Frivakten Startet 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2006 Har mistet mine Ray-Ban med paranoide glass og har hittil ikke funnet maken. Har noen anbefalinger om gode solbriller for bruk i båt? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Polaroide glass er et must i båt Paranoide kan vi bli noen og ver av oss Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Eline Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Følger spent med på svar i denne tråden, er også på jakt etter briller med paranoide glass! Ha en glimrende helg! Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Paranoide solbriller Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Snoopy Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Kjøpte nye i fjor. Gikk i sportsbutikken, og fant supre såkalte fiskebriller til 298,- Utvalget var ganske stort, til og med i den lille lokale sjappa. Mye å velge i fra 249,- til ca 500,- Om man ikke er så merkebevisst at man MÅ ha Ray-Ban, da... a'mor Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Jeg kjøpte disse i fjor, og de er rett å slett dritbra... http://www.polaroideyewear.com/eyewear.jsp...214005104&id=m4 Sitér dette innlegget Link to post
Avatar34 Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Solbriller til "båtbruk" bør ha rødt glass. Har lest dette et eller annet sted, har noe med stråling og gjøre, kan dessverre ikke utdype bedre. Men det kan sikkert din lokale solbrilleforhandler.. Så sant du ikke handler på bensinstasjonen da, der vet de kun pris og knapt nok det om brillene de selger.. Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Fikk utlevert solbriller i Sjøheimevernet i helgen, av den typen hvor man kan skifte glass. Prøvde med grå glass og oransje glass, og sistnevnte var fortreffelig på sjøen nå i helgen med lav sol og mye reflekser. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Solbriller med rødt/brunt glass gir mye bedre kontraster en blå/sorte glass. Så sa en optikker sist jeg kjøpte påsettbare solbrilleglass til mine briller. Jeg har altid før brukt blå/sorte glass, men ble overtalt til å kjøpe rød/brune, og kontrastene blir mye bedre og tydeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 24.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 (redigert) Fikk utlevert solbriller i Sjøheimevernet i helgen, av den typen hvor man kan skifte glass. Prøvde med grå glass og oransje glass, og sistnevnte var fortreffelig på sjøen nå i helgen med lav sol og mye reflekser. Interessant. Fikk du brillene for bruk i tjenesteøyemed, eller var tiltenkt som julegave til barna. Hvilket merke er det? Redigert 24.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Caluna Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Fikk de i tjenesteøyemed som del av den nye PBU (Personlig Bekledning og Utrustning) for SHVs Innsatsstyrke. Merke: Wiley X Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Men de har ikke klart å komme med saltflekk-avvisende briller enda. Lurer på om Rain-x er noe særlig på solbriller..?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Fikk de i tjenesteøyemed som del av den nye PBU (Personlig Bekledning og Utrustning) for SHVs Innsatsstyrke. Merke: Wiley X Blir det en felles innkjøpsordning av denne type solbrille i likhet med det SveinHa har organisert i disse dager for digitale voltmetre? Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Blir det en felles innkjøpsordning av denne type solbrille i likhet med det SveinHa har organisert i disse dager for digitale voltmetre?Vi trenger flere dyktige sjøfolk med papirene i orden, så det er bare å melde seg frivillig. Da får du brillene gratis!!! Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Hva med 3D briller? Hadde slike for mange år siden, forskellige farge på glassene. Må da være passe paranoide. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Vi trenger flere dyktige sjøfolk med papirene i orden, så det er bare å melde seg frivillig. Da får du brillene gratis!!! Jeg tar begge temaene like seriøst. 1) Å ha gode synsbetingelser på sjøen er viktig - ikke tvil om at solbrillenes kvalitet har betydning for hvordan detaljene oppfattes. 2) Når det gjelder sjøredningstjenesten og "papirene i orden": Hva er kravene til papirer? 3) Har registrert at det er flere basestasjoner i Oslofjorden for redningstjenesten. Dersom jeg i dag eller i fremtiden skulle bli kvalifisert for slik frivillig tjeneste, hva er da den nærmeste stasjonen i forhold til Son? Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Jeg tar begge temaene like seriøst. 1) Å ha gode synsbetingelser på sjøen er viktig - ikke tvil om at solbrillenes kvalitet har betydning for hvordan detaljene oppfattes. 