Stevens Startet 23.Mars.2006 Del på Facebook Startet 23.Mars.2006 (redigert) Hei, VHF er innkjøpt, midlertidig konsesjon er i havn, og kurset nært forestående. Men, de kanalplanene jeg har funnet er litt sparsomme. Riktignok står det Skip-til-skip, offentlig korrespondanse, nød, osv for de ulike kanalene, men er det noen som har en fullstendig oversikt over hvilke kanaler som vanligvis brukes til hva? Eksempelvis: L1 Fritidsfartøyer L2 Fritidsfartøyer oppkall L3 Fritidsfartøyer F1 Fiskefartøyer F2 Fiskefartøyer F3 Fiskefartøyer 1 Arbeidskanal Vestfold 2 Datatrafikk 3 Offentlig korrespondanse 4 Datatrafikk 5 Offentlig korrespondanse 6 Yrkesfartøy 7 Arbeidskanal Østfold 8 Yrkesfartøy 9 Skip til skip 10 Skip til skip 11 Havnetjeneste 12 Havnetjeneste 13 Lostjeneste 14 Havnetjeneste 15 Skip til skip 16 Nødkalling 17 Skip til skip 18 Trafikksentral 19 Trafikksentral 20 Arbeidskanal Telemark & Agder 21 Kallekanal Tjøme Radio 22 Arbeidskanal Bohuslen 23 Offentlig korrespondanse 24 Offentlig korrespondanse 25 Offentlig korrespondanse 26 Offentlig korrespondanse 27 Arbeidskanal Buskerud 28 Offentlig korrespondanse 60 Offentlig korrespondanse 61 Data trafikk 62 Data trafikk 62 Offentlig korrespondanse 63 Offentlig korrespondanse 64 Offentlig korrespondanse 65 Offentlig korrespondanse 66 Arbeidskanal Oslo 67 Skip-til-skip 68 Havnetjenester 69 Skip-til-skip 70 DSC data trafikk 71 Havnetjenester 72 Skip-til-skip, fritidsfartøyer 73 Skip-til-skip 74 Havnetjenester 75 Guard band 76 Guard band 77 Skip-til-skip, fritidsfartøyer 78 Offentlig korrespondanse 79 Arbeidskanal Vestfold 80 Trafikksentral 81 Arbeidskanal Vestfold 82 Data trafikk 83 Data trafikk 84 Data trafikk 85 Data trafikk 86 Data trafikk 87 AIS Data 88 AIS Data Ikke arrester meg om noe av det ovenstående er feil (det er det helt sikkert, og jeg er enn så lenge helt blank på dette). Poenget mitt er bare; jeg ville satt pris på en mer utfyllende oversikt over hvilke kanaler som bør brukes til hva slik at man ikke lager for mye unødvendig støy på lufta til sommeren? Noen her som kan hjelpe? Redigert 24.Mars.2006 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 (redigert) Hei. Har laget en slik oversikt som ligger under "Linker" på min hjemmeside http://trudelutt.com med direktelink her. Den kan også skrives ut i PDF-format. Så langt jeg vet skulle den være temmelig korrekt. Når Telenor er ferdig med sine omprioriteringer av hva som er data og hva som er telefoni-kanaler i løpet av sesongen, er jeg lovet en komplett oversikt over dette fra dem slik at oversikten min blir 100% korrekt. Ellers finnes det, fremdeles under linker på min hjemmeside, linker til oversikter over Norske, Svenske og Danske kystradiostasjoner med deres plassering og kanaler Lars H. Redigert 24.Mars.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stevens Svart 24.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Hei Trudelutt, den oversikten din er kjempefin, faktisk den beste jeg har sett på nettet. Har brukt den til å oppdatere listen min i første post i denne tråden. Håper det ble riktig (og si gjerne ifra om det er noe feil der). Tusen takk for hjelpen! Flott at du legger ut slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Oversikten over bruk av kanalene har jeg laget ved å konsultere Sjøassistanse. De har faktisk en noe eldre versjon på sin hjemmeside. Gå inn på siden deres, Velg "VHF-sertifikat" til venstre, og under der "VHF-kanalplan". (helt nederst på oversikten vil du se at det står. "Takk til Lars H. Helgesen"! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger og Olina Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Hei og hå folkens. Løfter denne tråden, da jeg lurer på om det er noen endringer her @Lars H. ? Fantastisk god oversikt dette her, så takker og bukker for at du deler Mvh Roger og Olina Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Takker for tilliten, og ja, - så langt jeg vet skal det ikke være noen endringer i den oversikten. http://www.trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm Jeg laget også en oversikt over vilke kanaler som finnes for USA, men den har jeg ikke sjekket om det er noen endringer i på noen år. http://www.trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_US.htm Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove T Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 (redigert) Lars H. skrev 8 minutter siden: Takker for tilliten, og ja, - så langt jeg vet skal det ikke være noen endringer i den oversikten. http://www.trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm Hej Det skulle väl möjligen vara att K 87, 88 står som trafik båt till båt nyare stationer och det är ju inte fel men det är ju här AIS trafiken också går på den ena delen av den tidigare duplexkanalen Hälsningar Ove Redigert 25.Juli.2020 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Ser du litt etter, så står det *4) på disse to kanalene, med forklaringen: Eldre enheter: duplex, nye mottakere simplex skip/skip. Mottaksfrekvensen 161,975MHz og 162,025MHz brukes nå til AIS Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove T Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Hej Lars Ursäkta, det är jag som inte läser tillräckligt noggrant. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Har også brukt disse planene i årevis, uten å ha sagt takk @Lars H. Bra tiltak Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Dersom noen finner feil i listen, ikke nøl med å gi meg beskjed. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jørn Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Moro at Telenor linker til Lars sin nettside til og med. https://www.kystradio.no/privat/nyheter/hva-brukes-vhf-kanalene-til/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.