Jump to content

BlueChart/usb gps på pc?

Philonica III

Recommended Posts

Jeg ville valgt en GPS med seriekommunikasjon.

Sikkert mange som kommer til å hevde at de har fått det til å kjøre på USB, men det viser seg i praksis at det er så godt som umulig å få dette stabilt over tid.

Jeg kastet en pose full av USB kabler og HUB'er etter at jeg ikke klarte å få det til å gå stabilt 24 timer i døgnet, 7 dager i uka.

Jeg kjøpte PCMCIA kort til laptop'ene istedet. Dønn stabilt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hei Philonica!

Du får kjøpt en meget bra GPS mus hos bl.a. Clas Ohlson eller Geminav.no

Merke / modell: Haicom Hi-204E eller andre tilsvarende.

Disse har standard installasjon med driver mot det aktuelle OS'et på maskinen, og GPS'en kan brukes til alle mulige kartprogrammer som er i handelen.

Til Krapyl:

Uten å spekulere for mye i årsaken til dine dårlige erfaringer med USB tilkoblingen, så er det nok størst sannsynlighet for at det var noe med OS konfigurasjon, driverinstallasjonen o.l. på din maskin, - og ikke noe "feil"med USB GPS-musen.

Etter riktig konfigurasjon/installasjon har jeg aldri vært borti at dette ikke fungerer som det skal.

Har brukt dette i lang tid, og det er dønn stabilt.

Kan jo legge til at musene er å få med valgfri "fortom" med enten seriell kobling eller USB kobling,- jeg har begge deler, - men foretrekker uten tvil USB koblingen med enkel fleksibel påkobling og med strømtilførsel for musen i samme plugg!

MEN- dette var nå bare mine erfaringer og folk må få velge det som passer for dem selv, og ikke minst velge noe de selv føler at de kan stole på!

Lykke til med valget, Philonica! :smiley::sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)

OS konfigurasjon, driverinstallasjonen o.l. på din maskin, - og ikke noe "feil"med USB GPS-musen.

Nå var det ikke en maskin.

Men tre stykker som pga f-u ble levert uten serieporter.

Diverse signaler fordelt til alle tre.

Det viste seg i praksis umulig å få dette til å gå via serie/USB convertere 24 timer i døgnet / 7 dager i uka. Det var alltid en GPS som ble til mus, lodd som ble til tablet osv.

Videre, hver eneste gang det ble fyrt opp, var en port inn til et program flyttet.

Løsning: En pose PCMCIA seriekort innkjøpt, og en pose USB utstyr i søppla. Nå er det støtt som fjellet.

Hei Krapyl!

Jeg kom med mine erfaringer ut ifra det konkrete spørsmål fra trådstarter,- og der forstod jeg det slik at behovet var en enkel og vanlig USB GPS tilkobling til en PC / laptop.

Da er mitt enkle svar og anbefaling at en slik USB mus gjør jobben meget tilfredstillende, og hos meg er den oppe å går 100% av tiden,- hver gang den blir "fyrt opp"

Verken mer eller mindre, altså! :wink::seeya:

Jo, du har nok kanskje rett Seastar.

At jeg tok for hardt i.

For en som skal bruke ett enkelt kartprogram er det sikkert godt nok.

Men det er fryktelig frustrerende når USB porten din plutselig dukker opp som COM9, når kartmaskina bare aksepterer COM2 og COM4.

Merket meg forresten i den forbindelse at W2k er mindre fyllt av slike påfunn enn XP.

I MapSource v6.10.2 kan norsk språk velges, men da er gps fjernet fra venstre side når en kjører programmet. Finnes det en versjon mellom 6.5 og 6.10.2 som har begge deler altså norsk språk og gps trakkingen?

Reidar

Jeg ville valgt en GPS med seriekommunikasjon.

Sikkert mange som kommer til å hevde at de har fått det til å kjøre på USB, men det viser seg i praksis at det er så godt som umulig å få dette stabilt over tid.

