Jump to content

Strømforbruk: Inverter eller batterieliminator?

searay270-1998

Recommended Posts

Jeg har lite greie på strøm. Derfor spør jeg dere.

Hva skal jeg velge til min laptop i båten?

Målet er å bruke minst mulig strøm.

Jeg har en laptop som forlanger 18.5V og 3A strøm (55.5 W. Kun under lading av batteri vil jeg tro)

Power suplyet som fulgte med laptopen omformer fra 230 v til 18.5v.

Input : 230v 104-130 W. (Synes dette høres mye ut. Inn 104-130W, Ut 55.5W. Er dette et dårlig power supply eller er det slik det skal være?)

Slik jeg ser det har jeg to billige alternativer:

1:Inverter/Veksleretter fra biltema 12v til 230v. Da kan jeg bruke power suply som fulgte med laptop.

Det står at det har virkningsgrad 90%. Er det slik at det betyr 100W inn gir 90 W ut?

2: Batterieliminator fra Clas Ohlson 12v til 18.5v. Da plugger jeg utgangen direkte inn på laptop.

Innspenning 11-14V/8A. Maks. belastning 15-20V/3,5A ut, står det på det.

Betyr det at det tar 12v x 8 A =96 W for å produsere maks 18.5 v x 3,5 A = 64,75 W ?

Hva vil det i såfall trekke av batteriet for å produsere 55.5W?

Hvilke erfaringer har dere gjort?

Hva bruker dere?

Hva bør jeg velge for å trekke minst mulig strøm fra båt batteriet mitt?

:flag:

Jeg har begge deler og har brukte begge deler på laptoppen i sommer (i båten) uten noen store skandaler. I følge en anne tråd her så skal det vist være helt greit, med jeg er ingen ekspert på området. Prismessig kommer vel batterieleiminatoren best ut.

Såvidt jeg kan se er inverteren fra biltema billigst.

Dersom jeg prøver å regne litt på hvor mye strøm som dras fra batteriet i båten ved de to alternativene får jeg:

Forutsetning laptop trekker 55,5W ved lading.

Alternativ 1: powersuply trekker ca 110 W for å levere 55,5 W ut. Inverter trekker 121 W for å kunne levere 110 W ut. Batteriet i båten må da levere ca 10 Ah for å lade laptopen min 1 time.

Alternativ 2: Batterieliminator. La oss si trekker 7 A @ 12 V ( Gjetter bare, men kan ikke være langt unna 8 A) for å levere ut 55,5 W @ 18,5V. Batteriet må levere 7Ah for en times lading av laptop.

Batterieliminatoren er vesentlig snillere med batteriet mitt.

Kan jeg tenke slik. Eller er jeg fullstendig ute å kjøre???

Noen som vet, eller som har erfaringer å dele?

Du må nok inn og se på virkningsgrader etc. Det som står stemplet på et hva de maksimalt kan trekke fra "nettet". Det er ikke dermed sagt at de vikelig trekker så mye. En annen mulighet er jo å prøve begge, og måle hvor mye de faktisk trekker av strøm. Nå er det ikke sikkert at strømtrekket er helt DC, men det kan ha en del rippel etc. så måleshunter og et scoop kan være kjekt å bruke.

Virkningsgraden på inverteren er den eneste som er oppgitt til 90%

Batterieliminatoren trekker maks 8 A ved 12 V (96 W). Samtidig kan den levere maks ut 64,5 W.

Jeg forventer at den trekker maks når den leverer maks. D.v.s. 96 W mot 64,5 W gir virkningsgrad 67%.

Jeg forventer kanskje for mye :blush:

Da blir det gjerne feil.

Inverteren kan brukes til mye mer enn bare laptop. Du kan lade

mobilen (også din neste mobil og din neste laptop) eller et lite TV.

220 V AC er kommet for å bli også i framtiden. Derfor vil en inverter ha

en veldig lang levetid sammenlignet med en greie som kun kan bruke

på din nåværende laptop.

Ole
S/Y Algol

Batterieliminator fra Clas Ohlson 12v til 18.5v.

Jeg har brukt denne i et års tid. Funker helt utmerket, den! Med lap-top brukes den jo ikke mer enn til å lade opp batteriet, når det er fullt, går pluggen ut og da blir detniks belastning på 12V anlegget. Uansett er det neppe noen grunn til bekymring. Du skal bruke mye lap-top før du tømmer forbruksbanken.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei Skipper_Worse!

Jeg bruker å la den 12 volts lader/strømforsyningen stå på hele tiden, slik at batteriet på laptop'en bestandig er toppladet og klart til innsats.

Da har du også x antall timer "i reserve" for kartplotteren din, hvis det blir kluss med båtens kurser/strøm.

Husk også fordelen (sikkerheten) ved at de som bruker USB GPS-mus på laptop'en, fortsatt er "operativ" ved strømtrøbbel i båten, siden den GPS'en får strøm fra laptop'en.

Problemer med at kartplotteren går ned for telling p.g.a. strømmangel / feil på opplegget ombord, kommer jo alltids ubeleilig og det er helt unødvendig å begynne å bale med slike problemer under navigering i f.eks. dårlig vær og trangt farvann.

Nei, sats derfor heller på at laptop'en stadig er toppladet og klar til innsats som kartplotter i bærbar tilstand, - ja, det er nå min erfaring og overbevisning! :wink::smiley::sailing::seeya:

Opplegg med Inverter?

Har alt jeg trenger ombord beregnet for 12 volt, og synes det er veldig enkelt å håndtere.

Skaff stor nok forbruksbank dimensjonert etter behovet, og så det viktigste,- god og rask lading ombord under drift av motor, - ellers påkobling av fast monterte automatiske elektroniske vedlikeholdsladere ved landligge.

Derfor kan kjøleskap o.l. bare stå på i sesongen med hyppige turer/utflukter, med trygghet for at batteriene fortsatt er toppladet hele tiden! :wink::yesnod::smiley:

Bruker derfor ikke noen Inverter, men har en i bakhånd for påkomne tilfeller med behov for 220 volt ombord.

Ship'O'Hoi! :flag::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...