Jump to content

VHF-antenne i seilbåt..?

Dan Kåre

Recommended Posts

Hei, har kjøpt stasjonær VHF med en antenne beregnet for seilbåt. Noen som har erfaring med montering og legging av kabel i mast? Hvor skal hull i topp og bunn av mast borres uten å komme i konflikt med fall og hvor skal selve antennen stå uten å være i veien for seil og fall. Har en 23 fots Campari Bellona... Antennen som er kjøpt er beregnet på 90 gradersmontering på mast. Setter pris på råd.

Mvh Dan Kåre

Hei, har kjøpt stasjonær VHF med en antenne beregnet for seilbåt. Noen som har erfaring med montering og legging av kabel i mast? Hvor skal hull i topp og bunn av mast borres uten å komme i konflikt med fall og hvor skal selve antennen stå uten å være i veien for seil og fall. Har en 23 fots Campari Bellona... Antennen som er kjøpt er beregnet på 90 gradersmontering på mast. Setter pris på råd.

Mvh Dan Kåre

Fabrikanter av mast/rig bruker å ha instruksjoner om hvor/hvordan man skal trekke kabler

i mastene de leverer. Bl.a. har Selden slike instruksjoner liggende på sin hjemmeside.

Klikk her for å komme dit. Velg så manuals.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg har verken rør eller trekkerenne inne i masta. Det er kun ett stort hulrom hvor allt av fall og kabler går. Jeg har samlet alle kablene, og tapet dem sammen for hver meter. Så har jeg kjøpt "Rørskåler av polyetenskum" på Clas Ohlson (sirkelformet skumplast med hull i midten. Dette kuttet jeg opp i 30 cm lange biter og tredde utenpå kabelbunten med noen meters mellomrom. Så trakk jeg hele bunten inn i masta. Fallene trakk jeg inn etterpå. Jeg gjorde dette for 6 år siden. Siden da har jeg seilt 15.000 nm, og jeg har ikke merket hverken slitasje på fall og kabler, eller slamring inni masta. Det siste var et problem tidligere når kablene var trekt inni et plastrør. Røret hadde løsnet fra masteveggen, og hang og slang fram og tilbake inni masten. Det ble det et infernalsk bråk nede i båten av.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvilken kabel skal du velge ? Den som følger med antenna er ikke

god, som regel er det RG58.

Jeg vil anbefale HFX 1336 siden du ikke har så veldig lang mast.

Se på denne siden : http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html

På den annen side må du ha den i mastetoppen ? Klart du rekker mye lengre, men jeg har

min på pushpit akter og det funker fint. Men, rekkevidden blir mye kortere, særlig båt/båt.

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Ja,jeg har også tenkt på det med å bare montere antenna på pushpit akter.Det er jo mye enklere. Men rekkevidden er kort da sier du. Plagsom kort eller er det levelig?Må vel være best å få den høyt opp og ut av vei..

Lurt det du har gjort Lars Herman med samling av kabler og "isolering" med skumplast. Masta må vel ned for å få det til på en grei måte. Jeg har masta montert og hadde håpet å slippe å ta den ned. Kan ikke noe med innstilling av mast heller jeg he he så det er jo fint og flott. Jeg er en fersk seilbåteier. Kjøpte den i fjor sommer ferdig klargjort for seilas :/

Redigert av Dan Kåre (see edit history)

En ulempe ved å ha antennen i mastetoppen er at ved rigghavari ligger antennen i sjøen.

Det er ikke så dumt å ha en reserveantenne. En praktisk løsning er å ha en AIS-antenne som ikke står i masta og som kan brukes til VHF ved mastebrekk (eller om VHF-antenne i mast av andre grunner skulle svikte).

Rekkevidden blir kortere ingen tvil om det, men det blir ikke så

dramatisk redusert til kyststasjoner som skip til skip.

Forsøk å sette den akter og se om du kan leve med det. Hvis ikke

så kjøper du en stålpisk og sette den i mastetoppen. Så har du både en

reserveantenne og AIS antenne.

Jeg har antenna slik http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius-01.jpg

Det er mest latskap som gjør at jeg ikke har antenne i mastetoppen,

dessuten liker jeg ikke skjøter på coaxkabelen.

Ole
S/Y Algol

Jeg ar to VHF antenner - en i masta og en akter. Jeg lurer på følgende: er det noen som kjenner til en kjekk switch man kan sette på slik at man bare kan veksle fra den ene til den andre? Tror min salige far hadde noe slikt for å veksle mellom alle antennene sine, han var radioamatør. Jeg kan imidlerid ikke huske å ha sett det i handelen noen gang...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg lurer på følgende: er det noen som kjenner til en kjekk switch man kan sette på slik at man bare kan veksle fra den ene til den andre?

