Jump to content

omformer 220/110v

Bayliner2

Recommended Posts

Det finnes flere.

Men hvis du har utstyr på båten din som er amerikansk, så kan det oppstår en problem til.

Noe utstyr er avhengig fra riktig frekvens som er i USA 60Hz, mens det er i Europa 50Hz.

Så kan det hende at f.eks. en kompressor på kjøleskapet, batteriladere eller invertere ikke virker.

Men noen apparater kan skiftes fra 60 til 50Hz.

Sjekk det også før du kjøper eller monterer transformatoren din.

Ellers er det billigere til å skaffe seg nytt utstyr som er tilpasset,

spesiellt når det som finnes på båten er lit gamlere allerede

Mvh.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Snakket med Elektrikker og dei mente at forskjellen mellom 60 og 50 Hz ikke skulle bety noe som helst..

Hva er det som er rett da..

Ja, da kan du gjerne hilse fra meg.

I så fall skal han også forklare deg hvorfor det finnes overhodet forskjellige frekvenser,

eller vekselstrøm med forskjellige spenninger og frekvenser i det heltat :rolleyes:

Det betyr ikke at alt utstyr streiker uansett og med en gang, men tap av effekten er det minste som må forventes

når man går ned fra 60 til 50Hz.

Forresten er det er grunnen av at det ofte finnes en bryter for å skifte mellom 50 og 60Hz

og at produsenter si i fra om frekvenser som apparatene må får.

:seeya:

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Elektrikkeren eg snakket med er skips elektrikker.. Måtte høgere makter være med oss om det er slike folk vi må stole på..

Vær optimistisk: for det finnes jo steder der man kan snakke om noe sånt.

...som f.eks. også på båtplassen :smiley:

:seeya:

Noe utstyr er avhengig fra riktig frekvens som er i USA 60Hz, mens det er i Europa 50Hz.

Så kan det hende at f.eks. en kompressor på kjøleskapet, batteriladere eller invertere ikke virker.

Men noen apparater kan skiftes fra 60 til 50Hz.

Sjekk det også før du kjøper eller monterer transformatoren din.

Snakket med Elektrikker og dei mente at forskjellen mellom 60 og 50 Hz ikke skulle bety noe som helst..

Transformatorene takler dette greit men når det kommer til kjøleskap, motorer (a/c) og slikt vil frekvensen spille en rolle. I min båt har jeg ett 115/60 koblet via en liten 2:1 trafo, har desverre ikke tatt noen vitenskapelige målinger men kjøleskapet går selv om det er 50hz, jeg må nok derimot forvente at effekten er redusert. Blir spennede å prøve a/c på 50hz...

Jeg kom plutselig på noe interisant. Som en del av dere veit jobber jeg i ventilasjons bransjen. Og selvsagt kommer vi da borti en del store og små ventilasjons aggregater.

Mange av desse er frekvensstyrte. Så når eg tenker meg om så er det jo faktisk ikke verre enn at ein får litt mindre effekt av den motoren som skulle hatt 60Hz isteden. Er vel ikke verre.. Hvor mye i % er det snakk om her da.. 20% effekt tap???

Sikkert noen som gidder regne på det og.. :wink:

Min Microbølge ovn på 110/120 volt i båten liker ikke trafoen. DEn står bare å burer/durer. Samme med laderen som står i motor rommet. Den virker heller ikke. Koke plata og kjøleskapet virker. Ingen kompressor motor på kjøleskapet. En eller annen måte dette virker men aner ikke hvordan.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Min Microbølge ovn på 110/120 volt i båten liker ikke trafoen. DEn står bare å burer/durer. Samme med laderen som står i motor rommet. Den virker heller ikke. Koke plata og kjøleskapet virker. Ingen kompressor motor på kjøleskapet. En eller annen måte dette virker men aner ikke hvordan.

Da har vi ja allerede noen eksempler :smiley:

Ang. laderen din kan du hjelpe deg.

Når den nå værende kommer av gården så kjøper du deg en fra Sterling.

Den tar alle frekvenser og voltstyrker som finnes på nettet.

...lit reklame :wink:

Etter som jeg har forstått så er det ting som får hastigheten bestemt av frekvensen, som får ca 20% lavere hastighet. Slik som motorer. Varme elementer som i en varmtvanns bereder eller en komfyr er ikke påvirket av frekvensen. Når det gjelder motorer som får lavere frekvens en det den er beregnet til, så mener jeg at disse egentlig skal ha noe høyere spenning en det som motoren er merket med for å oppveie den lavere frekvensen.

En løsning for å løse dette problemet er å bruke en frekvens omformer i steden for en vanlig trafo. Men ulempen er at disse er forholsvis dyre, spesielt om det er store forbrukere. :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...