Jump to content

Proviantering/matlaging

Hank

Recommended Posts

Har ikke funnet så mye om dette i arkivet. Kanskje det går an å lage en tråd om hva vi pleier å ta med av mat på tur, og hva som lages ombord. Her er det sikkert store forskjeller med hensyn til hva slags byssefasiliteter folk har. Likevel hadde det vært spennende å høre om favorittretter og nyttige tips. Vi kan sikkert lære mye av hverandre!

Bilde

Har liggende en del suppeposer, rett i koppen og kjeks. Og alltid flere pakker med halvstekte rundstykker ! De er obligatoriske i stekeovnen om morgenen for å vekke skipssjefen :yesnod:

Vi laget mye middag i wok panne (på gass), men etter en stygg episode i båten til noen venner har vi byttet wok`en ut mot vanlig stekepanne. Nærmere gourme mat enn det kommer vi nok ikke.

:cheers:

Jeg vil tro at både proviantering og matlaging er noe avhengig av hvor man ferdes og om det er barn i båten.

Vi kjører i mange uker om sommeren i Tyskland og Danmark. Kjøttmat er forholdsvis rimelig i disse områdene - derfor går det mye i kjøtt. I Danmark er det svært mange steder vanlig å selge grønnsaker på selvbetjente boder - derfor brukes dette hyppig.

Danskene er flinke til å ha felles grillkvelder i havner - dette stimulerer til grilling om kveldene.

Suppeposer er ikke populært hos barna i familien, vi voksne finner heller ikke så mye smak i disse. Det er derfor lite å finne av slik proviant ombord. Halvsterke rundstykker som stekes i ovnen er derimot populært. Reservekosten er Joika-kakene. Hjemmelaget pitza går svært greit i steikeovenen (som går på propan). Jeg kan ikke se at frokost og lusj er anderledes på sjøen enn hjemme.

Det er forøvrig kjempekos å lage skikkelig sjømat i uthavner.

Posemat som f.eks. gryteretter og supper er alltid grei mat å ha liggende ombord. F.eks. TORO fiskesuppe, supplert med litt fløte og egen fangst (eller reker på boks hvis man ikke får fisk)...

Nå som vi endelig har fått oss båt med stekeovn, er planen at den skal bli flittig brukt. Ser for oss både fløtegratinerte poteter og hjemmelaget pizza framover! Og ikke minst kommer vi nok til å satse en del på halvstekte brød og rundstykker, det blir nok en herlig luksus! Grilling blir det alltid mye av i løpet av en sesong, og vi liker å variere litt der også. Alt fra biff og grillspyd til laksekoteletter, selvfisket fisk og pølser og hamburgere (fra Gilde :lol: ) blir grillet hos oss!

Nei, man blir sulten av dette matpratet - nå må det bli vår snart!!! :rolleyes:

Hos hos går det mye i wok-kjøtt eller pølsesuppe-biff-koteletter.Grilling er jo obligatorisk gjerne på langbord sammen med andre båtfolk.Fisk,blåskjell,kamskjell og krabbe blir det en del av.

Liker å kose oss ombord med god mat og rødvin.Er så heldig å være gift med ei kokke så jeg er kanskje litt bortskjemt i matveien.Men oppvasken må jeg ta selv :nonod:

Har ikke steikeovn ombord så ELINE : pass på potetene dine hvis vi ligger i samme havn :lol:

Det er vel to slags båt mat, egentlig. Mat underveis er gjerne litt enklere enn mat i havn. Grovere sjø betyr enklere mat, men du verden så mye smakfullt man kan helle på en thermos. Fiskesuppe med pirrende hett krydder fra østen er virkelig snadder i en kald kropp.

Ellers tror jeg at båt med utegrill det smarteste mennesker har funnet på. :cool: Veldig praktisk når man ligger på svai, for da blåser røyken alltid bakover.

Vi laget mye middag i wok panne (på gass), men etter en stygg episode i båten til noen venner har vi byttet wok`en ut mot vanlig stekepanne. Nærmere gourme mat enn det kommer vi nok ikke.

