Jump to content

Vetus Deutz, erfaringer?

kgt

Recommended Posts

Har faktisk tro på at dette er en meget bra marinemotor, men er ikke istand til å finne de data på forbruk og dreiemoment osv. som er normalt å oppgi i en presentasjon av motoren!!!

Hvis den har et fortrinn foran andre marinemotorer i forhold til dieselforbruk og miljø ville jeg sterkt anta at dette vil være et argument som burde flagges meget høyt.

Har dere data på dette ?

Her er alt jeg finner!

http://marineequipment.frydenbo.no/Default...mp;subtabid=646

Lese kan man saktens, men er vel ikke flink nok til å lete på veven?? :wink:

Veldig fine forbrukstall på denne motoren, rundt 150 g/hk/time er vitterlig under det som de fleste andre har.

I tillegg er det vel mekanisk timing hele veien, ikke no common rail og elektronikkstyringer som kan forårsake problemer.

Har aldri hørt noe negativt om Deutz'n. :yesnod:

Du skjønner det Vortexsurfer, at noen skjuler sin manglende evne til å oppfatte hva andre faktisk sier, bak en spydig og stygg framferd.

Til Jolo; vis vi tar to motorer, den ene må gå på 2300rpm for å ha tilstekkelig kraftreserver til å drifte en applikasjon, mens den andre er så dreiemomentsterk at den fint klarer seg på 1650rpm, hvilken av de tror du bruker mest drivstoff ?

Suzuki

No boat needed..

Du er pattetetisk du...

Du skjønner det Vortexsurfer, at noen skjuler sin manglende evne til å oppfatte hva andre faktisk sier, bak en spydig og stygg framferd.

Til Jolo; vis vi tar to motorer, den ene må gå på 2300rpm for å ha tilstekkelig kraftreserver til å drifte en applikasjon, mens den andre er så dreiemomentsterk at den fint klarer seg på 1650rpm, hvilken av de tror du bruker mest drivstoff ?

Suzuki

Til Suzuki, med sin alltid korrekte og høflige fremferd:

Siden jeg nå har blitt, var det patte tetisk ? og attpåtil fått en spydig og stygg fremferd. :lol::lol::lol:

Og man plutselig begynner å sammenligne hummer med kanari istedet for å sammenligne lavturtallsmotorer med lavturtallsmotorer :crazy:

Da konkluderer jeg med at Deutz bruker Runt 20-30% lavere forbruk enn tilsvarende ett eller annet du ikke helt vet hva er. :sleep:

Det er det visst flere som ikke kan. Fremdeles ikke noe svar på hva dere sammenligner med.

Kan godt gjenta spm. jeg:

Suzuki

No boat needed..

deutz1.JPG

Disse tyskerne kan finne på mye rart, hvem i all verden tenker på forbruk når man kjøper motor?? Pris pr. Hk!, det er det som teller. At en tysk motorfabrikant lager motorer med en dieselpumpe pr cylinder intergrert i motorblokken, samt andre diverse uvanligheter teller ikke når en båtprodusent skal sette motor i plastramma si for å selge videre med max fortjeneste.

Muligens fordi motorbåt er noe av det mest uøkonomiske og forurensede fremkomstmiddel vi har.

For å være ærlig hadde jeg aldri valgt vetus deutz i min båt, hadde muligens tatt noe annet. Motoren bare sto der da jeg kjøpte den. Hadde ikke drømt at den skulle være så bra!

deutz2.jpg

Deutz-Chor_Startseite.jpg

Jeg er visst ganske tett i løken.

Å vi er nok flere som er tett både her og der, og som venter på Suzuki sine redegjørelser for hans påstander. :wink:

Jeg registrerer at Jolo nok engang ikke er istand til å svare på det jeg spør om, og istedet fortsetter sine angrep.

Suzuki

:sleep:

Du får sende inn en klage til deg selv da, i Skipsrådet:

"Jolo nekter å svare på patte tetiske spørsmål" :lol:

Så skal jeg sende inn en klage til deg i Skipsrådet, på at du går til personangrep og ikke på sak. (Lurer på hvordan det går) :lol:

Det er tydelig at det er andre regler for deg i skipsrådet enn oss andre.

Vi må holde oss til reglene på forumet. Du kan gi F. og dra det hele ned til personangrep. Og det er jo ikke første gangs så har skjedd fra din side når diskusjonen går deg imot. Slikt er jo nesten patte tetisk. :lol:

Men nå avlutter jeg denne tråden for min del, jeg blir vel snart utestengt av Skipsrådet pga. DINE personangrep. :nonod:

Heia Skipsråd !, ja også Suzuki da........ :sailing:

Ser ut til at tråden er aldri så lite ute av kurs......! :rolleyes:

Til Jolo og Slagskipet: Drivstofftallene og kurven for denne motoren er det da opplyst om her i denne tråden!!

Til Jolo: Hva mener du med hummer og kanari, mener du at siden Vetus Deutz er en lavturtallsmotor, at den dermed ikke kan sammenlignes med andre motorer med høyrere turtall??

Har aldri sett noen steder at det er differensierte normer for dette!??? :confused:

Her ønskes en saklig kommentar!! :wink:

Jammen for pokker da Rogeri. Såpass har jeg skjønt. Mitt enkle spørsmål er hvilken motor Deutz kan sammenlignes med. Dessverre så går jeg ikke rundt med liste i løken over lavturtalls motorer i markedet. At Deutz er økonomisk betviler jeg i prinsippet ikke.

Da jeg hentet båten min i Moss lå forbruket på 1,55l pr nm kjørte 10 timer i ett strekk lå på 22,5 kn, turtall 300 under max.

Om dette er bedre enn andre motorer vet jeg ikke, motoren er en Vetus Deutz Dta 67 287 hk.

Grunnen til at Vetus Deutz ikke er brukt så mye i lystbåter er nok vekten, er ganske tung.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...