Jump to content

Bensin eller diesel

rush

Recommended Posts

Vel, det er kanskje dumt å dra opp slike gamle tråder, men jeg nevnte vel at jeg skulle komme tilbake til det da jeg fikk båten. Og etter over to måneders forsinkelse har den kommet. Jeg ville bare opplyse om hva den brukte, siden det ble litt mye frem og tilbake tidligere i denne tråden..

• 1 år senere...

Jeg driver og skal kjøpe ny båt, og største problemet bortsett fra penger er om det skal være Disel eller Bensin.

Båten med bensin koster 850 lapper og samme båt med disel koster nesten 1,2mill.

Litt i tvil her assa.

Noen synspungter hadde vært veldig bra.

Kan jo tross allt kjøre mange timer for differansen der assa.

www.ribtjenester.no

Er nok mange som har tenkt det samme som deg :smiley: Regnestykket kan ikke gjøres opp før du har fått solgt båten (når den tid kommer) og ser hvem du lettest får solgt. Men det skal sies at det har skjedd store forbedringer på bensinmotorene etter 2002 når det gjelder forbruk ! De går stillere på alle turtall også ! Vanvittig at det skal være så stor prisforskjell på diesel og bensin på nye båter ! Kan umulig koste så mye mer å sette inn en dieselblokk enn en bensinblokk...? Men hvilken båt er det du ser på ?

Redigert av Worry II (see edit history)

nå er nå båtfolk noen masekopper på den dieselen. MEN det største problemet med bensinmotor er tilgjengeligheten. dieselpumper står det overalt men bensinpumpene kan det være langt imellom. for meg som bare kjører lokalt er dette ikkje noe problem men om eg skulle reist på en lengre tur så ville eg sjekket nøye ut fyllemuligheter da man slett ikkje skal ta for gitt at der er ei pumpe ved sjøen alle steder.

der er forøvrig andre tråder på akkurat det temaet om hvor fylle bensin.

og bare så det er sagt: bensin er konge :cheers: nesten lydløst i forhold til det dieselskrammelet, og for en lyd :cool:

...MEN det største problemet med bensinmotor er tilgjengeligheten. dieselpumper står det overalt men bensinpumpene kan det være langt imellom. ...
Alle steder jeg har ferdes har det vært diesel/bensing pumpe om hverandre. Tross alt er det flest med bensinmotorer (alle påhengere er det (vet det finnet et par unntak)), så å finne pumpe til bensin synes jeg er merkelig.

hadde samme vurdering da jeg selv skulle kjøpe båt hadde diesel selv før men jeg skulle ha en bayliner 2855 da kom tvilen inn betalte 450000 med mercruiser 7,4 bensin hvis jeg skulle ha diesel måtte jeg plusse på 200000-250000 ekstra men med den diesel prisen som er i dag så er det ikke noe økonomisk får mye bensin for 200000 jeg er kjempefornøyd med det valget jeg gjorde :yesnod:

mvh

Mewa 2

Hva med sikkerhet når det gjelder brann, det er jo sånn at uansett hvem jeg snakker med så blir jeg frarådet å kjøpe bensin motor. Men prisen på brukt bensiner er så mye mer fornuftig, så skal jeg følge lommeboka så blir det bensiner.

Stolt eier av båtførerbevis

Når en ser på hva som rent økonomisk er mest lønsomt må man jo ta med at båten skal selges en gang, og således kan ikke annet en kapitalkostnaden med prisforskjellen medregnes.

Jeg har kommet til at på en slik båt vil diesel være lønsomt om man kjører mer en 50-60t marsfart i året.

Så for mange blir det vel heller et spørsmål om hva man setter høyest pen gange eller bedre bransikkerhet.

Redigert av BMP (see edit history)
Jeg driver og skal kjøpe ny båt, og største problemet bortsett fra penger er om det skal være Disel eller Bensin.

Båten med bensin koster 850 lapper og samme båt med disel koster nesten 1,2mill.

.

.

Kan jo tross allt kjøre mange timer for differansen der assa.

En faktor som spiller inn er hvor du skal kjøre båten ? Hvor er ditt nærområde ? Og hvor mange timer i året forventer du å kjøre ?

