Jump to content

Vetus Deutz, erfaringer?

kgt

Recommended Posts

Jammen for pokker da Rogeri. Såpass har jeg skjønt :eek::lol:

Var da voldsomt........ :lol:

I praksis kan Deutzen kunne sammenlignes med hvilken som helst marinemotor uavhengig av turtallsområde,Yanmar,Volvo,Steyr osv.

Med forbehold om at drivstoffkurven er riktig og det må man formode, så er Deutzen overlegen disse nevnte motorer i forbruk, værre er det ikke???!!!!

Fått dette inn i løken,eller?????? :wink:

Redigert av rogeri (see edit history)

Jada. Det svaret der satt jo rimelig langt inne da. Men er det riktig å sammenligne en lavturtallsmotor og en høyturtalls motor på forbruk da ? Jeg vil tro nei,men da bare tror jeg.

Men så er det vel sånn at det ikke er så mange andre lavturtallsmotorer å sammenligne med så da er vel det eneste å gjøre.

Deutz var en motor som overhodet ikke ble vurdert da jeg byttet motor uten at jeg har tårer i øynene av den grunn.

Mine svartmalte tilårskomne KAD 42 bruker ca 226 g/kwt ved 3900 rpm.

Hvis man tar turtallet i betraktning, er vel dette meget bra?

Når jeg skaffer meg motoriserte saker, legger jeg aldri vekt på motorens virkningsgrad. Dette fordi jeg mener at alle kurante motorer som er produsert i min tid ligger så nærme hverandre i forbruk at det ikke kvalifiserer for å starte opp kalkulatoren.

Forbruket styres litt av tilpasning motor/båt, men i hovedsak av personen bak spakene.

I praksis kan Deutzen kunne sammenlignes med hvilken som helst marinemotor uavhengig av turtallsområde,Yanmar,Volvo,Steyr osv.

Med forbehold om at drivstoffkurven er riktig og det må man formode, så er Deutzen overlegen disse nevnte motorer i forbruk, værre er det ikke???!!!!

Fått dette inn i løken,eller?????? :wink:

Tja! F.eks en Deutz BF6L913 C utvikler 112 kW ved 2150 omdr./min. og bruker da 217 g/kWh. Min Steyr 236 utvikler 112 kW ved 2600 omdr./min og bruker 222 g/kWh.

Deutzen veier 515 kg og Steyren 305 kg.

Glad jeg har Steyr - på tross av f.eks 5 g/kWh merforbruk i forhold til Deutz.

mvh tuffff

Deutz har i mange mange år laget gode maskiner beregnet for yrkesbruk. Deutz sammen med Mak og MWM er alle i en god serie som mange av oss som gjennom yrket vårt har vært innom med gode erfraringer

Imidlertid er det nok vekt og byggemål som dessverre taler mot Deutz i mange av de "små" og lette fritidsbåtene.

Da jeg skulle skifte var jeg innom brosjyrene, men slo den fra meg av nevnte årsak.

Ellers en liten kurositet: Her er en 6 syl. 375hk. Deutz fra 1957 som er i fortsatt drift i en yrkesbåt....

therese_maskin.jpg

Eller denne 309hk. Mak fra 1958 som nok har mye lik gangtimer.... Riktignok ser den mer nedslitt ut pga. manglende maling etc.... men den starter, rusler og går fortsatt...

web050711D.jpg

Jada. Det svaret der satt jo rimelig langt inne da. Men er det riktig å sammenligne en lavturtallsmotor og en høyturtalls motor på forbruk da ? Jeg vil tro nei,men da bare tror jeg.

Men så er det vel sånn at det ikke er så mange andre lavturtallsmotorer å sammenligne med så da er vel det eneste å gjøre.

Deutz var en motor som overhodet ikke ble vurdert da jeg byttet motor uten at jeg har tårer i øynene av den grunn.

Bra du forsto til slutt og at ikke tårene tok overhånd i ditt motorvalg!!

Forholdet mellom effekt/forbruk blir som regel målt etter ISO-norm 3046-1.

Det skilles i praksis ikke på motormerkers turtallsområder i denne sammenheng.

At andre motorer kan ha større fortrinn som lav vekt/hk bestrides ikke.Ingen kan vel si eller har sagt at Vetus Deutz scorer høyt på dette ? og jeg kan heller ikke se at dette var tema her og nå!

Til Fjellbonden: Trodde førstestrøket KAD 42 var grønn?? :confused:

Og hva er så fortrinnet på kad 42 i forhold til andre motorer??

Neppe renommeet!

At andre motorer kan ha større fortrinn som lav vekt/hk bestrides ikke.Ingen kan vel si eller har sagt at Vetus Deutz scorer høyt på dette ? og jeg kan heller ikke se at dette var tema her og nå!

Bare nevnte det med vekta rogeri, men du hevdet at Deutz uansett sammenligning med en hvilken som helst annen motor var overlegen med hensyn til drivstofforbruk. Jeg synes ikke 5 g/kWh - eller 2,3 % er så overlegent. Når forskjellen er så marginal, så blir faktisk vekt/hk et moment.

Jeg har ikke kurver på VP eller Yanmar, Slagskipet, men de er nok ikke så langt unna de heller.

mvh tuffff

Har kurven på TAMD 31 hjemme så kan se etter da,men vil tro at det ikke er så ille langt borte fra Steyr og Deutz. Vekten syntes jeg er interessant. 31 motoren er tyngre enn din Steyr med ca 50 kg. Det som overrasket meg aller mest ved motorbyttet var vektforskjellen mellom 30 og 31 motoren, i 31 motorens favør. Iht VP pusheren var mesteparten av det pga gearet. På 30 motoren er det skikkelig svært mens det hydrauliske greiene på 31 motoren er knøttlite i sammenligning.

Ja, det kan jeg være enig i. Jeg har fremdeles tanken full av dieseldyr, så jeg må skjære den opp og gjøre rent før sesongen. Gleder meg ikke til det akkurat

Misunner deg ikke jobben, men det er ikke noe særlig å la disse "dieselsmåj@vlene" få herje fritt og ødelegge de gode egenskapene til en ypperlig motor som Steyr! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...