Jump to content

Solbriller

Frivakten

Recommended Posts

Fikk utlevert :eek: solbriller i Sjøheimevernet i helgen, av den typen hvor man kan skifte glass. Prøvde med grå glass og oransje glass, og sistnevnte var fortreffelig på sjøen nå i helgen med lav sol og mye reflekser. :cool:

Interessant. Fikk du brillene for bruk i tjenesteøyemed, eller var tiltenkt som julegave til barna. :wink: Hvilket merke er det?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Vi trenger flere dyktige sjøfolk med papirene i orden, så det er bare å melde seg frivillig. Da får du brillene gratis!!! :lol:

Jeg tar begge temaene like seriøst.

1) Å ha gode synsbetingelser på sjøen er viktig - ikke tvil om at solbrillenes kvalitet har betydning for hvordan detaljene oppfattes.

2) Når det gjelder sjøredningstjenesten og "papirene i orden": Hva er kravene til papirer?

3) Har registrert at det er flere basestasjoner i Oslofjorden for redningstjenesten. Dersom jeg i dag eller i fremtiden skulle bli kvalifisert for slik frivillig tjeneste, hva er da den nærmeste stasjonen i forhold til Son?

Jeg tar begge temaene like seriøst.

1) Å ha gode synsbetingelser på sjøen er viktig - ikke tvil om at solbrillenes kvalitet har betydning for hvordan detaljene oppfattes.

2) Når det gjelder sjøredningstjenesten og "papirene i orden": Hva er kravene til papirer?

3) Har registrert at det er flere basestasjoner i Oslofjorden for redningstjenesten. Dersom jeg i dag eller i fremtiden skulle bli kvalifisert for slik frivillig tjeneste, hva er da den nærmeste stasjonen i forhold til Son?

Enig i at godt syn på sjøen er en nødvendighet. Har alltid vært opptatt av gode solbriller til båtkjøring, som også dekker såpass mye at øynene ikke renner. Dette er spesielt viktig for oss som bruker linser.

Vedr. pkt. 2 og 3 er det Sjøheimevernet jeg snakker om. Er du allerede i Heimevernet og/eller har en befalsgrad fra tidligere tjeneste og kan tenke deg sjøtjeneste på hurtiggående fartøyer kan jeg anbefale tjenesten. Er du i tillegg kjent med mellomstore/store håndvåpen som 12,7mm og Mg-3 er det en umiddelbar fordel. Kjenner ikke alderen din, men du bør ha noen "år igjen" for å være aktuell. Er du interessert, send meg en IM.

Kjøpte polaroidbriller ifjor. Vedig fornøyd med de, men det er RayBan (model 3252) - må ha det, bare må ha det!

En liten ting; polaroidbriller er en ulempe når man skal se på kartplotter for en del av bildet forsvinner! Vet ikke hvorfor, men har sett dette omtalt andre steder.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har lett med lys og lykte etter forhandler, uten hell. Alle optikere jeg har snakket med innrømmer, jo, det er polaroidbriller man skal ha på sjøen, men dessverre, polaroid er ikke på moten akkurat nå.

F.eks. har Ray-Ban ett dusin polaroid-modeller og har i 2006-kolleksjonen ytterligere fire nye modeller. Så hvis man skal være riktig så hipp (hupp?) så er det pilotbriller med polaroid som ruler :cool:

Etter en øyeskade MÅ jeg ha gode solbriller og når jeg er på sjøen eller kjører bil er synet det aller viktigste. Og det er stor forskjell på briller.

Det med redusert syn i forb. med kartplotter var interessant. Noen flere som har samme erfaring.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

En liten ting; polaroidbriller er en ulempe når man skal se på kartplotter for en del av bildet forsvinner! Vet ikke hvorfor, men har sett dette omtalt andre steder.

Enkelt forklart:

LCD displayer benytter polarisert lys, enten aktivt eller reflektert. Krystallenes stilling vil når de er 'på' vil de fungere som et polarisasjonsfilter og sperre lyset fra et pixel (polarisasjonen er 90 grader i forhold til reflektert eller aktivt lys fra panelets bakgrunn). Når de er 'av' vil polarisert lys slippe ut. Litt avhengig av vinkel vil disse da kunne se mørke ut dersom du ser de gjennom polaroid brilleglass.

Prøv å ta solbrillene av, hold dem foran øynene og roter de forsiktig for å se effekten.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...