Gutek Startet 24.Mars.2006 Del på Facebook Startet 24.Mars.2006 Hei ! Jeg har kjøpt brukt Volvo Penta 2003 T, 1990 modell. har gått 1500 timer for 25.000.Pesnjonisthobbyen skulle være sikret denne våren.Skal kaste ut MD 17 D og montere inn nyanskaffelsen helt alene.Men - i går snakket jeg med en kar som jobber på redningsskøyta.Han fortalte han hadde jobbet hos Volvo. Det første jeg spurte om var selfølgelig om 2003 T var en bra motor og om 1500 timer var mye. Svaret var :Nei,2003 T var ikke noen bra motor,og 1500 timer på den motoren var mye.De 45 hk den er oppgitt til var veldig oppskrytte,og grunnmotoren uten turbo på 28 hester var ikke i nærheten av den styrken heller. Jeg innrømmer at entusiasmen for nymonteringen falt noe.Selfølgelig skal en ta alt med en klype salt.Jeg aner jo ikke hvor mye han hadde vært borti den motoren.Men,jeg trenger trøst !!!Er det noen som har erfaringer med motoren ,helst over et litt lengre tidsrom, som kan trøste meg ?? Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
p.aas Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Hadde en 2003 T på en båt som jeg solgte i 2005. Motoren var fra 1991 og jeg hadde aldri noen problemer med denne. Riktignok satt den på en seilbåt, men motorer i båt står mere i stykker enn de kjøres i stykker. Var veldig fornøyd med motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nyste Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 1500 timer kan vel ikke være mye for noen motor? 1990 modell skulle tilsi ca. 100 timer pr. år som vel er litt over snitt for det som er vanlig for en fritidsbåt motor. Har vedlikehold vært bra, bør vel denne motor ha fremtiden forran seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Vel; M2000 serien er vel ikke akkurat det _ypperste_ vi har sett fra broderfolket i øst. Men -1500 timer er neppe nok til å ta knekken på motoren helt. Jeg hater båtmotorer med turbo, men den sitter nå engang der. Være nøye med olje og filter, så rusler den nok en stund. Startvansker er vanlige på denne serien ( spes. 2002 ). Hvorfor veit jeg ikke. Ellers har den vel vært ferskvannskjølt siden den var ny, og det er bra. Det hele bunner vel i hva du har betalt for herligheten.. 25000 er nok, men etter min mening ikke alt for mye. Ser den pen ut, så var det nok et OK kjøp. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
TommyJ00 Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Har en VP 2003 - 1988 mod. Går som ei klokke. Har kun åpnet varmeveksler for rengjøring, samt vanlig vedlikehold. Ikke noe annet på de 4 årene jeg har hatt båten. GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Min VP 2003T fra 1987 har gått 4999,5 timer, så en halvtime etter at jeg har fått montert den aktre motorlabben som er i bestilling, passerer den 5000 timer. Da er ikke 1500 mye. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Draug1 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Har en 2003 i min båt, som er fra 1991.i de 14 årene jeg har hatt den, tror jeg ikke den har misset et slag. Har kun byttet impeller, filtre, og en gang den del av ekshaustbendet hvor kjølvannet blir sprøytet inn. Svakt punkt på motorer fra før ca 1991, er at splines på utgående aksel ruster/vibrerer istykker. Dette er forbedret fra et visst motornummer i 1991. Min motor var det ikke, og jeg kjøpte/bygde om til et nytt system med gummidempere og 5 kantet aksel! Dette blir gjort hos et firma i England, og kostet ca 5000,- kroner totalt inkl frakt og alt. Tok mindre enn en uke. Gjorde dette iforbindelse med belgskifte da jeg så at splinesen var svært slitt. Skulle jeg kjøpe originalt fra VP, hadde jeg vært tvungen til å selge minst en av nyrene mine. Hadde ikke Ragnar Kvam en slik med turbo i Northern Quest? Mener han forbannet den turboen. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post Share on other sites More sharing options...
Mixer'n Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Har hatt ein 2002 som no er skifta ut med ein2020, ikkje fordi 2002'en var dårleg, men først og fremst fordi eg hadde lyst på motor med ferskvannkjøling for å kunne ta ut varme bereder et.c. I tidlegare båtar har eg hatt VP2001, BMV 10 hk, Vetus 11 hk samt Sabb 8-10 og 16 hk. Etter perioden med VP2001 gjekk eg frå kategorien Volvo-hatar til Volvo-elskar. Sjølv om motoren ryk stygt på tomgang og er relativt seig å starta i kaldt vær svikta del aldri. 2002 var ein periode ganske tungstarta. Fann ut at eksosventilane lakk ein del. Av med toppen, slipe ventilar. Etter det var det ikkje noko problem. Etter å ha skrudd ein del på diverse motorar konkluderer eg med at 2000-serien til Volvo er kjempe-motorar. Dei er solid bygd, geniale i sin enkle konstruksjon, har veldig fin gange. Sjøvasskjølte motorar kan ha lang levetid dersom dei får rett stell. Til samanligning syns eg at 2020'en er noko pjasne greier. Virkar altfor lettbygd. Men den går jo fint, den og. Hvis 2020'en held sesongen ut blir nok 2002'en, står i garasjen lagt ut for salg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.