Hej Hallaron !

det finns fler sådana...men du måste gå til en 'riktig' radiobutikk (amatör eller proffsradio butikk)

(båtutstyrsbutikkerna har ikke dessa)

Bilde

finns oxo med fler anslutningar 3-1, 4-1 osv

S/Y Gunga Din

Hej Hallaron !

det finns fler sådana...men du måste gå til en 'riktig' radiobutikk (amatör eller proffsradio butikk)

(båtutstyrsbutikkerna har ikke dessa)

Bilde

finns oxo med fler anslutningar 3-1, 4-1 osv

Jeg har en sånn men ikke i båten, den er for HF og ikke for VHF, da vil tapet bli stort om det i det hele tatt fungerer. Bedre å bare bytte plugg i radioen om uhellet skulle være ute. Greit med en nødantenne i båten om man skulle få mastehavari.

Hva med et 3 meters rør i rustfritt på pushpitten med antenna på toppen, og kanskje radarreflektoren og både det ene og det andre?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

De håndholdte er fine de Barsk II, men rekkevidden er så drita dårlig at det ikke er til å tro. Kjekke tilbruk i jolla, og f.eks ved slepe / bugseringsoppdrag, :wink: men som sikkerhet ved mastehavari i åpen sjø ? :sad:

Jeg ønsker meg en masteantenne akter, eller kanskje en ekstrantenne stuet fint under dekk et sted, for sikkerhets skyld..

Suzuki

No boat needed..

De håndholdte er fine de Barsk II, men rekkevidden er så drita dårlig at det ikke er til å tro. Kjekke tilbruk i jolla, og f.eks ved slepe / bugseringsoppdrag, :wink: men som sikkerhet ved mastehavari i åpen sjø ? :sad:

Jeg ønsker meg en masteantenne akter, eller kanskje en ekstrantenne stuet fint under dekk et sted, for sikkerhets skyld..

Suzuki

Nødantenne teipet/stripset fast på båtsake gjør susen, og er kjekt å ha uansett siden et mastehavari kan ta med seg antenna som er festet bak på pushpit.

[Moralens glade vokter!]

Jeg har en sånn men ikke i båten, den er for HF og ikke for VHF, da vil tapet bli stort om det i det hele tatt fungerer. Bedre å bare bytte plugg i radioen om uhellet skulle være ute. Greit med en nødantenne i båten om man skulle få mastehavari.

Hva med et 3 meters rør i rustfritt på pushpitten med antenna på toppen, og kanskje radarreflektoren og både det ene og det andre?

M.a.o blir i tapet i vekslere så stort at det ikke vil fungere ved frekvenser så høye som VHF? hmmm hadde håpet å få fjernet mest mulig kabelsalat.......

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Nødantenne teipet/stripset fast på båtsake gjør susen,

Smart tips, garantert dagens beste. Da kan man jo bare ha en vanlig antenne stuet bort et sted.

..siden et mastehavari kan ta med seg antenna som er festet bak på pushpit.

Det er akkurat dette jeg har tenkt på som et problem.

Dagens oppfinner pris går til deg..

Suzuki

No boat needed..

Smart tips, garantert dagens beste. Da kan man jo bare ha en vanlig antenne stuet bort et sted.

Nå kan det hende at Shipman har sett reklamebildene for nødantennen til Glomex, men det er uansett et godt tips. :wink: Nødantenner er for øvrig ofte av teleskoptypen, og en del modeller selges i en hendig vanntett hylse som holder antenneledning og teleskop-pisk. Dermed er den lett å stue.

Nå kan det hende at Shipman har sett reklamebildene for nødantennen til Glomex, men det er uansett et godt tips. :wink: Nødantenner er for øvrig ofte av teleskoptypen, og en del modeller selges i en hendig vanntett hylse som holder antenneledning og teleskop-pisk. Dermed er den lett å stue.

Den har jeg ikke sett, tenkte mer på en ordinær VHF-antenne eller en hjemmelaget en lagret i båten.

[Moralens glade vokter!]

• 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Har montert vhf, men har ikke montert antennen ennå. Har en antenne som er noe over 1 meter, men denne har jeg ikke lyst å montere i mastetoppen da masta er høy nok uten antenne!(19,5 m. fra vannlinje).

Går det an å komme ut f. eks ved salingshornet med kabel på en ny Seldènmast, eller må man helt opp med kabel. Lurte på å sette vhf antenne på salingshornet, men er kanskje ikke så lurt?

Ser av eldre innlegg om samme emnet at det er en del som bare har montert vhf antennen på pushpit.

Noen flere som har gode/dårlige erfaringer med det? Blir selvsagt dårligere rekkevidde, men hvor stor praktisk betydning har det langs kysten?

Er egentlig på jakt etter en mast til å montere bak på båten for å plassere div. antenner, men har ennå ikke funnet noe som jeg er fornøyd med....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...