Jump to content

Vetus Deutz, erfaringer?

kgt

Recommended Posts

Hei kgt!!

Ta kontakt med "traust", mener han har denne motoren i sin Viksund 31 Combi!

Tror det er bra motorer, men har hørt de utvikler en del varme pga. manifolden ikke er vannkjølt!?

Bruker vistnok også returdieselen som kjølemedium.

Ny båt eller bare ute etter ny motor?? :fishing:

Ja jeg har fulgt med i dette på tråden din om dette og synes dette var traurige greier!

Har forresten litt kjennskap til båten din fra tiden da den lå til salgs på Reipå, var ute på prøvetur og var faktisk selv intr. i skuta for noen år siden.

Dessuten hadde første eier tilholdsted like utenfor Bodø (Tverlandet).

Hvis motoren er ivaretatt på en riktig måte, har du lite å frykte.

Denne Thornycroften din er jo kjent som en driftsikker sliter og den var jo ikke gått mange timene.

De ekstra hestene du får med Vetusen, blir det vel mest skavvel og forbruk av.

Ser jo med min egen Sabb-Ford på 130 hk, klarer vel å presse den opp i 11 mil, men foretrekker å daffe i 7,5 pga. dieselforbruket.

Du får ha lykke til med oppgraderingen av skuta.

(Håper du har fått en klarhet i årsaken?)

:cheers:

Sandvik båtbyggeri anbefaler ikke Vetus Deutz i sine båter grunnet at maskinene har en hard gange - mye vibrasjon og høyt støynivå.

Det synes jeg var en litt merkelig uttalelse fra Sandvik. Disse motorene går jo på 2500 o/min og kalles for Whispering Beauties på grunn av sin stille gange. Vittige tunger sier at den bråker og vibrerer mindre på full pinne enn konkurrentene gjør på tomgang. Det stemmer nok ikke, men at den er en rolig og vibrasjonsvak motor er det vel ikke noen stor tvil om.

Lotus

Tror jeg ville ha vurdert å få et seriøst verksted som har litt peiling på på motoren du har til å vurdere den. Spandere noe penger på dette før du kaster den på land. Kanskje det holder med ny starter , dynamo og kabelstokk for å være 100% sikker på den? Å skifte motor innebærer ofte myyye man ikke har tenkt på. Alt fra nytt bunnintak, manøverkabler(for korte?)kabelstokk, instrumentbord m/kabel som skal tilpasses, eksosslange, helt ny oppretting av motor m/hylse, propell, kanskje både hylse og aksling må byttes, passer gearutvekslingen, etc. etc....

Motoren skal ut et lite hull, kanskje det må skjæres et større? Innredning/plast kan bli litt ødelagt når dette blir gjort.....Ikke for å ta motet fra deg, men tror jeg ville vurdert den du har først.

Ellers er jeg redd motoren til x antall tusen kroner kan bli ganske så dyr......

På den annen side, har du bestemt deg så stiller saken seg litt annerledes....

Ellers ville jeg ikke hatt noen spesielle innvendinger mot den motoren du har fått tilbud på. Stor og tung som rusler og går. Du finner litt om disse på en annen diskusjonsside med nesten samme navn.... :)

Var vel en båtbygger som i sin tid slo på stortrommen etter å ha satt nedi noen slike pga. de gikk så stille.....

Differanse på å sette i stand eksisterende motor og bytte er totalt på 30 store. Den nye er en gått 360 timer og gjør nok at verdien ved et eventuelt salg i framtiden blir høyere. Skifting av motor er helt kurant+at jeg for sjangse til å ta ut diesel tanker / renovere motor romet. Ved en tilsvarende skade på båt med 2 like motorer, røk en av dem etter en mnd, skremmer meg litt da motoren er båtens hjerte.

Forøvrig venter jeg på forsikringsselskapet, taksten er kondemnering og vist pris på gjennkjøp er innen det som taksten sier blir den nok bygd opp.

kgt

• 1 måned senere...

heisann, så ikke denne tråden før nå. Har har dt64 2000 mod. og er hittil fornøyd med den. Motoreffekt er litt i største laget for båten min, slik at den har rolig gange og bruker 7-8 liter pr time med 7,5 knop.

