Jump to content

BlueChart/usb gps på pc?

Philonica III

Recommended Posts

Jeg har i tillegg to kommentarer med spørsmål.

Om du ønsker å lage ditt eget system finnes jo det mange lure kort for å lese det meste, kansje en liten pls for 12v med nettverkstilgang ville vert noe? da trenger du kun å koble nettverksledningen til. Om en liker å programere er jo mulighetene ubegrenset. Har du en ny motor er denne gjerne utrustet med canbus og da trenger en bare ett adapter. Har selv Steyr motorer i bestilling så det blir interesant å se hvordan disse kan interfaces til pcen. Det som er mest interesant er å kunne sette opp forbruket mot fart...

Jeg bruker den samme driveren for sub-232 adapteret uten problemer, vel og merke på xp, på 2k var det verre...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Om du ønsker å lage ditt eget system finnes jo det mange lure kort for å lese det meste, kansje en liten pls for 12v med nettverkstilgang ville vert noe? da trenger du kun å koble nettverksledningen til. Om en liker å programere er jo mulighetene ubegrenset. Har du en ny motor er denne gjerne utrustet med canbus og da trenger en bare ett adapter. Har selv Steyr motorer i bestilling så det blir interesant å se hvordan disse kan interfaces til pcen. Det som er mest interesant er å kunne sette opp forbruket mot fart...

Jeg bruker den samme driveren for sub-232 adapteret uten problemer, vel og merke på xp, på 2k var det verre...

Skjønner kommentarene.

Når det gjelder motor får jeg i min nye båt 2 stk Yanmar 6 LYA-STE, disse har ikke canbus.

Noen firmaer jobber med å omforme analoge signaler til digitale signaler. Vet ikke hvordan dete går. Tanken er at dette skal videre til Raymarine E skjermlesing.

Når det gjelder brennstofforbruk har jeg svært god erfaring med Navmans dieselforbruksmåler.

Denne er svært nøyaktig ut fra mine noteringer, avviket på forbruk i løpet av en hel sesong er omkring 1 % i forhold til forbrukt volum på 4.129 liter.

Er imidlertid svært åpen for effektive I/O systemer til PC, særlig når det gjelder temperaturovervåking av motor og vitale deler.

Har selv ikke sett på pls løsninger men det må jo være den greieste løsningen om en liker å lage slikt selv. På mine motorer kan jeg lese av forbruk, temperatur og alt mulig via canbus, utfordringen blir å gjøre dette med egne programmer. Hadde vert kjekt å kunne logge fart sammen med forbruk å oppdatere en kurve på skjermen, da kan en enkelt finne det gunstigeste turtallet selv om vekt har forandret seg. Fåreløpig bare en ide som lå lagret på loftet :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...