Jump to content

Båtmafiaen er tilbake!


Bryant

Recommended Posts

Nå har det skjedd i Horten og Steinbrygga båthavn . Tyver klipper over låsen inn til Steinbrygga og rappa motorer ,fiskestenger og ekkolodd .Politiet har null spor å gå etter så klart , dem sier kurante motorer og utstyr har blit stjålet . Kan ikke begripe hvorfor ikke jeg får innvilget et GSM alarmsystem av øknomisjefen , ser ut som det kan trengs i lille Horten også .

( www.gjengangeren.no )

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I natt ble to båtmotortyver knepet. Tips fra noen observante gjorde sitt til at et par polakker ble tatt med motorer i bilen. Det ble søkt med hunder og til slutt ble de fakket etter at de løp avgårde . Da er det å håpe at dette uvesenet opphører

Jo, akkurat samme sak som jeg skrev om fire innlegg over. :rolleyes:

 

 

Og jeg tror på julenissen.. hva er galt med det da? Kan jo ihvertfall håpe at tyveriene er over for denne gang - en liten stund kanskje? At nye dukker opp senere vil jo naturligvis skje. De som ble tatt undersøkes opp mot flere raid og mistenkes for mange slike motortyverier.

 

Artig å lese at tyvene ble tatt på grunn av en privat installert GSM-Alarm. Den varslet eieren (som forøvrig hadde en hovedrolle i den nye filmen "Lange flate ballær") via SMS og alarmens sirene fikk de som bor rundt slippen å reagere og ta opp jakten på båttyvene.

 

Igjen er det bevist at alarm med sirene og GSM-varsling virkelig fungerer og redder båter. Min Clas Ohlsson GSM alarm reddet min båt ifjor.

 

Det ble observert at tyvene hadde avansert verktøy til å frigjøre båtmotorene. Kanskje de hadde benyttet seg av plasmabrenner som de brøt seg inn og tok i en bedrift i nærheten.

 

Jeg påstår igjen at de som lurer på om at "noen bryr seg om en sirene a ?" - og sverger til lydløse trackere og klarer å uttale at "sirene er bare tull" eller innbiller seg at slike proffer bruker gsm-jammere får revurdere oppfatningen om verdien av denne type alarminstallasjon.

Link to post
Share on other sites

Flere oppklaringer i båttyverisaken. Det er funnet deponier av stjålne motorer og utstyr langs E6

 

De siste ukene har det kommet meldinger om stjålne båter og store påhengsmotorer langs hele kyststrekningen fra Agder-fylkene til Horten – samt flere havner og opplagsplasser i Østfold.

 

Ser ut til at politiet har virkelig jobbet med denne saken. To til er tatt i Horten og nå har de funnet deponier langs E6 og det mistenkes at andre i banden henter og frakter båtmotorene ut av landet.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det begynner kanskje å bli noe på kanten å legge ut på nettet om

hva som finnes av oppgraderinger og utstyr ombord. :confused:

Informasjonen ligger der og bare venter på den som har lyst til

å forsyne seg av hva de måtte ha kjøper til, eller "trenger" til seg selv.

Mange legger ut bilder av båten, VHFoppkall etc.

Så det og finne båten og hvor den ligger burde ikke være noe problem,

meg selv inklusiv. :headbang:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Uten å ta gleden fra noen som helst, så har en vel seg selv å takke?

 

År etter år forsvinner det motorer for millioner av kroner og tendensen er økende. En må da ha vett til å sikkre verdiene sine eller hva?

Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam- og det finnes sikkert veldig mange smarte løsninger for sikring av motorer, men man legger heller ikke tohundretusen bundet i en hyssing på Karl Johan i fire uker uansett om hyssingen er aldri så mye CE merket?

 

Nå vet jeg ikke i detalj hva CE merkingen av lås og wire/kjeting går ut på, men det skulle vært utrolig moromt å sett en statistikk som viste fordelingen mellom stjælte mototer og hvilken sikring som ble benyttet.

 

En ting er helt helt klart: Baltiske land er overrepresentert i statistikken og jeg er første mann til å reagere når folk med slavisk-klingende språk står utpå piren og viser en litt over gjennomsnittslig stor interesse for båter med tilhørende fotodokumentasjon og og heftig skribelri på notatblokk. For å si det sånn; jeg både foto-dokumenterer og noterer jeg også...

 

 

Edit: For de som er interessert kan jeg skaffe kameraer med bevegelsessensor og automatisk opptak/epostmelding.

 

Ketil.

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig det som er beskrevet her, Politiet ønsker tips om utenlandske biler ved marinaer,

fortrinnsvis varebiler. Jeg fikk klar beskjed om dette da jeg fikk frastjålet motoren.

