Jump to content

Radarreflektor - generell diskusjon

olews

Recommended Posts

Jeg har en Jotron radartransponder.

Stående løs akterut nede på dekk.

Man blir veldig synlig.

Men alle sammen er X-bånd, så et skip med S-bånd radar vil ikke se den.

et skip med S-bånd radar, ser vel ei flue sitte på bølgetoppen :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Dette er vel en test hvor det kun er reflektorens ekko som er målt? De fleste båter gir jo et ekko i seg selv. Hva med dette i tillegg til ekkoet fra reflektor? Har selv trebåt, men har ikke reflektor, men jeg er godt synlig på radar. Vet jo ikke hvor godt synlig jeg er hvis det er dårlige forhold/mye trafikk etc.

Noen som vet om det er forskjell på ekko fra trebåt og plastbåt?

• 5 år senere...
Det eneste som virket, var en bærepose med noen tomme ØLBPKSER heist opp i et fall.

Tja? Tidligere i tråden her fikk jo ølboksmetoden stryk.

Det beste reflektoren er vel en radar? Båter med aktiv radar sees som fyrtårn på fjorden mens nabobåten kan komme og gå

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tja? Tidligere i tråden her fikk jo ølboksmetoden stryk.

Det beste reflektoren er vel en radar? Båter med aktiv radar sees som fyrtårn på fjorden mens nabobåten kan komme og gå

Sikkert riktig det, REM, men vi ønsker oss noe som ikke bruker strøm i større mengder og noe som ikke er i veien i masta. Så derfor for oss at en oppblåsbar i salingen kunne være langt bedre en den lille hylsa vi har i akterstaget i dag.

Ikke for at starte en ny diskussion eller trolle. Men:

Hvis man har en AIS-transponder ombord er det så ikke den bedste form for passiv sikkerhed? Jeg mener: Alle større både og erhvervsfartøjer har jo AIS og kan se dig under alle forhold og få en række præcise oplysninger om din båd; hastighed, kurs, kaldesignal mm.

Så det er vel nummer et når det gælder at blive set. Så er jeg med på at den kan gå i stykker. Strømmen kan svigte eller elektronikken kan ryge. Og så bør man have en radarreflektor i reserve, det er klart. Eller gå til øldåse-versionen, men så mange øl drikker jeg ikke...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...