2) Når det gjelder sjøredningstjenesten og "papirene i orden": Hva er kravene til papirer? 3) Har registrert at det er flere basestasjoner i Oslofjorden for redningstjenesten. Dersom jeg i dag eller i fremtiden skulle bli kvalifisert for slik frivillig tjeneste, hva er da den nærmeste stasjonen i forhold til Son? Enig i at godt syn på sjøen er en nødvendighet. Har alltid vært opptatt av gode solbriller til båtkjøring, som også dekker såpass mye at øynene ikke renner. Dette er spesielt viktig for oss som bruker linser. Vedr. pkt. 2 og 3 er det Sjøheimevernet jeg snakker om. Er du allerede i Heimevernet og/eller har en befalsgrad fra tidligere tjeneste og kan tenke deg sjøtjeneste på hurtiggående fartøyer kan jeg anbefale tjenesten. Er du i tillegg kjent med mellomstore/store håndvåpen som 12,7mm og Mg-3 er det en umiddelbar fordel. Kjenner ikke alderen din, men du bør ha noen "år igjen" for å være aktuell. Er du interessert, send meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Kjøpte meg Oklay briller for ca 1 uke siden. Sa jeg var mye på sjøen. Ble anbefalt av forhandelen å kjøpe med polaroide da refleksjonene fra sjøen forsvinner. Hvis du kjører bil foreksempel, forsvinner også refleksjonene fra sola når sola skinne på våt vei. Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 (redigert) Spørsmål til Zikk Zakk: Hvor kjøpte du Polaroidbrillene dine? Jeg har lett med lys og lykte etter forhandler, uten hell. Alle optikere jeg har snakket med innrømmer, jo, det er polaroidbriller man skal ha på sjøen, men dessverre, polaroid er ikke på moten akkurat nå. Takknemlig for svar. Redigert 24.Mars.2006 av tola (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Kjøpte polaroidbriller ifjor. Vedig fornøyd med de, men det er RayBan (model 3252) - må ha det, bare må ha det! En liten ting; polaroidbriller er en ulempe når man skal se på kartplotter for en del av bildet forsvinner! Vet ikke hvorfor, men har sett dette omtalt andre steder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zikk Zakk Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Spørsmål til Zikk Zakk: Hvor kjøpte du Polaroidbrillene dine? Takknemlig for svar. Jeg kjøpte de hos en brillebutikk i Sandefjord. mine er fjoråretsmodell av de på linken og de er skikkelig bra... Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 24.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 (redigert) Jeg har lett med lys og lykte etter forhandler, uten hell. Alle optikere jeg har snakket med innrømmer, jo, det er polaroidbriller man skal ha på sjøen, men dessverre, polaroid er ikke på moten akkurat nå. F.eks. har Ray-Ban ett dusin polaroid-modeller og har i 2006-kolleksjonen ytterligere fire nye modeller. Så hvis man skal være riktig så hipp (hupp?) så er det pilotbriller med polaroid som ruler Etter en øyeskade MÅ jeg ha gode solbriller og når jeg er på sjøen eller kjører bil er synet det aller viktigste. Og det er stor forskjell på briller. Det med redusert syn i forb. med kartplotter var interessant. Noen flere som har samme erfaring. Redigert 24.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Caluna Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Fikk de i tjenesteøyemed som del av den nye PBU (Personlig Bekledning og Utrustning) for SHVs Innsatsstyrke. Merke: Wiley XHer er brillene vi fikk utlevert: Hjemmeside: Wiley X Meget gode briller også til sjøbruk, men ikke polaroid. Har også tidligere prøvd polaroid brille, men har opplevd det samme som Mouche - at plotteren blir vanskelig å lese. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Etter en øyeskade MÅ jeg ha gode solbriller og når jeg er på sjøen eller kjører bil er synet det aller viktigste. Og det er stor forskjell på briller. Det greieste hvis man bruker briller til vanlig er å kjøpe solbriller med styrke i glassene. Roy-Bjarne har jo modeller som de leverer med styrke, koster 2-3 laken. Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 En liten ting; polaroidbriller er en ulempe når man skal se på kartplotter for en del av bildet forsvinner! Vet ikke hvorfor, men har sett dette omtalt andre steder. Enkelt forklart: LCD displayer benytter polarisert lys, enten aktivt eller reflektert. Krystallenes stilling vil når de er 'på' vil de fungere som et polarisasjonsfilter og sperre lyset fra et pixel (polarisasjonen er 90 grader i forhold til reflektert eller aktivt lys fra panelets bakgrunn). Når de er 'av' vil polarisert lys slippe ut. Litt avhengig av vinkel vil disse da kunne se mørke ut dersom du ser de gjennom polaroid brilleglass. Prøv å ta solbrillene av, hold dem foran øynene og roter de forsiktig for å se effekten. Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.