Størrelse på utenbords er ingen hindring for de, min veide 200 kg, ble fraktet elegant bort.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Alle baltiske/polske biler(også gamle dieselgolfer) i nærheten av småbåthavner er interessant og bør meldes umiddelbart til politiet. Er det oppegående politi som tar imot meldingen så vil de sende en bil(om det er ledig kapasitet) for å sjekke tipset og det er faktisk slik man oppklarer kriminalitet. Politiet trenger hjelp for å få gjort noe med dette. Politiet i Østfold har vært flinke og det har ført til at tyvene har flyttet seg nedover Vestfold og Sørlandet.

Link to post
Share on other sites

Ætter å ha lesi ælt detti om tjuver å kjæltringer, så er je ænda mer glad før at je har gammal båt mæ gammal motor. A' Matilda ligg i hagan om vinter'n, å je har både bikkje å hagle, så hu er trygg, okken som er . Men dom stæl på Randsfjorden å. Je miste en Pionèr 8 Sport før no'n år sia, såg'en ældri mer att. Harmelig!!

Dætte mæ kjølhaling... god ide! Hælst fra for tæl akter, mæ propell i gang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Tragisk med disse båttyveriene. Først og fremst for de det rammer, men også for ærlige, hardt arbeidende polakker i Norge. Vi får håpe at politiet klarer å rulle opp hele saken.

 

Helt klart at man må holde øyne og ører oppe i forhold til utenlandsregistrerte biler og utlendinger med misstenkelig framferd, bare vi husker å ikke overreagere.

Det finnes vel båteiere som leier inn østeuropeisk arbeidskraft for å gjøre jobb på båten, og det kan jo være en og annen norskinnflyttet Polakk som faktisk har båt i båthavna.

 

Utfordringen blir å passe godt på, samtidig som ærlige sjeler ikke føler seg forfulgt.

Link to post
Share on other sites

I britiske båthavner er det vanlig at alle som skal gjøre arbeid på en båt må registrere seg i vakta før de slipper ned på brygga. Men så har jo havnene LITT bedre vakthold også. Som regel er det vakt tilstede døgnet rundt. Ulempen er at det koster skjorta og litt til å ligge der. Jeg husker enda at vi fikk prutet oss ned til £ 35 for en natt i en havn på sørkysten fordi damen syntes så synd på oss. Hun hadde vel aldri sett en så liten båt stakkar.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ulempen er at det koster skjorta og litt til å ligge der.

Det er kanskje en annen form for båtmafia :lol:

 

(Skjorte? Vel, for båtplass til min båt måtte jeg regnet med å betale 12-13 prosent av båtens verdi per år, og så kommer regninga for elektrisitet i tillegg. :cryin: )

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Frastjålet båten før overlevering.

 

En stakkar fikk tidligere denne uken sin nye 19 fot ibiza frastjålet natten før overlevering. Også 6 andre påhengere var løsnet for senere henting.

 

Det er også beskrevet at polakker og litauere ikke lenger tør å oppsøke havner med sine utenlandsregistrerte biler. Nå utstyrer de bilene med stjålne norske skilt og oppsøker havnene uten å vekke samme oppsikt.

 

Vær på vakt! Det foregår altså fortsatt mye organisert stjeling av båter.

Link to post
Share on other sites

Polakker fikk seks måneders fengsel.

 

Politiet fikk polakkene som ble pågrepet i det de var i ferd med å stjele båtmotorer på Skjæløy i Onsøy 31. mars i år til retten i ekspressfart. Nå er de dømt mens de satt i varetekt.

 

Synd at vi må fø på dem også. Burde vært noen form for arbeidsleir å plassere slike dri***ekker i.

 

Stjeler norske varebiler.

Jeg nevnte varebiler med utelandske kjennemerker som oppsøker båthavner. Sakset dette fra FB: I frykt for å bli avslørt når de rekognoserer i båthavner, har de østeuropeiske påhengsmotorbandene sluttet å bruke biler fra sine hjemland. I stedet stjeler de norske varebiler eller skifter ut østeuropeiske-registreringsnumre med norske. Det bekrefter politiførstebetjent ved Hvaler lensmannskontor, Rune Jensen.

 

Så varebiler i båthavner blir mistenkelig også nå i disse tider.

Link to post
Share on other sites

Var nede idag og sjekket båten etter tyverier natt til fredag. Det sto som nevnt tidligere att

det var løsnet bolter på 6 båter. Men natt til fredag forsvant 6 motorer. Store motorer.

De hadde dratt frem en traktor osv. og hentet motorene. SÅ nå er sesongen igang igjen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...