Jeg hadde samme problemstilling som deg når jeg kjøpte min forrige båt. Det var en 25 foter som koster 500K med bensin (Mercruiser 250 hk) og 600K med diesel (Volvo KAD32 170 hk). Dette var en del år siden, og da kostet bensin 9 kr/liter og båt-diesel 5 kr/liter. Jeg tok utgangspunkt i ca 70 timer/år (har stemt sånn omtrentlig for mitt vedkommende) og et snittforbruk på 15 l/t for diesel og 25 l/t for bensin. Da ble forskjellen ca kr. 10000/år i drivstoffutgifter. Basert på data fra Finn.no regnet jeg ut at en bensinversjon ville ha en verdi etter 3 år på max 400K, mens en dieselversjon ville ligge på ca 550K. I klartekst betyr det at jeg, etter 3 år, ville gå i 0 (cirka) dersom jeg valgte dieselversjonen.

Nå valgte jeg dieselversjonen og da jeg solgte den etter 3 år fikk jeg faktisk det jeg ga (600K).

Du sier du ser på Sea Ray 315 eller 325. Nå har jeg samme båten selv, og det med diesel. Dersom du skal ha denne med bensin så ikke kjøp med en motor. Det anbefales 2x220 hk eller 2x260 hk (begge Mercruiser v6). Jeg vet det er noen som selger denne med 1 bensinmotor på 375 hk. Dersom du planlegger å ha en del last i denne båten (ferielastet og fulle tanker, etc), kan det være for lite. Ikke i antall hk men i moment. Det kan gjøre båten noe treg opp i plan. Kan faktisk da sammenlignes med KAD 300 (diesel) i en Sea Ray 315. Det funker helt fint, men dersom du har mye last (og fulle tanker) er båten langsom opp i plan.

En Sea Ray 325 med 2x260 hk bensin som marsjer i 26 knop (ca 3500 rpm) bruker ca 80 liter bensin/time. En Sea Ray 315 med tilsvarende motorer vil bruke ca 65 l/t i samme hastighet. Tallene er tatt fra www.boattest.com som har testet begge båtene. En kjenning av meg hadde en Sea Ray 315 med Volvo D6-310. Den brukte 25 l/t i 25 knop. (Min KAD 300 bruker ca 30 l/t ved 25 knop).

Basert på min egen erfaring (dvs mitt kjøremønster) så er mitt gjennomsnittsforbruk tilnærmet halvparten at det båten bruker på marsjfart. Bruker vi Sea Ray 315 som utgangspunkt betyr det et snittforbruk på ca 30-35 liter/time med bensin og 12-15 liter/time med diesel. Med 70 timers kjøring i året, og en diesel/bensin-pris på henholdsvis 10 og 14 kroner vil det beløpe seg til mellom 20 og 25 tusen mer, per år, å kjøre bensin kontra diesel. I tillegg kommer doble serviceutgifter på drev&motor, men siden en diesel motor (særlig Volvo) har dyrere serviceutgifter enn Mercruiser bensin kan en etter all sannsynlighet si at dette går opp i opp.

I klartekst betyr det at dersom du har båten i 4 år, kjører ca 70-75 timer i året, vil bensinversjonen ha kostet deg mellom 80K og 100K mer enn tilsvarende diesel.

Nå har du i alle fall mine beregninger som jeg brukte når jeg valgte motortype.

/Øystein

Personlig tror jeg at en stor båt med store bensinmotorer faller veldig mye mer i verdi enn en tilsvarende båt med dieselmotor. Jeg anser en stor båt med stor bensin eller dobbel bensin i beste fall å være OK for spesielt interesserte. For folk flest er den totalt uinteressant. Prisforskjellen på 1,2 og 850 tusen viser jo allerede det

Husk også at en bensinmotor eldes mye fortere enn en dieselmotor. En saltvannskjølt bensinmotor har kanskje en levetid på 10 år. Kjøper du da en godt brukt båt med slik motor vet du at du kan få store rep utgifter fremover.

Dreimoment er også en viktig sak på båt som det nevnes her - mye viktigere etter min mening enn toppfart. Hvilken betydning har det om båten gjør 30 knop når det tar halve fjorden å komme dit? da er det bedre med en dieselmotor som kanskje har et par knop mindre toppfart med raskt kommer opp i hastighet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bruker vi Sea Ray 315 som utgangspunkt betyr det et snittforbruk på ca 30-35 liter/time med bensin og 12-15 liter/time med diesel.

