Jump to content

Volvo Penta og produktkunnskap

Bitteliten

Recommended Posts

Hadde en interessant diskusjon med Volvo Penta i dag på Sjøen for Alle. Utgangspunktet var IPS systemet deres som i dag leveres som IPS 400 med D6 310 motor og IPS 500 med D6 370 hk. Jeg spurte da om IPS 600 som skal leveres med D6 435 hk motor i følge båtprodusenten Prinz Yachts

Her er det interessante. Jeg spurte da om den nye og sterkere D6 i IPS 600 skulle ha kompressor eller ikke. Først ble det benektet at IPS 600 eksisterte, hvilket jeg i og for seg var enig i ettersom den ikke er lansert, men etterhvert innrømmet VP's representant at jeg ikke var helt på jordet. Så tilbake til kompressor eller ikke. Her hevdet VP mannen at alle D6 motorer over 310 hk styrke hadde kompressor. Nå husker jeg ikke alle detaljer helt i hodet, men jeg stilte meg litt tvilende til dette, men VP mannen stod på sitt at joda, både D6 350 med drev og D6 370 på gear har kompressor, og at det må de ha for å få nok hk. :crazy: tenkte jeg - en kompressor er da til for å øke dreimomentet, ikke hk tallet - men men

Så nå har jeg sjekket dataene på vp.com

Volvo Penta´s new 6-cylinder D6-370 is developed from the latest design in modern diesel technology.

The engine has common rail fuel injection system, double overhead camshafts, 4 valves per cylinder, turbocharger and after cooler. Together with a large swept volume and the EVC system (Electronic Vessel Control) this results in world-class diesel performance, combined with low emissions.

Volvo Penta´s new 6-cylinder D6-350 is developed from the latest design in modern diesel technology.

The engine has common rail fuel injection system, double overhead camshafts, 4 valves per cylinder, turbocharger, compressor, and after cooler. Together with a large swept volume and the EVC system (Electronic Vessel Control) this results in world-class diesel performance, combined with low emissions.

Da kan man jammen begynne å lure hva som egentlig gjelder og hvor god greie på det de selger de har.

Da kan man jammen begynne å lure hva som egentlig gjelder og hvor god greie på det de selger de har.

Du, Bitteliten, før tråden går videre, så er det en viktig ting som er avgjørende. Han du snakket med, hadde han rosa skjorte??? :lol:

Mindre useriøst: Regn ikke med at fotfolket nødvendigvis vet hva som rører seg. Jeg har opplevd slikt selv, selv om det er mange år siden nå.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du, Bitteliten, før tråden går videre, så er det en viktig ting som er avgjørende. Han du snakket med, hadde han rosa skjorte??? :lol:

Jepp, sammen med blå blazer med gullknapper, hvite bukser med press og en liten pin med VP Yachting ClubInternational på jakkeslaget

vel; at selgere av kapitalvarer har null peiling, er vel ikke akkurat noen bombe ?

Hadde jeg visst så lite om produktet mitt, tror jeg att jeg hadde fått sparken. Rett og slett. Og VP er ikke noe annerledes enn andre i så måte, dette er et reelt bransjeproblem. Spør man om noe som IKKE vedrører prisen eller finansieringen, blir det som regel stille. Sier kanskje noe om hva folk er opptatte av.

Suzuki

No boat needed..

He He, da blir det Yanmar da. :lol::lol:

Helt enig, på kapitalvare som båtmotorer er, SKAL selger ligge i forkant. Men uheldigvis er dette

salgsfremmende, og de får mere papirarbeid.

Jeg var innom VP og fikk orientering om D2 55hk som vi skal ha i vår båt. Greie svar, og avtalen

er at jeg stikker innom Ragnar Ringstad i Fred for siste orientering om handel av div filtere, impeller

og reim. Men nå er nok den motoren enklere og holde rede på en de nye high-tech motorene.

Men fra rep fra Ragnar Ringstad, fikk jeg god service.

