Sonata 7 Startet 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2006 Har fått tilbud om å låne sandblåsningsutstyr. Er dette lurt og bruke på skroget på min seilbåt av glassfiber??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Hva ønsker du å oppnå da? sandblåsing er temmelig aggressivt mot gelcoat/glassfiber , så kanskje hvis du skal reparere en båt sterkt angrepet av plastpest så... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Brutus Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 SPørs hvor kraftig sandblåsings-utstyr det er snakk om. Det er nok en viss fare for groper i gelcoat, eller et litt hårete/flisete skrog etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Ikke bruk sand for all del. Et kalkstoff som er mye mildere mot gelcoat er bedre. Selve utstyret kan brukes, men nei ikke sanden :nono: Går ut fra det er snakk om å fjerne bunnstoff? XD3P Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Ville aldri begitt meg inn på dette hvis jeg ikke hadde en særdeles god grunn for å gjøre det. Hvorfor ønsker du å sandblåse? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 Mange gode spørsmål og påstander. Jeg har levd av blant annet sandblåsing i 20 år, og har sandblåst mange glassfiberskrog under vannlinjen, da for å rense opp i osmoseblærer. Dette er sandblåsing utmerket til. For bare å fjerne bunnstoff er det helt uholdbart. Det blir masse ekstraarbeide med sparkling etter blåsingen. Det er definitivt ingen god løsning å bryte seg på en gelcoatflate første gang man sandblåser. Det er i det hele tatt ikke spesiellt lurt å begynne med sandblåsing uten en god opplæring, og nøye oppfølging på de første jobbene. Sandblåsingsutstyr som er av en slik størrelse at det er passende til å blåse en båt er nemlig ikke helt ufarlig. Det er nesten som å skyte med hale, bare med den forsjellen at skuddet ikke er ett skudd i tradisjonell form, skuddet går kontinuerlig. Som en kuriositet kan nevnes at med en lang venturidyse, og riktig dimensjonert kompressor til dysa, er det ikke uvanlig at sanden har en hastighet på +/- 700 km/h idet den forlater dysa. Da rafser den godt med seg, og han som blåser bør så absolutt vite hva han holder på med, både for seg selv, andre, det han blåser, og for omliggende ting. Når det gjelder de forskjellige blåsemidlene er det mange, og spesielt legfolk som har meninger om dette, og disse fremlegges gjerne bombastisk og har oftest krav på troverdighet, selv om det ikke alltid er tilfellet. Teorien bak blåsing med forskjellige blåsemidler er den samme for alle blåsemidler, det være seg sand av forskjellig tyngde, skarphet, og hardhet, kalk med tilsvarende egenskaper, plastkuler, glass, tørris etc. Det er den mekaniske påvirkningen av blåsemidlet mor arbeidsstykket som gir resultatet av det utførte arbeidet. Bruker man ett blåsemiddel kan arbeidene utføres raskt, bruker man et lettere, bløtere middel tar arbeidene mere tid. Den totale mekaniske påvirkningen på arbeidstykket er den samme. Dette kan gjøre at enkelte blåsemidler foretrekkes til noen typer arbeider. En utrenet blåser kan sikkert ha foreler av å benytte kalk som blåsemiddel for å blåse en GAP flate, mens en trenet hånd ganske sikkert gjør det vel så raskt og effektivt, og med et like godt resultat med sand. Eller, sand er det jo egentlig ikke kalles i de fleste tilfeller, da kvartsholdige elementer er forbudtt å benytte til sandblåsing. Her på østlandet benyttes som regel fajalit (kobberslagg), mens det på vestlandet går mest i aluminiumssilikat. Begge utmerkede blåsemidler for å blåse en GAP flate, om han som blåser kan jobben sin, og hensikten er å rense opp etter osmoseskader. For å fjerne bunnstoff uten å skade GAP flaten finnes det selvfølgelig muligheter, det er bare å finne et blåsemiddel som er hardere enn bunnstoffet, men bløtere en gelcoaten/primeren. Disse stoffene er imidlertid kostbare, og tiden jobben tar blir lang i forhold til andre metoder for avvirkning av malingsfilm fla forskjellige flater. Derfor er det neppe en løsning for noen av oss. Med andre ord. Ikke bruk sanblåseutstyr uten tilfredsstillende kunskap om bruken og sikkerheten rundt dette. Muligheten for skader er overhengende. Ikke bruk sandblåsing for å fjerne bunnstoff fra en GAP båt. Det er mye opplysninger og diskusjoner om temaet her på baatplassen. Vurder bruk av sandblåsing om du har omfatende osmoseskader, men bare om du mestrer utstyret. Er skadeområdene små, vurder andre løsninger. Ingar har løsninger for dette på en eller annen nettside. Håper ovenstående gjør avgjørelsesprosessen enklere. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