Jeg kastet en pose full av USB kabler og HUB'er etter at jeg ikke klarte å få det til å gå stabilt 24 timer i døgnet, 7 dager i uka.

Jeg kjøpte PCMCIA kort til laptop'ene istedet. Dønn stabilt.

Hvilken GPS brukte du og hvilken driver installerte du for å sette opp USB GPSen mot seriell port?

Eksempelvis har jeg ikke hatt tilsvarende problem med Prolific USB-to-Serial Bridge

Jeg har hatt en PC på kontinuerlig i over en uke og registrert satelitt-signaler via hyperterminal uten de problemene du skisserer.

Hei

Har BlueChart kart på CD v7,5 som jeg ønsker å bruke på PC sammen med en GPS. Finnes det f.eks. en usb GPS som takler dette? Kartprogrammet heter MapSource v6,5.

Reidar Isaksen

Jeg har samme programmet som deg. Jeg fikk det når jeg kjøpte garmin gps 60c. jeg har den i båten sammen med laptoppen. kjører denne via usb, funker helt fint. Har også kjøpt ekstern antenne for maksimal singnalkvalitet...

Har en kamerat som kjøpte gps på clas ohlson, men han fikk det ikke helt til...

I MapSource v6.10.2 kan norsk språk velges, men da er gps fjernet fra venstre side når en kjører programmet. Finnes det en versjon mellom 6.5 og 6.10.2 som har begge deler altså norsk språk og gps trakkingen?

Reidar

Har du prøvd nRoute Garmin fjernet tracking fra GPS i Mapsource fordi denne funksjonaliteten finnes i nRoute som kan lastes ned gratis fra Garmin. Her får du guiding med stemme hvis du har kart med autorouting som f.eks city select. (Også norsk stemme)

Jeg har samme programmet som deg. Jeg fikk det når jeg kjøpte garmin gps 60c. jeg har den i båten sammen med laptoppen. kjører denne via usb, funker helt fint. Har også kjøpt ekstern antenne for maksimal singnalkvalitet...

Har en kamerat som kjøpte gps på clas ohlson, men han fikk det ikke helt til...

Hei

Problemet er at hver gang jeg åpner programmet med en ikke garmin gps men med en annen ekstern gps og jeg bruker gps trakkingen forsvinner kartet. Må da inn med hele koden får og åpne området. Tungvint! Gode tips mottas med takk.

Reidar Isaksen

serial-to-USB adapter.

Mulig dette er årsaken til dine problemer. Har gjordt diverse erfainger med ymse USB til seriell adaptere. Noen av disse er umulige å få til å fungere. Siste forsøket var værstasjon og USB til seriell adapter fra Clas O. PC'en restartet ca. en gang i timen med dette. Med værstasjon rett på innebygget com-port på samme PC går det uten problemer. Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Tullprat!!

Problemet ditt er at du har betalt nesten to ganger mer en meg for og bruke det samme programmet. :lol:

Reidar

Nå skal det sies at jeg ikke har betalt noe for det. Vant den i premie på en konkuranse i

jakt og fiske.

Men siden min virker og din ikke gjør det, så send en mail til garmin å spør hvorfor det ikke fungerer da.......

Hadde tidligere en bærbar med serieport og gps med rs232. Så måtte jeg bytte pc som bare hadde USB inngang. Kjøpte RS232 USB adapter, men dette feilet stadig og cursor hoppet rundt.Brukte mye tid på prøve å få dette til å gå. Har nå kjøpt Garmin GPS 18 med USB , har ikke problemer.

kjipt at programmet er laget for GARMIN gpser da.

Er redd du må bruke ett annet programm hvis du ikke skal bruke garmin sine produkter...

Du må ha misforstått.

Det virker helt fint med en HI 204E usb gps til 699kr,- Må bare legge in koden hver gang den blir slått på. Så hvor du har det i fra at det virker bare med garmin sitt utstyr vet du vel best selv.