Vi sees!

Nope. Jeg kjøper ikke en fluelort engang fra folk som kan så lite.

Ofte er det ikke de tekniske som deltar på messer men salgsfolk.

Denne siden burde alle kjenne til.

Alt du bør vite om motorer

Trykker du på de rette linkene tilføres du uendelig mye lærdom.

Hva betyr forresten dette utrykket "nope" som jeg ser enkelte bruker.? :rolleyes:

KAT

Redigert av KAT (see edit history)

Bitteliten ....

Det er absolutt ikke uvanlig at salgsrepresentanter ikke har full oversikt. Det er kort og godt fordi de færreste er entusiaster og har evnen og lysten til å holde seg 100% oppdatert.

I alle (nesten alle) bransjer er det selgere som ikke kan nok om egne produkter. Synes det har blitt værre og værre mer årene.

Når jeg skal kjøpe meg noe, det være seg bil, TV, fotoapparat e.l. så setter jeg meg ofte veldig godt inn i de produktene som kan være aktuelle. Leser kataloger og tester. Når jeg da kommer i butikken å skal gjøre innkjøpet er jeg godt forberedt. Det jeg møter en ofte folk som ikke har i nærheten av den kunnskapen jeg har tilegnet meg på kort tid.

Skremmende?

Spør du meg har jeg i hvertfall ikke nok tiltro til å stole på deres "anbefalinger".

Kanskje selgeren tenkte på D6-310, der har verken drev eller aksel modellen kompressor.. :lol:

Men obs! generelt så øker nok også kompressoren hk. Men den brukes sammen med turbo for å glatte ut momentkurven slik at momentet øker kraftig på lave turtall til turboen tar over på et bestemt høyere turtall.

STORM I VANNGLASS.

Kunne ikke representanten fra Volvo svare direkte på tekniske spørsmål om en modell som ikke er lansert:-) :flag:

Mange av kundene de snakker med hver dag er kverrulanter som bare prøver å sette dem fast. Jobber for tiden hver dag på utstillingen og kjenner problemet.

Generelt er VP forhandlere godt kjent med prouktene de selger, vær klar over at noen av forhandlerne ikke har solgt eller kjenner til de største modellene fordi ingen av kundene deres har denne. Derimot finnes det noen forhandlere som spesialiserer seg på disse og de kan sannsyligvis langt mer enn de trenger om produktene. :yesnod:

Og - kompressor på VP øker ikke HK. Den er der kun for å hjelpe til i planingsterskel og å øke akselrasjonen. Den kobler ut når turbo kobler inn. :sailing:

mvh

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Kompressor øker også antall hestekrefter.

På min bil garanterer ESS-Tuning en økning fra 192 til 286hk med deres kompressor.

Det er riktig som det hevdes. På VP motorene benyttes ikke kompressor til å øke HK-antallet på topp, kun som en ekstra drahjelp i mellomregisteret.

Allikevel, kompressor har i alle år vært benyttet til å hente ut flere hester av motoren. Det startet vel allerede på -30 tallet i racingsammenheng, og som utstyr på utvalgte og eksklusive sportsbiler. I våre dager er det blitt ganske vanlig etter hvert å benytte kompressor til å øke HK-antallet i biler.

I marine sammenheng har vel Detroit Diesel så langt vært alene om å benytte kompressor, og da i sine 6-71 -motorer. Denne er innkopplet hele tiden, og motoren vil vel knappest starte uten blower. SveinHa vet allt om dette.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

STORM I VANNGLASS.

Kunne ikke representanten fra Volvo svare direkte på tekniske spørsmål om en modell som ikke er lansert:-) :flag:

mvh

KK

Ja, men da kunne de vel sagt det - ikke sant?

Ingen kan forlange at alle skal kunne alt om f.eks VP-produktene. Poenget er at da henviser man til noen som kan svare, eller man ber om å selv få undersøke saken og komme tilbake til kunden.