Muligens at manifolden er varm, men den er innebygget i varmeskold, tror ikke det skal være noe problem. På vinteren i kaldvær kan man kanskje se at det ryker fra dette varmeskoldet de første minuttene etter å ha gått opp i marsjfart, men jeg fant ut at dette er fuktighet som har kondensert i skjoldets isolasjon. Ellers returnerer den nokså mye diesel tilbake til tanken, slik at returdieselen bør avkjøles i en "kjøler" som det går sjøvann gjennom. Samme måte som en oljekjøler.

returdieselen brukes ikke som kjølemedium på denne motoren, men andre typer vetus motorer lar motorolja gå igjennom varmeveksleren istedenfor kjølevann.

ellers har dt64 gått ut av produksjon, og blitt erstattet med dt66 som har større slagvolum.

• 9 måneder senere...

Kansje litt seint, men svarer likevel.

Jeg satte inn en ny Vetus Deutz DTA64 i min forige båt (Master 820) og var kjempe fornøyd. Den er stillegående og går veldig pent. Bruker lite drivstoff og er et uslitelig vidunder. Jeg kan trygt anbefale denne type motor. Passer for halvplanere og deplasement båter. KVALITET!!!!! :yesnod::wink:

Enjoy

En kamerat av meg byttet ut en gammel Cummins med en Vetus (DT67?) og han er sålangt kjempegodt fornøyd. At den skal ha en hard gange og høyt støynivå stemmer ikke der iallefall, motoren er plasser under dørk i styrehus, men det er likevel et behagelig lydnivå der under marsjfart.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sandvik båtbyggeri anbefaler ikke Vetus Deutz i sine båter grunnet at maskinene har en hard gange - mye vibrasjon og høyt støynivå.

Disse gutta høres ut til å ha peil på hva de driver med :rolleyes::crazy:

Vis meg en motor som går mere stille og med mindre vibrasjon enn en motor fra Deutz,så skal jeg ikke drikke i helga!!! :wink:

Har jobbet med innstallasjoner av Deutz i 10 år nå,og er det noe folka reagerer på så er det nydelig gange og kraftig redusert forbruk :yesnod:

:flag:

Innenfor landbruksmaskiner og aggregater var iallefall Deutz motorer kjent for ekstremt lavt drivstofforbruk.

Runt 20-30% lavere forbruk enn tilsvarende modeller fra andre fabrikater. I tillegg var motorene kurvemessig svært gunstige til endel norske farmer, ettersom de ga meget godt dreiemoment på lavt turtall.

Suzuki

No boat needed..

Innenfor landbruksmaskiner og aggregater var iallefall Deutz motorer kjent for ekstremt lavt drivstofforbruk.

Runt 20-30% lavere forbruk enn tilsvarende modeller fra andre fabrikater. I tillegg var motorene kurvemessig svært gunstige til endel norske farmer, ettersom de ga meget godt dreiemoment på lavt turtall.

Suzuki

:cheers:

min går muligens litt lavt, men jeg har justerbar propell og skal gi den litt mindre "vinger" neste gang jeg er oppe.

1500 omdreininger pr min. = 7,5 liter pr time og 7,5 knop.

Jeg er spent på forbruket etter jeg får justert, vil gjerne ha noe sånt som 17-1800 omdreininger på 7,5 knop. I følge manualen til DT64 er lavest forbruk (gram pr hk pr time?) på i overkant av 1500 omdr.

motoren er en 4,8 liters rekkesekser.

Redigert av traust (see edit history)

Ingar, det ser skikkelig laget ut. Jeg ser fordelene, høyere fart, og sikkert bedre sikt forover fra førerplass inne. Men det er nokså omfattende, og bør vel gjøres skikkelig. Det blir muligens et fremtidig prosjekt, men det er langt frem til det. Foreløpig tøffer jeg i 7,5 knop, som er akkurat før båten begynner å sette seg.

Vet ikke hvor jeg hørte det, enten her på forumet eller av en bekjent, men en slik platform løsnet i festene i høy sjø, noe som nesten førte til forlis.

Redigert av traust (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...