Jump to content

Hvordan ivareta kalesjen?

Redman

Recommended Posts

Hei!

Nå som våren er her så er det vel fler det kribler hos. Lengter etter å komme i gang, å få gliset på vannet. I den forbindelse så er jeg litt nysjerrig på hva andre gjør med hensyn på kalasjen.

Tenker da på imprignering. Jeg har en Polar 770, og da altså en todelt kalasje(ikke at det er av noen betydning). Denne kalesjen var ny i 2004, og for første gang i bruk i fjor. Tenkte at jeg på denne måten kanskje kunne få noen råd, som gjør at jeg har glede av denne kalesjen i lange tider.

Så dersom noen av dere har et gull-tips, så kom med det

Har akkurat fått ny sprayhood fra Alf Hansen as og i medfølgende vaskeanvisning står det:

Kalesjen rengjøres med svamp eller myk børste.

Grønnsåpe uten salmiakk.

Temperatur maks 30oC.

Til slutt spyles/skylles kalesjen med rikelig mengde vann.

NB! Ingen mekanisk påkjenning med hard børste eller høytrykkspyling.

Ved måltaking av sprayhooden så spurte jeg om impregnering og fikk til svar at det ikke er nødvendig å impregnere før kalesjen lekker.

Regner med at det kommer flere svar som er litt annerledes og det er det som er så fint med baatplassen at her finnes mange meninger og massevis av praktisk erfaring.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg for min del, leverer inn kalesjen til rens og impregnering, annenhvert år. Kalesjen ser ut som " ny " etter hver behandling. Dette koster ikke noe mer enn og impregnere selv hvert år. Betaler 750 kroner pr gang. Vel verd hver krone.. :yesnod:

Det finnes åpenbart flere typer kalesjer ! I bruksanvisningen som kom med min båt står det om Markilux fra Helly Hansen:

Kalesjen er av polyacryl-dralon. Utsiden er behandlet med et stoff som er smuss og vannavvisende, mens innsiden er belagt med polyutretan. Det er dette belegget som holder kalesjen tett. Kalesjen vaskes med nøytrale såpemidler eks grønnsåpe. Myk børste på utsiden og klut eller svamp på innsiden.

Kalesjen skal ikke:

Renses med kjemiske midler.

Sentrifugeres.

Hurtigtørkes i høy temp.

Vaskes med høytrykk-spyler

mao ingen impregnering av denne.

-koh

Det finnes åpenbart flere typer kalesjer ! I bruksanvisningen som kom med min båt står det om Markilux fra Helly Hansen:

Kalesjen er av polyacryl-dralon. Utsiden er behandlet med et stoff som er smuss og vannavvisende, mens innsiden er belagt med polyutretan. Det er dette belegget som holder kalesjen tett. Kalesjen vaskes med nøytrale såpemidler eks grønnsåpe. Myk børste på utsiden og klut eller svamp på innsiden.

Kalesjen skal ikke:

Renses med kjemiske midler.

Sentrifugeres.

Hurtigtørkes i høy temp.

Vaskes med høytrykk-spyler

mao ingen impregnering av denne.

-koh

Lurer på om du sikter til min posting? Min nye sprayhood fra Alf Hansen er markilux 100 % Polyacrylic.

Det jeg legger merke til er at du skriver om hva man IKKE skal gjøre/bruke mens jeg skriver om hva man SKAL gjøre/bruke og da er det jo enda godt at vi sier nøyaktig det motsatte av hverandre? :yesnod:

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

noen som har testet å kjøre noe sånt i vaskemaskina ? Har ny superduper special, med ekstra stor trommel, og satset vel på å gjøre et forsøk. Ender jeg opp med en haug med deler som ikke passer sammen mon tro ?

Suzuki

IKKE GJØR DET! :nono:

Har testet dette på en brukbar kalesje jeg hadde en gang, resultatet ble ikke bra.

Fargen famlet betydelig, og hele kalesjen ble stiv og kjentes tynn og sprø ut

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...