Jump to content

Noen som vet om forhandlere av igloo kjøleboks

magaplask

Recommended Posts

De er tørste på strøm ! 5 A er vanlig og ombord i en seilbåt går dette dårlig.

Det er lett å tappe batteriet hvis du ikke kjører mye for motor. Jeg hadde dette

før, men installerte kjølekompressor som nå fungerer meget bra. En gang i blant

bruker den 2.4 A, og reklamen sier 0.65 A i snitt. Den med Peltier kjøler brukte

5 A hele tiden og kjølte ikke så mye som kompressoren.

Ole
S/Y Algol

• 2 år senere...

Hei,

Tenkte i grunn å kjøpe en kjøle boks, dvs Igloo Marine 25, den har målene: "51 x 29 x 33cm".

Midt i båten har jeg et rom med målene b:53 x l:29 x h:36, hvilket betyr at denne burde gå ned i dette rommet.

Men så er det dette med stjele strøm da.

Er det noen som vet om noen bedre produkter på denne størrelsen som ikke sluker strøm?

Tanken er å ha et sted som er kjølig nok til å ha litt mat og drikke når vi er ute på varme sommerdager/helg.

Det er dette rommet det er snakk om:

14042008572.jpg

Rommet er v-bunnet i bunnen, men det er målt lengs opp mot siden slik at høyden blir riktig.

(Jeg har lagt ei gummimatte i bunnen av rommet for at ting ikke skal ligge å dunke mot skroget.)

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Har et par Igloo bokser men det er kun isolasjonsbokser, men du verden for en god isolasjon.. Dette er noe av det beste jeg har hatt.... De holder pilsen kald i hel dag med tempertur på 47-48 grader ute.... billig er dem også.... men de er kjøpt utaskjærs

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Svaret er egentlig enkelt, det er kun bokser med kompressor som fungerer tilfredstillende.

De kjøler vesentlig raskere og bruker betydlig mindre strøm. Prisen er mye høyere.

Jeg har hatt boks uten kompressor. Min opplevelse var at den kjølte så dårlig at jeg trodde det var feil på den. Fikk byttet til en annen type, men med samme resultat. De ble benyttet i bil så strømmforbruket var egetlig ikke problemet, men det ble ikke kaldt.

Peltier kjøler har dårlig virkningsgrad og en max teoretisk delta t på ca. 20C. Det vil si at det aldrig kan bli kaldere en +10 i boksen om det er + 30C utenfor.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Problemet med bokser med kompressor er at de finnes ikke i en størrelse som passer oppi hullet her.

Blir løsningen kanskje å kjøpe epp/isolasjonen og bygge en boks oppi der og sette i en kompressor?

Har også vurdert å lage en vanntett boks og sette oppi der, og fylle med isbitposer eller fryseelementer som kan byttes/etterfylles etterhvert. Hadde kanskje holdt for vår del :-)

Hva slags materiale skulle det evt. lages av?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

• 9 måneder senere...

Hadde en igloo kjøleboks kjøpt på NAF som ekstra kjøleskap. Problemet her var todelt. Strømforbruket var høyt og det ble for kaldt i boksen. Til og med pilsen frøs om det stod på kontinuerlig og ikke ble åpnet en del ganger pr. dag.

Løsningen var å bruke tidsur. 3 timer på og 3 timer av. I løpet av et døgn så stod det altså på 12 timer og gjennomsnitt strømforbruk ble 2,5 amper pr. time.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...