pauc Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 En historie som involverer sandblåsing: Tidligere (2003) hadde vi en -84 Marex SunCruiser som hadde en toppfart på 24 knop da vi overtok båten. Den var AQAD41 DP 200 hk diesel montert. Etter at vi tok den på land for en grundig høytrykkspyling og vasking under vannlinjen kom det til syne mange års klatting av bunnstoff og trolig dårlig grunnarbeide. Vi vurderte derfor å fjerne alt gammelt og starte på ny frisk etter at sesongen var over. Vi vurderte malingsfjernerskraping og pussing og sandblåsing som mulige metoder. Etter vaskingen ble farten forøvrig 27 knop. Om høsten tok vi båten på land og vasket den og lot den tørke. Deretter bestillte vi sandblåsing av skroget under vannlinjen. Våre verste mistanker ble ikke bekreftet. Ingen plastpest. Sanblåsingen ble utført av et profesjonelt firma som jeg ikke husker navnet på, men resultatet ble meget bra; et slett og fint skrog uten nevneverdige skader. Det lille som var av skder og hakk sparklet vi med glassfibersparkel og pusset ned. Deretter primet vi syv lag med epoxyprimer før det ble lagt på to lag racing bunnstoff. Toppfart nå: 31 knop. Min mening: I denne sammenheng har sandblåsing absolutt noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 En historie som involverer sandblåsing: Min mening: I denne sammenheng har sandblåsing absolutt noe for seg. Du hadde oppnådd det samme ved fjerning av bunnstoffet kjemisk eller mekanisk med skrape. Oppsparkling av ujevnheter og samme behandling som du utførte. Dette hadde blitt billigere, og mindre arbeide. Det er kostnadene i forbindelse med sandblåsingen, og sparklingen etter blåsingen som skremmer de fleste. Jeg har selv sandblåst og tatt en tilsvarende jobb du skisserer på et par av mine egne båter med veldig godt resultat, og var etterpå sikker på at jeg ikke trengt å være redd for alle båteieres skrekk, plastpest. Under blåsing av mine båter ble det ikke oppdaget plastpest, men en god del støpefeil (luftbobler) som lett kunne ført til pestskader. For andre har jeg bare utført sandblåsingen og eierene har selv foretatt resten av jobben. Alle har vært fornøyde, men de er enige om at det er en seriøs jobb. Siden de fleste båteiere ønsker å gjøre de fleste jobber selv synes jeg en av de andre løsningene er bedre, da blåsingen krever fagkunnskap. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sonata 7 Svart 23.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 Da tror jeg nesten vi bare skal fortsette å skrape, skroget er relativt fin, ingen skader bare ett par riper og pest er det ikke. Er 4 år siden malingen ble fjernet og det ble lagt på no seajet greier, men det funka mer eller mindre dårlig så nå blir det VC 17.... Da blei det ikke no sandblåsing, for han som skulle gjøre jobben har kun gjort dette på lastebilhengre i stål eller hardere Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 Når du får skroget rent, sørg for en grundig priming med to komponent epoksy. 5 - 7 lag med rulle. Jeg vet ikke hvor stor båt du har, men det er billiger med et 5 liters sett med Jotamastic 87 eller tilsvarende enn med 6 - 7 bokser Antipest om du har behov for så mye. Kan du sprøyte, er det nok med 2 - 3 strøk, for da kan du legge på betydelig mere enn med rull. J87 eller tilsvarende er vel så bra som annen tokomponent epoksy. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
MortenK Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 (redigert) Når du får skroget rent, sørg for en grundig priming med to komponent epoksy. 5 - 7 lag med rulle. Jeg er også i gang med å fjerne gammelt bunnstoff (med elektrisk skrape) og har tenkt å erstatte tidligere bunnstoff med VC 17. Har da regnet med å legge på VC TAR2 som grunning. Trenger jeg da 5-7 lag med dette? Redigert 23.Mars.2006 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Sonata 7 Svart 23.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 Jeg har hørt at det holder med 3 strøk jeg så jeg har ikke råd til mer tror jeg. Koster jo flesk Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Jeg kjenner ikke VC produktene. Sjekk med produsent/forhandler Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
D Thomas Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Hva menes med plastpest? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Hva menes med plastpest? Sjekk denne linken ang pest Sitér dette innlegget Link to post
