Jump to content

Erfaringer med Yamarin 5200/5210

D Thomas

Recommended Posts

Hei noen som erfaringer med yamarin 5200 og har testet denne i skikkelig ruskevær`? Har en sånn båt d.d. og var ute i kuling sommern 2005. Kjørte sammens med en annen 19 foter og den båten tok bølgende betraktelig bedre enn min. Det var vist en Waveride 550. 19 fotern kunne ha båten i plan mot bølgende mens jeg måtte ligge på mye lavere fart å ploge. Er meget interessert i erfaringer fra dere.

Har riktignok ingen erfaring med 5200, men har lagt merke til at disse er veldig brede, 2.20m i forhold til lengden. Har inntrykk av at lengde/breddeforholdet er vel så viktig for oppførselen i motsjø som f.eks vinkel/dybde på v-bunn.

Har selv en Yamarin 5940, denne er en halvmeter lenge med samme bredden. Den er bygd med mye bæring foran i skroget (pga at overbygget er trukket langt framover), noe som gjør at det slamrer godt i motsjøen. Skulle vært interessant å sett hvordan f.eks 5910 oppfører seg i forhold...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei

Har en 5910 med 115 4 takt. Egenskapene på denne er meget bra. Har den på Hvaler, er ofte

over til Strømstad. Du kan google, og lese litt tester. Den scorer høyt. Hadde 5400 tidligere,

1 fot mindre, men ikke de samme egenskapene. Viktig å få løftet baugen.

Min er forøvrig til salgs. Se båter til salgs her på forumet.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Hei

Har faktisk erfaring med 5200 og 5910.

5200 har ikke noe godt skrog til å gå mot bølgene. Det er noe som ikke stemmer med vekten, og lengde/bredde.

Bauen skjærer ikke sjøen, det bare slår.

Men 5910 er faktisk en godt brukende sjøbåt som overrasket meg positivt. Lånte en med 115 hk totakter som ikke lot seg trimme. Tror at det kom av liten diameter på propellen.

Her vil nok en 4-takter med stor propell vært bedre. Men den fungerte svært bra i dårlig vær selv om den gikk som et strykjern.

Har byttet til en 19" Finsk alubåt i år som det skal bli interesangt å prøve i ruskevær.

Dommen kommer :cool:

Takk for svar. Det er den samme erfaringen jeg har at den ikke klarer å skjære motsjø. Blir bare ubehagelig hopping. I sidesjø er den hakke vassere og dette kommer nok av bredden. Samtidig så blir det vel kanskje noe urettferdig å sammenligne 5940 med 5200 da den både er lengere og tyngre. Men får da kanskje bytte ut båten mot en 5940 eller ibiza 19 sport. :confused:

Du kan jo se om du finner en Hydrolift F18 :cheers:

I sidesjø og unna sjøen så er 5940'en min blant de beste båtene jeg har kjørt , vanskelig å få både i pose å sekk tydeligvis.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...