Jump to content

Proviantering/matlaging

Hank

Recommended Posts

Kokkå flire og ler og stiller seg til disposisjon.

Apropos vafler,lapper er vel så godt (med brunost) det trengs ikke strøm , bare en stekepanne.

Det må vel kunne karakteriseres som en meget god avtale (for oss)... :wink:

Forresten har vi også prøvd oss på lapper med stort hell - og vafler med mindre hell..

Prøvde å steke vafler på gammeldags "manuelt" vaffeljern for mange år siden, med det resultat at vi måtte hogge røra ut av vaffeljernet... :headbang:

• 3 uker senere...

Har ikke så stor erfaring med matlaging i båt men biff passer jo bra. Peppersauisen lages hjemme og fryses ned. Kjøttsuppe og lapskaus som er frosen er og bra. Frossen fordi jeg til nå kun har hatt en kjølebag og nå har jeg et gammelt kjøleskap som jeg kjøpte av perlen. Frossen mat minsker vel strømforbruket.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei

Jeg tror noen her må legge mer vekt på maten ombord. Suppeposer, pølser og nudler hører bare hjemme hvis man strander på en øde øy, tom for diesel.

Jeg pleier å kjøpe indrefile av gris, som er frosset og vakumpakket. Maten er lett å oppbevare i mange dager ,siden den tas dypfrosset ombord.

Her må man ha en god og varm grill. Brun indrefileen på grillen i noen minutter. Pakk den så inn i selofanpapir og et par kladder med smør. Salt , pepper og litt hvitløk. La den ligge litt på siden på grillrista og snu den med jevne mellomrom. Grill den i ca 30 minutter.

Pakk inn poser med grønnsaker i sølvpapir med litt olje og salt. Blomkål,fersk aspagres, løk, gulrøtter osv. Stek posene i 10 minutter. Kok nye poter.

Skjær opp filene i skiver og hell kraften fra grønsakene over potene. Dekk bordet med duk , glass med stett, stearinslys og en smakfull rødvin. Rop på din kone at maten er ferdig!!!

Nyt utsikten og solnedgangen ute i havgapet.

Bilde

Hekle med svenskepilk i bånn. (+ litt god tid og toleranse ovenfor det en skulle komme til å dra opp...) Poteter i båter, hvitløk (gjerne hele fedd) olivenolje+ div grønsaker og krydder (vi er så umaritime at vi strever med å holde liv i en timian+oreganoplante på tur.....) Nykværnet salt og pepper. Alt pakkes i aluminiumsfolie og grilles. Lenge. Vin. Sovne mett med stort smil rundt munnen. :smiley:

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Jeg tror noen her må legge mer vekt på maten ombord. Suppeposer, pølser og nudler hører bare hjemme hvis man strander på en øde øy, tom for diesel.

Joda, så skikkelig godt ut det der. Men du spiser vel ikke indrefilet med asparges hver dag? (fersk asparges fåes vel også bare i April/Mai måned) Festmåltidene er som regel uproblematisk, da kan man koste på seg litt og bruke tid til å handle og tilberede maten. Nei, jeg har stor sans for det enkle, suppeposer, pølser og nudler er utmerket. Ingenting kan matche svensk ertesuppe (Toro) rett i koppen fra termos på kalde høst/vårkvelder, når det er litt rått og hutrigt og det drypper av nesa. Eller hva med ungarske krydderpølser som en liten apperetiff på grillen før middagen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Men du spiser vel ikke indrefilet med asparges hver dag? (fersk asparges fåes vel også bare i April/Mai måned)

Fersk asparges flyr man inn fra den delen av verden hvor den er ferskest for øyeblikket. Indrefileter er derimot noe jeg stort sett lager til eldre mennesker hvor både fordøyelse og tenner skranter.

Skal du ha noe mørt og godt og dyrt kan jeg jo anbefale kamskjell med asparges, nennsomt tilberedt i god olivenolje og krydret med fersk chilli og kvitlauk. Kan serveres med litt fersk pasta for dem som har slikt i båten.

Når jeg provianterer for båt passer jeg på at det finnes mat som ikke ikke medfører så mye matos og lukt i byssa for dager med lite vind samtidig med vanskelige forhold for rekkegrill. Ikke noe er så trist som tung matos på en vindstille regnværsdag.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg har funnet ut at det er fint hvis all maten kan lages i den samme gryta. Da blir det enklere å holde på når man er underveis. Forskjellige varianter av lapskaus og gryteretter med kjøtt eller fisk, med poteter eller linser (for de lange overfartene, de må bløtlegges i 1/2-1 døgn) er fint. Med et utvalg poteter, løk, hvitløk, gulrøtter, persillerot, sellerirot, kålrabi osv, litt grytekjøtt, noen bokser med kræsja tomat eller friske tomater + chilli, olivenolje og en samling urter (friske eller tørket) og fiskelykke innimellom, kan vi holde det gående i ukesvis bare vi har nok gass. Dette kan kombineres på utallige måter. Fordelen med å lage alt i en gryte er at du kan kutte opp ingrediensene etterhvert som de skal oppi. Da blir ikke den dyrebare benkeplassen fyllt opp med mat som står på vent, må holdes varmt/kaldt osv.

Fordelen med å lage mat på båttur er at man allverdens tid til å pønske ut nye retter. Og hvis noe skal koke en stund, gjør ikke det noe. Jeg har flere ganger laget lapskaus helt fra bunnen. Kjøttet stekes i gryta, og så har jeg i grønnsakene etter hvor lenge de skal koke. Sjelden jeg gidder å gjøre det hjemme.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

I forbindelse med dette må jeg bare anbefale den beste bok om mat ombord jeg kjenner til: "Saltmat og Søtmat -kokebok for båtturen" ov Otto Haug. 300 sider svært informativ og "matnyttig" lesning uten et eneste foto, men med noen illustrasjoner. Ekstremt praktisk rettet mot mat i små båter, for de som ikke har laget så mye mat før, og for de viderekommende. Forklarer feks. hvorfor marinert kjøtt og båtliv er som hånd i hanske. Forøvrig den beste kokeboken jeg har.....

Eneste aber: du finner den ikke i butikkene. Min utgave er fra 1989, og kjøpt på antikvariat, og noen søk over tid på http://www.antikvariat.net/ burde kanskje føre fram.

• 1 år senere...

En kjapp godbit for oss med stekeovn: Pariserpizza!

Lages enklest med halvstekte baguetter som deles på langs, en boks ferdig pizzasaus med kjøtt og litt ost på toppen, alt sammen ting som holder seg lenge ombord. 10 minutt i stekeovnen og resultatet blir meget bra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...