/Øystein

Dieselmotorene går selvsagt billigere, men at de bruker godt under halvparten av det en bensininsallasjon gjør i samme båt hørtes mye (lite) ut?

Redigert av Blue Sky (see edit history)
Dieselmotorene går selvsagt billigere, men at de bruker godt under halvparten av det en bensininsallasjon gjør i samme båt hørtes mye (lite) ut?

Det kan kanskje være korrekt. Jeg har ikke noe nøyaktige tall for bensin. Når det gjelder diesel er det basert på egne erfaringer. Jeg har som sagt en Sea Ray 315 med KAD 300, og har et snitt på rett under 15 liter timen. Han som hadde D6-310 i sin (har solgt båten nå) hadde et snitt på rett over 12 liter timen. Det hele er avhengig av hvordan du kjører.

Men tallene stemmer godt med at snittet er ca 50% av forbruket på marsjfart (mitt kjøremønster). Når Sea Ray 315 med 2x240 hk bensin bruker 65 l/t ved 26 knop marsjfart, bør snittforbruket ligge i området 30 l/t (+/- noen liter). Dersom en velger samme båt med 1x375 hk motor kan nok snittforbruket gå ned. Synes å ha lest at den som ligger til salgs på Finn.no og som har gått på Mjøsa hadde et snittforbruk på 14 l/t med bensin. Men uten mer info om kjøremønster så sier det ikke så mye.

Uansett så kan en vel beregne at forbruk at fra at en dieselmotor bruker ca 200g diesel/hk mens en bensin bruker ca 350g bensin/hk. Synes å ha lest det et sted, så får heller noen korrigere meg dersom jeg tar feil her.

Sea Ray 315 (og 325) er tunge båter utfra størrelsen. Tørrvekt på Sea Ray 315 er ca 3900 kg med minste motoralternativ og ca 4200 kg for Sea Ray 325. Min Sea Ray 315 har en vekt på ca 4200-4400 kg og det er før jeg fyller på med vann og diesel.

/Øystein

En bensinmotor gir 2-3 hk/liter bensin/time. en dieselmotor gir 4-5 hk/liter diesel/time

Synes å ha lest at den som ligger til salgs på Finn.no og som har gått på Mjøsa hadde et snittforbruk på 14 l/t med bensin. Men uten mer info om kjøremønster så sier det ikke så mye.

:lol: og jeg har forbruk på 25 liter i timen de siste 15 timene - men da har vi ikke kjørt fort. Har gått mye i 6-8 knop. Men i marsjfart går det fort 115 liter i timen. Poenget er at man ikke kan se på et snittforbruk over en viss tid -fordi det avhenger av hvor mange hk man tar ut av motorene - dvs hvor fort man kjører

Noe som har mye å si på regnestykket er om du må låne pengene. Hvis du må det, kan du jo legge til ca.160000 over 10 år for dieselen. Bitteliten: 10 år er nok litt kort levetid tror jeg. Min er 21 år, er gullende ren og går som en klokke :smiley:

www.leahnis.net

Den er som de fleste begge deler, saltvann kjøler varmeveksleren og oljekjøleren og går ut i eksosmanifolden. Frostveske kjøler resten. Eneste som må skiftes en gang i mellom er manifolden. Den ble skiftet for 12 år siden, og er riktignok noe tæret inni, men holder en stund til. Resten er gullende rent, jeg hadde motoren ifra hverandre for 2 år siden da jeg pusset opp resten av båten. Trodde diesel motorer hadde samme kjølesystem jeg?

www.leahnis.net

Nei, der ser du, da trodde jeg nok feil... Det er ikke første gang, og blir nok heller ikke siste :rolleyes:. Noen som kan forklare forskjellene på kjølesystemet til bensin kontra diesel motorer?

Disel har somregel Turbo ol. da kan jo ikke saltvannet gå i manifoilen men går ut i eksos bendet etter turboen. bensin motorer har skjelden turbo og derfor blir søpple vannet brukt til og kjøle ned samtidig som det forsvinner ut av eksosen.

www.ribtjenester.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...