Reidar

Redigert av Philonica (see edit history)

Mulig dette er årsaken til dine problemer.

Mulig det.

Men jeg ble så luta lei av å romstere rundt i hardware manager og diverse oppsett for å stenge ned diverse drivere som Windows hadd startet opp og å finne samsvarende COM porter at jeg ga opp.

Bruker PCMCIA kort fra Socket. De har noe for enhver smak.

De har også valgbar balansert/single ended I/O slik at man kommer rundt NMEA/RS-232 problematikken. Pluss at de takler den relativt høye hastigheten (115k) som noe av duppedittene mine krever.

Mulig det.

Men jeg ble så luta lei av å romstere rundt i hardware manager og diverse oppsett for å stenge ned diverse drivere som Windows hadd startet opp og å finne samsvarende COM porter at jeg ga opp.

Bruker PCMCIA kort fra Socket. De har noe for enhver smak.

De har også valgbar balansert/single ended I/O slik at man kommer rundt NMEA/RS-232 problematikken. Pluss at de takler den relativt høye hastigheten (115k) som noe av duppedittene mine krever.

Jeg kjenner ikke til dette PCMCIA kortet. Kan du vennligst angi en lenke til kortet.

Ble interessert i hvorfor det er nødvendig å gå "rundt" NMEA/RS-232 "problematikken". Kan du uttdype nærmere i hvilke sammenhenger du anvender dette?

Henger meg på denne tråden jeg også.

Med en gps tilkoblet ved oppstart vil en kunne oppleve at gpsen blir insatllert som en mus og følgelig danser rundt på skjermen, flytter mapper og iconer og herjer :cryin:

Måten å løse dette på er å koble fra gpsen, finne frem "musen" som ble oppdaget i device manager og deaktivere denne. Da kan en koble på igjen gpsen uten problemer.

Når det gjelder dette med at comporten endrer seg har dette ofte sammenheng med at en plugger i usb-serie adapteret i en ny usb port. Har du 4 usb porter på laptopen vil du få 4 forskjellige serieporter avhengig av hvor du plugger inn adapteret. Bruker du derimot bevist den samme usb porten hver gang unngår du dette problemet.

Henger meg på denne tråden jeg også.

Med en gps tilkoblet ved oppstart vil en kunne oppleve at gpsen blir insatllert som en mus og følgelig danser rundt på skjermen, flytter mapper og iconer og herjer :cryin:

Måten å løse dette på er å koble fra gpsen, finne frem "musen" som ble oppdaget i device manager og deaktivere denne. Da kan en koble på igjen gpsen uten problemer.

Når det gjelder dette med at comporten endrer seg har dette ofte sammenheng med at en plugger i usb-serie adapteret i en ny usb port. Har du 4 usb porter på laptopen vil du få 4 forskjellige serieporter avhengig av hvor du plugger inn adapteret. Bruker du derimot bevist den samme usb porten hver gang unngår du dette problemet.

Jeg deler dette rådet.

Jeg har i tillegg to kommentarer med spørsmål.

1) Det synes å eksistere et stort antall drivere som forsøker å benytte USB port som Com port.

Jeg har god erfaring med Prolific USB-to-serial Brigde, men tar gjerne mot råd om andre hensiktsmessige drivere og nedlastingsadresse.

2) Det virker som om Krapyl ( jeg skjønte ikke så mye om produktene fra Dyreparken :

http://www.marinelektronik.se/swindex.htm )

har svært god kunnskap til optokoblere og bruk av både NMEA-signaler og RS-232 signaler til PC-overvåking av instrumenter.

Det ville også interessere meg om Krapyl eller andre kjenner til systemer for å overføre analoge signaler, eksempelvis fra temperaturgivere til signalsystem som kan leses av PC.

Jeg er interessert i å lese av temperatur fra forskjellige sensorer i motoren, herunder eksostemperaturen før eksosen kjøles ned av kjølevannet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...