:cheers:

Dette ønsker jeg å høre mer om hvis dette er mulig? Er det noen gode grunner til ikke å bruke WOK i båt?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Er det noen gode grunner til ikke å bruke WOK i båt?

Tja, størrelsen på en wok i forhold til vaskekummen? :lol:

Jeg har en mistanke om at en wok kan bli litt for stor og tung i forhold til komfyr og oppheng i enkelte båter. Utfordringen er vel å finne riktig wok. :wink:

I båten har vi god mat. Alltid ferske (nystekte varme) brødvarer til frokost (komfyr er bra). Bacon og egg er en favorit, men admiralen holder litt igjen på baconet (endel sprut under steking, og masse kalorier) . Varm lunch er nesten en selvfløge. Da går det i supper og annen lett mat, gjerne med et ørlite glass hvit/rosé vin til. Suppeposer og annen ferdigmat er tabu, og kun til stor nød. Middagen er dagens høydepunkt. En frisk salat med krydder/olje/balsamico dressing følger nesten alltid med, og hovedrettene kan være biff med rømmesaus, helstekt indrefilet fra grillen med bernaise saus, Helstekt fyllt ørret/laks fra grillen, fiskesuppe laget fra bunn av, finnbiff, reker med tilbehør, kylling/kalkun tilberedt med forskjellig eksotisk krydder. Grillet svinekjøtt er også favorittmåltider. Avhengig av rettene kan det være fløtegratinerte poteter, hasselbakkpoteter og andre potetretter som tilbehør. Kokte poteter, svært skjelden. Forretter som carpatcio eller laksetartar hender det også at admiralen dukker opp med. Når middagen kommer på bordet skal det ikke føres noen båt mere den dagen, så vin eller øl og aqavit følger ofte med middagen. Kort sagt, i båten er det alltid kos som står i høysetet. Så tar vi det litt mere forsiktig i hverdagen når vi er hjemme.

Vi drar ofte sammen med andre, og ved å planlegge litt, går middagsforberedelsene lett ved samarbeide mellom båtene og felles måltider i en av båtene eller på land, avhengig av vær og plass. På den måten blir enhvær middag et lite party som gjerne varer litt utover kvelden.

Nei, nå må det snart bli vår....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Et problem med wok'en er den lille anleggsflaten i bunnen. Den kan lett bli litt ustø da den er vanskelig å sette fast i kjeleholderen. En sautepanne med litt høye kanter gjør omtrent samme nytten og står mye støere dersom det skulle komme en hekkbølgegeneral forbi. :eek:

Ellers er vi hjemme hos oss nytt par og ser fram til den første sesongen sammen på sjøen. Hva det medfører i matveien blir spennende å se. :rolleyes:

Hjemme bruker vi i hvert fall mye tid på mat, så det blir vel ikke så stor forskjell ombord håper jeg.

mvh tuffff

Forsiktig med Wok panne i båt :nono: Formen på pannen gjør at den skulper meget lett over...og da har du plutselig matolje på gassflammen :eek:

For en som lager mye mat og som jobber i bransjen så har jeg aldri sett en eneste wok som ikke har håndtak!!!. hvis du er så redd for at det skal skvulpe litt og velte så er det jo bare å holde i den.

Selv så bunkrer vi alltid opp med litt rett i koppen og div supper som nødmat.

Til vanlige måltider så blir det mye salater, grill, mye sjømat og spekemat (ja fra gilde).

Har ikke noen unger så jeg gir F... i E-coli bakterier...

I de fleste gjeste havnene vi er i så er det alltid en baker, så det ferske brødet kjøper vi der...

Denne kombinerte grillen, wokken og kokeapparatet kjøpte jeg på felleskjøpet i trøndelag. Jeg fant den på nettet. Pakkes i en ikke alt for stor veske. Wokken er suveren til blant annet å dampe blåskjell. Med hvitløk og persille kansje en skvett hvitvin og fløte blir blåskjella aldeles fantastiske. Mat er viktig i båt,

Bilde

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...