Dan Kåre Startet 21.Mars.2006 Del på Facebook Startet 21.Mars.2006 Hei, har kjøpt stasjonær VHF med en antenne beregnet for seilbåt. Noen som har erfaring med montering og legging av kabel i mast? Hvor skal hull i topp og bunn av mast borres uten å komme i konflikt med fall og hvor skal selve antennen stå uten å være i veien for seil og fall. Har en 23 fots Campari Bellona... Antennen som er kjøpt er beregnet på 90 gradersmontering på mast. Setter pris på råd. Mvh Dan Kåre Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.Mars.2006 Del på Facebook Svart 22.Mars.2006 Du borrer på motsatt side av der hvor storseil,genua fallene kommer ut. Normalt skal det bli på siden av masten. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
GeirT Svart 22.Mars.2006 Del på Facebook Svart 22.Mars.2006 Hei, har kjøpt stasjonær VHF med en antenne beregnet for seilbåt. Noen som har erfaring med montering og legging av kabel i mast? Hvor skal hull i topp og bunn av mast borres uten å komme i konflikt med fall og hvor skal selve antennen stå uten å være i veien for seil og fall. Har en 23 fots Campari Bellona... Antennen som er kjøpt er beregnet på 90 gradersmontering på mast. Setter pris på råd. Mvh Dan Kåre Fabrikanter av mast/rig bruker å ha instruksjoner om hvor/hvordan man skal trekke kableri mastene de leverer. Bl.a. har Selden slike instruksjoner liggende på sin hjemmeside. Klikk her for å komme dit. Velg så manuals. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Krapyl Svart 22.Mars.2006 Del på Facebook Svart 22.Mars.2006 Det står litt her om ettermontering av kabel i mast. Andre produsenter har rør inne i masta. Har du gjennomgående mast trenger du ikke bore noe hull nede. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Herman Svart 22.Mars.2006 Del på Facebook Svart 22.Mars.2006 Jeg har verken rør eller trekkerenne inne i masta. Det er kun ett stort hulrom hvor allt av fall og kabler går. Jeg har samlet alle kablene, og tapet dem sammen for hver meter. Så har jeg kjøpt "Rørskåler av polyetenskum" på Clas Ohlson (sirkelformet skumplast med hull i midten. Dette kuttet jeg opp i 30 cm lange biter og tredde utenpå kabelbunten med noen meters mellomrom. Så trakk jeg hele bunten inn i masta. Fallene trakk jeg inn etterpå. Jeg gjorde dette for 6 år siden. Siden da har jeg seilt 15.000 nm, og jeg har ikke merket hverken slitasje på fall og kabler, eller slamring inni masta. Det siste var et problem tidligere når kablene var trekt inni et plastrør. Røret hadde løsnet fra masteveggen, og hang og slang fram og tilbake inni masten. Det ble det et infernalsk bråk nede i båten av. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
olews Svart 22.Mars.2006 Del på Facebook Svart 22.Mars.2006 (redigert) Hvilken kabel skal du velge ? Den som følger med antenna er ikke god, som regel er det RG58. Jeg vil anbefale HFX 1336 siden du ikke har så veldig lang mast. Se på denne siden : http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html På den annen side må du ha den i mastetoppen ? Klart du rekker mye lengre, men jeg har min på pushpit akter og det funker fint. Men, rekkevidden blir mye kortere, særlig båt/båt. Redigert 22.Mars.2006 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Dan Kåre Svart 22.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2006 (redigert) Ja,jeg har også tenkt på det med å bare montere antenna på pushpit akter.Det er jo mye enklere. Men rekkevidden er kort da sier du. Plagsom kort eller er det levelig?Må vel være best å få den høyt opp og ut av vei.. Lurt det du har gjort Lars Herman med samling av kabler og "isolering" med skumplast. Masta må vel ned for å få det til på en grei måte. Jeg har masta montert og hadde håpet å slippe å ta den ned. Kan ikke noe med innstilling av mast heller jeg he he så det er jo fint og flott. Jeg er en fersk seilbåteier. Kjøpte den i fjor sommer ferdig klargjort for seilas :/ Redigert 23.Mars.2006 av Dan Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Hei En ulempe ved å ha antennen i mastetoppen er at ved rigghavari ligger antennen i sjøen. Det er kanskje da du trenger den som mest. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 En ulempe ved å ha antennen i mastetoppen er at ved rigghavari ligger antennen i sjøen.Det er ikke så dumt å ha en reserveantenne. En praktisk løsning er å ha en AIS-antenne som ikke står i masta og som kan brukes til VHF ved mastebrekk (eller om VHF-antenne i mast av andre grunner skulle svikte). Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Rekkevidden blir kortere ingen tvil om det, men det blir ikke så dramatisk redusert til kyststasjoner som skip til skip. Forsøk å sette den akter og se om du kan leve med det. Hvis ikke så kjøper du en stålpisk og sette den i mastetoppen. Så har du både en reserveantenne og AIS antenne. Jeg har antenna slik http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius-01.jpg Det er mest latskap som gjør at jeg ikke har antenne i mastetoppen, dessuten liker jeg ikke skjøter på coaxkabelen. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Hallaron Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Jeg ar to VHF antenner - en i masta og en akter. Jeg lurer på følgende: er det noen som kjenner til en kjekk switch man kan sette på slik at man bare kan veksle fra den ene til den andre? Tror min salige far hadde noe slikt for å veksle mellom alle antennene sine, han var radioamatør. Jeg kan imidlerid ikke huske å ha sett det i handelen noen gang... