Jump to content

Solcellepanel - på ramme, fleksible eller sammenrullbare?

nordan family 27

Recommended Posts

Har kikket igjennom det jeg fant i emneoversikten om solcellepaneler. Har ikke kommet over noen kommentarer knyttet til fordeler eller ulemper med solcellepaneler i ramme vs solcellepaneler på fleksible plater vs solcellepaneler som kan rulles sammen.

Har planer om å anskaffe et panel som kan lade batteriene mellom turene, og har ikke forhåpninger om å tilfredsstille forbuket i helgene. Ser at prisforskjellene på paneler ramme/fleksibelt underlag/sammenrullbare ikke nødvendigvis er så store - og lurer på hva jeg skal velge.

Har i og for seg plass til å kunne montere fast på ramme på kabin dekket (litt kjedelig om ungene skulle tråkke på det, og plass til å montere de som er litt fleksible også på kabin dekket (tåler å tråkkes på, men hva skjer med kabintaket med permanent fukt under et panel?). Den sammenrullbare er jeg litt bekymret for at ikke kan monteres fast nok - og derav blir lett gjenstand for tyveri. Dersom jeg eventuelt legger en slik inne i cockpit ved vinduene blir vel effekten fort liten?

Er det noen erfaringer med de forskjellige variantene? Sikter på omlag 40 W. Takknemlig for alle synspunkter.

• 1 måned senere...

Litt sent svar men;

De fleksible panelene jeg har sett har vært DYRE. Langt over 100,- per watt. Paneler på ramme kan man få ned i under 60,- pr. watt, avhengig av størrelse.

Her er f.eks 30W til 2195,- (73,- pr. watt) og 75W til 4570,- (61,- pr., watt):

solkraft.no

75W-panelet vil på en god dag kunne lade 25-30Ah.

Disse panelene er meget bra, jeg har selv 3 stk. av 150W-utgaven på hytta. Tar med et av dem på campingtur med båten på sommeren.

Prekæ med en som selger solseller og han sa at de beste var døm som var lima på stabilt underlag. Døm som kan rullæs sammen holder ikke mer en noen år . Jeg kjøpte Solara og han kællen som solgte døm, sa at døm var ille bra. Men det sier døm vel støtt . Kan vel ikke stole på noen lenger?

heisan,

jeg falt nedpå et hvor cellene var limt på en tynn metallplate og innlemmet i epoxy. festet med Sika (noen punkter) på cabintaket slik at det også strømmer litt luft under panelet (ca 2-3mm). Tåler å trås på. Også satt på Limt i sika) ende-mutre i hvert hjørne slik at panelet ser boltet fast ut.

Ble et på 50 W til kr 4000,- + regulator til 300,- Håper dette duger.

Hei.

Jeg har 3x10W + et 30W Solarex paneler av den tynne sorten som det sies å kunne trås på, "dog ikke med piggsko" som det sto i reklamen. Dette stemmer forsåvidt, men de tåler heller ikke å tråkkes på med grus under skoene. De 3 på 10w hver er montert oppe på styrehuset, og er derfor like fine etter 15 år, mens 30w panelet som jeg har hatt i 9 år på fordekket har fått en skade på en celle pga. hull i laminatet etter mye tråkk. Hullet er tettet, og panelet ser heldigvis ut til å gi det som det skal fremdeles.

Det er mulig dagens paneler har bedre overflate, men ikke bruk dem som danseplatting likevel!

Mine paneler er skrudd fast med 4 skruer hver med litt silikon langs kantene og i kryss under. Da jeg hadde panelet av, var det møkket under. Møkken var grei å få av, men feltet hadde fått et gulskjær (hvit gelcoat) som ikke hadde blitt pent dersom panelet ikke dekket det. Om det hadde vært mulig å få det hvitt ved rubbing og/eller kjemiske midler, vet jeg ikke, det forsøkte jeg ikke på.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Anskaffet solcellepanel i fjor sommer. En dyd av nødvendighet da jeg ikke har tilgang til strøm på brygga pluss at jeg ønsket å bli bekymringsløs vedr. kjøleskap og lange late dager i uthavn...

Tenkte i første omgang på myke paneler (montert å fordekk) som tilsammen skulle kunne dekke opp forbruket til kjøeskapet, ca 75-80w iflg. tidligere tråder her på BP.

Tilfeldighetene (kun 1 stk av riktig størrelse på lager på kjøpstidspunkt) gjorde at jeg endte opp med et Solara "hytte-panel" med ramme fra Seatronic (SM 440 S 125W 500W 12V 16,5V 1500x680X35 12,1 7 650.- ), noe jeg absolutt ikke har angret på.

Panelet passet perfekt mellom tak-railene på min Saga 26. Brukte (dyre) NOA "solpanelhållare" fra SeaSea for montering.

I normalt perspektiv synes panelet knapt:

Bilde

I fugleperspektiv er det litt mer synlig, men faktum er at rederinnen i nabobåten brukte flere helger på å oppdage at vi hadde montert panelet...

Bilde

Uansett er jeg (vi) veldig fornøyd med denne løsningen :smiley:

PS: En ekstra bonus er at panelet vedlikeholdslader batteriene i løpet av vinteren (under en halvgjennomskinnelig presenning).

Harald

En slik plassering som haraldk hadde vært ideell, men på min båt er det ikke harttop eller andre egnede metoder såpass høyt, så ungene får få en streng forsiktighetsinstruks rundt solcellen :rolleyes: .

men feltet hadde fått et gulskjær (hvit gelcoat)

:blush: jeg festet mitt uten gjennomgående bolter, men med "lime-sika" i håp om at det skulle være mulig å ta det av dersom det skulle bli aktuelt - men dersom det misfarges under blir jo det lite aktuelt. Har ditt ligget tett nedpå - eller har det vært noe luft under?

Dette stemmer nok, men her snakker en om marginale endringer.

I papirene til mine Solarex MSX-lite paneler står det:

. . . some cooling of the module results from airflow behind it in a small increase in performance is realized when the module is mounted away from a back surface.

Og i spec'en til MSX-120 er dette tallfestet. Her er temperaturkoeffisienten oppgitt til -0,38%/grad celcius. Altså går effekten ned 0,38% pr. grad temperaturen øker. NOCT (Nominal Operating Cell Temperature) er opp gitt til 49 grader celcius ved en omgivelsestemperatur på 20 grader og en bestråling på 0,8kW/m2 og en vind på 1m/s.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 uker senere...
haraldk skrev:

Anskaffet solcellepanel i fjor sommer.

Hei Harald!

Må si jeg liker å se at go' båten blir så godt tatt vare på og stadig oppdateres på utstyrsfronten! Den er jo finere nå enn da vi kjøpte den. Ønsker dere en god sesong. Savner båtlivet nå som gradestokken jevner seg ut rundt de 20...

Jeg har ett panel som er montert på en tynn plate så jeg kan flytte det runt, egentlig hadde det hvert best å feste det, men jeg fant ut at kapasiteten varierte veldig med vinkelen på panelet mot solen,efekten avtar når ikke solen står rett på (90 gader), er de noen som har samme erfaringen eller er det noe spesielt med det jeg har,? Også vis jeg setter det bak glassvinder synker efekten,

men ikke bak vinduet i karlersjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...