bruker 13L i timen.

Eh - kan du dokumentere det på noen måte eller? Ser for meg ut som verdens billigste dieselmotor i drift - går omtrent på bare ren luft om man tar hk/slagvolum med i betraktningen

på D6'en i Bitteliten III kå forbruket i snitt på ca 20-25 liter i timen. På marsjfart på ca 25-30 knop går det med 35 liter i timen. Mer info her

hmm. jeg kan ikke dokumentere da jeg ikke har fått båten enda. Ble informert om et bruk på ca 13liter pr. time.

Flere båter jeg så på brukte både 12, 14 og 15 liter pr. time med tilsvarende motor.

Dette avhenger helt av hvilket turtall motoren går på. Mulig det er snittforbruket - men det høres lavt ut. Jeg hadde snittforbruk på 10-15 liter/time med en Mercruiser 1.7DTI

Hei...

Vi skal til Dalslandskanal i sommer.

Lurer om bensin og diesel......

Feks kan ikke kjøre over 5-7 knop hele kanal.

Bensin går sakte og dyr drift? (250 hk)

Diesel går sakte og billig drift?(250 hk)

Begge motorer (bensin og diesel)går 5 knop i mange timer i kanal. Forbruk?? :confused:

At-le :blush:

Hva er forbruk pr. time da mon tro..

Jeg brukte sist sommer ca 15 liter pr time på Stauden som veier ca. 5,5 tonn og har 380 gamper til rådighet..... men snittfarten i denne perisoden var 7,2 knop... med andre noe over 2 liter pr. nm som sikkert ikke så gale det... for en båt av denne storleiken..

Et forbruk pr. time sier i grunnen ikke så veldig mye...... annet enn hva det koster meg å gå i en time.... Et forbruk pr. utmålt distanse er noe annet... den sier meg hvor langt jeg kommer for x antall liter...

Skal en oppgi et forbruk pr. time så må en opgås oppgi hastigheten man har i denne timen...

På min Doral Monticello fikk jeg tilbud på masse forskjellige motorer. Dieselmotoren som jeg har valgt (230HK 4.8l 6cyl Diesel Mercruiser) bruker 13L i timen. Bensinutgaven ville brukt ca 30-35L i timen. La oss si 32.5L i timen.

Kan du finne noen dokumentasjon på disse påstandene, spesielt om forbruket på en 230hk bensin motor i denne båten....

Skal Mercruiseren din bruke 13 l/time så tar du 60 hk og har et turtall på motoren på 1200o/min i vannbrems... ved propell så blir nok turtallet en del høyere, men effekten er fremdeles 60 hester

Dette er sakset fra 230 hesteren til Mercruiser på deres egen hjemmeside så jeg formoder den stemmer sånn nogenlunde... som en også kan se så drar denne motoren nesten 50 liter/time med fullt effektuttak og 3800 o/min..

Bilde

Så om noen har forledet deg til å tro at denne motoren kun bruker 13 liter i timen så har han glemt å si at det er i snekkefart... (60hesters effektuttak)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...