Litt amatør Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Jeg har hørt at kalk- eller marmorblåsng skal være en god og skånsom måte å fjerne ALT bunnstoff på, dersom skroget trenger en gel-coat-fornying. Har noen gjort seg erfaringer om dette? Hvis ja: kjenner dere til noen som utfører dette? Jeg har båten liggende på Sjølyst i Oslo Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Jeg må komme over og se når du er ferdig i allefall! Det er jo ikke langt unna. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Cheyenne Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Hei. Har akkurat fått sandblåst båten under av en kjenning av meg. Var maaaange lag med stoff der. Så ikke syn på å begynne med skrape eller pussemaskin på 32 fot båt. Resultatet ble kjempefint. Brukte sandblåsesand med korning 0,5-1 mm. Fugesand til beleggninsstein er også prøvd med like godt resultat. Hele jobben tok 4-5 timer. Kan absolutt anbefales. Redigert 23.November.2007 av hagy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Jeg ønsker å fjerne alt gammelt bunnstoff på min Master 820 i vinter. Usikker på hvilken metode jeg skal velge. Slipemaskin og skrape som jeg brukte på min forrige Joda 7500 er ikke en mulighet. For en forferdelig tung jobb. Hadde jeg enda kunne lagt båten opp ned, men nei, det går nok ikke. Hvilke andre alternativer har jeg? Ser det lengre oppe i tråden er advart mot sandblåsing. Jeg hadde tenkt å få et lokalt firma til å gi meg pris på å sandblåse, men er ikke sandblåsing så bra? Båten min er jo gammel, og det hadde vært fint å få oversikt om det var noen gamle skader som måtte utbedres. Masteren min greide 18,2 knop ved sjøsetting i vår. Det er flere ujevne lag med bunnstoff, så jeg håper på at den kan øke toppfarta litt etter en slik sandblåsejobb. ...eller, må jeg bruke malingsfjerner og skrape? Det er en veldig tung jobb, da Masteren har mange "steglister" eller hva det nå heter, under vannlinjen. Her er bilder fra jeg tok bunnsjau på Joda'en: Denne båten økte farta fra snaue 21 til hele 27 knop, men jeg byttet også turbo på den, den vinteren jeg tok bunnsjauen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 "Bumper" dette innlegget i håp om å få flere svar/innlegg. Er ganske bestemt på at jeg vil få Master'en sandblåst under i høst. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
volfro Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Blåsing med tørr is eller kalkblåsing er vel det beste. Ellers er det vel brukt blåsing med plastkuler på fks. biler med glassfiberkarroserier. Fin sand, lavt trykk, og en dreven operatør kan vel fungere i nøden? En dreven operatør er vel å foretrekke samme hvilken metode som benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Det er ingen problem å sandblåse. Sjekk f.eks allclean.no Sitér dette innlegget Link to post
atleweel Svart 21.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2010 Det er flere som sandblåser bunnstoffet på båten. Men de bruker vel ikke sand akkurat, hørte med noen som heter cleancon, de skulle ha 400kr pr fot....eller var det m2? De kunne legge på nytt bunnstoff også:) Noen som har noe erfaringer med dette, hva er prisene rundt om? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 21.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2010 (redigert) Fikk sandblåst Masteren min. Det ble kjempebra. Det er noen porer som er gått hull på, som må sparkles. Jeg har sparklet litt, men det må enda sparkles litt mer til våren, før priming. Håper jeg får solgt den før priming og sjøsetting, sånn at jeg slipper den malejobben under, og at kjøper får sett båten i den tilstanden den virkelig er i. Masteren hadde (i følge sandblåsermannen) betydelig bedre kvalitet på gelcoat/støp av skrog enn en Risør 27(?) som lå ved siden av. Han som sandblåste ødela/blåste av ca 30x30cm stort område på Risør'en før han skjønnte at han ikke kunne bruke like mye kraft på den. På Masteren brukte han 10 sekker med sandblåsesand, på Risøren kun 4. Masteren ble også helt hvit, så og si alle rester av bunnstoff blåste han vekk. Risøren kunne han ikke blåse vekk all bunnstoffet fra, for da begynte gelcoaten å slippe fra skroget. Etter sandblåsingen så har jeg ligget under båten i 4-6 timer ca, med oscillerende slipemaskin og pusset og jevnet på bunnen. Her er noen bilder: Sånn så den ut når den var ny-sandblåst: Se f.eks noen små porer ti cm bak tunellen for baugpropell, i nederkant. Sånn ser den ut nå, etter litt sliping og skarkling: Kan se siden der den er sandblåst nederst er litt renere og mattere enn lengre opp på skroget: Redigert 21.Desember.2010 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kjapp33 Svart 21.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2010 Fikk sandblåst min joda 7900 i fjor, av en bekjent som har sandblåst i endel år. Han brukte veldig finkornet sand, møbelsand som han kalte det. Fikk fjernet haugevis med lag med bunnstoff, og farten økte 4 knop i forhold til året før. Jeg måtte pusse endel timer (10-12) pga han var forsiktig med blåsingen, heldigvis. Men måtte sparkle omtrent 100000 bittesmå hull i gelcoat etter blåsingen, luftlommer. Det var uproblematisk, dro over skroget med sparkelspade og rød gelcoatsparkel. da var det enkelt å kontrollere sparkelfylling underveis. sparklingen ble gjort på et par timer. Har vært med på pusse/skraping av bunnstoff tidligere, det blir jeg aldri med på igjen.... Bruker selvpolerende bunnstoff nå, så slipper forhåpentlig å gjøre jobben igjen. Skal bli godt å få balja på vannet igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.