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Jeg lurer på følgende: er det noen som kjenner til en kjekk switch man kan sette på slik at man bare kan veksle fra den ene til den andre? Hej Hallaron ! det finns fler sådana...men du måste gå til en 'riktig' radiobutikk (amatör eller proffsradio butikk) (båtutstyrsbutikkerna har ikke dessa) finns oxo med fler anslutningar 3-1, 4-1 osv Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fenix Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Har den sånn, jeg også. Den burde vel vært i toppen, men for en jobb... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Hej Hallaron ! det finns fler sådana...men du måste gå til en 'riktig' radiobutikk (amatör eller proffsradio butikk) (båtutstyrsbutikkerna har ikke dessa) finns oxo med fler anslutningar 3-1, 4-1 osv Jeg har en sånn men ikke i båten, den er for HF og ikke for VHF, da vil tapet bli stort om det i det hele tatt fungerer. Bedre å bare bytte plugg i radioen om uhellet skulle være ute. Greit med en nødantenne i båten om man skulle få mastehavari. Hva med et 3 meters rør i rustfritt på pushpitten med antenna på toppen, og kanskje radarreflektoren og både det ene og det andre? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Barsk IV Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Eller en håndholdt i reserve, som også fungerer i jolla eller flåten. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 De håndholdte er fine de Barsk II, men rekkevidden er så drita dårlig at det ikke er til å tro. Kjekke tilbruk i jolla, og f.eks ved slepe / bugseringsoppdrag, men som sikkerhet ved mastehavari i åpen sjø ? Jeg ønsker meg en masteantenne akter, eller kanskje en ekstrantenne stuet fint under dekk et sted, for sikkerhets skyld.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Spinnaker Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 De håndholdte er fine de Barsk II, men rekkevidden er så drita dårlig at det ikke er til å tro. Kjekke tilbruk i jolla, og f.eks ved slepe / bugseringsoppdrag, men som sikkerhet ved mastehavari i åpen sjø ? Jeg ønsker meg en masteantenne akter, eller kanskje en ekstrantenne stuet fint under dekk et sted, for sikkerhets skyld.. Suzuki Nødantenne teipet/stripset fast på båtsake gjør susen, og er kjekt å ha uansett siden et mastehavari kan ta med seg antenna som er festet bak på pushpit. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Hallaron Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Jeg har en sånn men ikke i båten, den er for HF og ikke for VHF, da vil tapet bli stort om det i det hele tatt fungerer. Bedre å bare bytte plugg i radioen om uhellet skulle være ute. Greit med en nødantenne i båten om man skulle få mastehavari. Hva med et 3 meters rør i rustfritt på pushpitten med antenna på toppen, og kanskje radarreflektoren og både det ene og det andre? M.a.o blir i tapet i vekslere så stort at det ikke vil fungere ved frekvenser så høye som VHF? hmmm hadde håpet å få fjernet mest mulig kabelsalat....... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Nødantenne teipet/stripset fast på båtsake gjør susen, Smart tips, garantert dagens beste. Da kan man jo bare ha en vanlig antenne stuet bort et sted. ..siden et mastehavari kan ta med seg antenna som er festet bak på pushpit. Det er akkurat dette jeg har tenkt på som et problem. Dagens oppfinner pris går til deg.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sjøtummel Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Smart tips, garantert dagens beste. Da kan man jo bare ha en vanlig antenne stuet bort et sted.Nå kan det hende at Shipman har sett reklamebildene for nødantennen til Glomex, men det er uansett et godt tips. Nødantenner er for øvrig ofte av teleskoptypen, og en del modeller selges i en hendig vanntett hylse som holder antenneledning og teleskop-pisk. Dermed er den lett å stue. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Nå kan det hende at Shipman har sett reklamebildene for nødantennen til Glomex, men det er uansett et godt tips. Nødantenner er for øvrig ofte av teleskoptypen, og en del modeller selges i en hendig vanntett hylse som holder antenneledning og teleskop-pisk. Dermed er den lett å stue. Den har jeg ikke sett, tenkte mer på en ordinær VHF-antenne eller en hjemmelaget en lagret i båten. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Dan Kåre Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Takk for mange gode innspill. Nå ble det til at jeg monterte VHF-antenne akterut på rekka. Det ser ut til å fungere veldig bra. Lettvint og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Angående nødantenne: Jeg har sett ett sted at en kan lage nødantenne ved å stripse Coaxkabelen. Noen som vet om dette er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Hei. Ja, se denne tråden, innlegg #24. (den virker, har testet en slik) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alidal Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Har montert vhf, men har ikke montert antennen ennå. Har en antenne som er noe over 1 meter, men denne har jeg ikke lyst å montere i mastetoppen da masta er høy nok uten antenne!(19,5 m. fra vannlinje). Går det an å komme ut f. eks ved salingshornet med kabel på en ny Seldènmast, eller må man helt opp med kabel. Lurte på å sette vhf antenne på salingshornet, men er kanskje ikke så lurt? Ser av eldre innlegg om samme emnet at det er en del som bare har montert vhf antennen på pushpit. Noen flere som har gode/dårlige erfaringer med det? Blir selvsagt dårligere rekkevidde, men hvor stor praktisk betydning har det langs kysten? Er egentlig på jakt etter en mast til å montere bak på båten for å plassere div. antenner, men har ennå ikke funnet noe som jeg er fornøyd med.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.