Jump to content

Motor til Bella 512 Excel

Dolfin

Recommended Posts

I løpet av vinteren har jeg blitt den lykkelige eier av en Bella 512 Excel. Som så mange andre her på forumet går jeg nå bare og drømmer om å få båten på vannet. Jeg har forøvrig lest at den 60 hesters 2-takter Mariner'n som sitter på hekken kan være litt i minste laget for denne båten. Er det noen som har noen formening om dette? Fant et tidligere innlegg med en del synspunkter, men jeg hører gjerne flere.

Kom forøvrig over denne annonsen og ble ganske ivrig. Selgeren har antydet at han vil ha 20-25 000 i mellomlegg. Det høres vel sånn høvlig rimelig ut, eller hva? Burde jeg slå til først som sist eller er det kanskje en ide å teste båten før jeg evnt. vurderer større motor? Leste et sted noe om at produsenten antydet at en 4-takter fort ble for tung til denne båten. Hva gjør jeg?

Jeg har blitt fortalt av selger av Bella at 90 hk er i meste laget på denne båten - både fordi det er for tungt og fordi båten går for fort i forhold til skrogets egenskaper. 60 hk og 75 hk går det mye av, og 60 hk har jeg blitt fortalt er en bra kombinasjon.

Jeg vet fra tidligere egen Uttern D55 at Mercury/Mariners 75 hk og 90 hk er samme motor, og det er en ganske tung og stor motor. Kan være at en 60 hk er mye lettere, og det kan ha mye å si på en slik båt. Merk også at propellvalget kan ha mye å si for hvor lett båten går i plan.

Jeg har en kjenning med en Bella 512 Exel, på den har han en Yamaha 115 totakt.

Jeg synes dette funker helt greit, han får ca 40 knop på loggen.

Kjenner også til en Bella 512 Europa med en 100 hk Yamaha 4-takt dette gikk også helt bra.

Har ikke fått intrykk av at noen av båtene har for tung motor.

Jeg har en kjenning med en Bella 512 Exel, på den har han en Yamaha 115 totakt.

Jeg synes dette funker helt greit, han får ca 40 knop på loggen.

Kjenner også til en Bella 512 Europa med en 100 hk Yamaha 4-takt dette gikk også helt bra.

Har ikke fått intrykk av at noen av båtene har for tung motor.

Bella anbefaler 50-90 hk motor på denne båten. 115 hk høres mye ut.

Jeg hadde selv en Bella 512 i 2004 med en 90 hk Johnson motor. Båten planet på rekordtid,men ang toppfart så var det sjeldent så flatt på vannet at 40 knop var behagelig med en 512. Man ble som reglel kliss våt, og farten måtte senkes.

Så det spørs hva du har tenkt å bruke båten til. Er det til lek med vannsport og full fart så er 60 hk litt lite, men skal du på vannet med familien så har du mer enn nok med 60 hk mener jeg.

Redigert av bella (see edit history)

Kjenner 2 som har/har hatt denne båten, den ene med 60hk Tohatsu, den andre med 100hk Yamaha 2takter. Han med 60hk ønsker seg nok mer trøkk tenker jeg.

Tror nok jeg ville satset på 75-90hk hvis jeg hadde hatt en sånn.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...