Det er på samme måte som i mange ander yrker, f.eks læreryrke. Kan man det ikke så finner man i hvertfall ut av det og kommer tilbake med et svar.

Du er mye bedre å vedgå at man ikke har kunnskap om det aktuelle produkt, enn å tro og synse seg frem til et svar (ofte blir det feil også).

Jeg kjenner ikke til om VP forhandlerenes kunnskaper generelt er dårligere eller bedre en forhandlere av andre produkter.

Mitt poeng er at det bedre å "innrømme" at man ikke har full oversikt og heller komme tilbake med et svar man vet er riktig.

Redigert av OLPI (see edit history)

Mange av kundene de snakker med hver dag er kverrulanter som bare prøver å sette dem fast. Jobber for tiden hver dag på utstillingen og kjenner problemet.

mvh

KK

Det var jo et interessant syn på sine kunder. Du vil vel neppe fortelle oss hvem du representerer på messa?

Forøvrig er jeg enig med alle som sier at dette desverre er et problem, et voksende problem.

Min teori er at dette er et resultat av "elkjøp-samfunnet" hvor alt som teller er pris, og du må ta til takke med å bli betjent av en lavtlønnet, kvisete skoleelev selv om du handler for tusenvis av kroner.

Selvfølgelig skal selgere være oppdatert. Det kan da ikke være noen tvil. Ville du lønnet en selger som ikke kunden var fornøyd med?

M/Y Ellen Marie

og du må ta til takke med å bli betjent av en lavtlønnet, kvisete skoleelev selv om du handler for tusenvis av kroner.

:nono: Og hva er relevansen her....

Mener du kviser og lav lønn har noe med kompetanse... :crazy:

En kan mene hva en vil om elkjøp, men vi som kunder beviser gang på gang, hva som opptar oss, pris og atter pris :sleep:

:nono: Og hva er relevansen her....

Mener du kviser og lav lønn har noe med kompetanse... :crazy:

har du problemer med å se den koblingen??

En skoleelev, eksempelvis, eller en eller annen som sårt trenger en lørdagsjobb, eksempelvis, er noe vi ikke bør finne oss i. Vi bør absolutt være flinkere til å stille krav til service og kompetanse (og være villige til å betale for det). Desverre er norge et u-land på disse områdene.

M/Y Ellen Marie

Ja faktisk. Hva har kviser med kompetanse å gjøre ?? :nono: Det er heller ingen sammenheng mellom kompetane og lønn. :nonod: Om du innehar slike opplysninger, er jeg meget interisert i dem, da dette ville være gull vert i kommende lønnsoppgjør. :confused:

Jeg har opplevd at en Volvo Penta forretning fant frem kompressorreim når jeg ba om å få et sett reservedeler til min D6-370! I tillegg hadde de funnet frem E3 olje og visste ikke at Volvo hadde endret spesifikasjonen til E5/E7.

Jeg tror desverre ikke denne slags historier forteller noe spesielt om Volvo Penta, men er en generell mangel på engasjement og detaljkunnskaper om produkter. Det er ikke sjelden jeg opplever at jeg kan mer om produktene enn forhandlerne selv (bil, elektronikk, båt m.m.). Det er sikkert lettere for meg å sette meg inn i mitt produkt enn for en forhandler å sette seg inn i alle, MEN jeg forventer likevel at de skal kunne mer enn meg :nono:

Jeg har valgt å forsøke å handle der hvor jeg får god hjelp. Slike butikker holder ofte litt høyere pris, men det får være. Hvis vi som kunder skal spørre de som har peiling for så å løpe av gårde å kjøpe det et annet sted, fordi vi sparer 100 kroner - da støtter vi også den negative trenden med lite fagkunnskap. Er prisen altfor høy så kan vi først prøve å fortelle fagforretningen at den må litt ned - har selv god erfaring med dette!

Det jeg mener og kanskje også en del andre mener, er at når man går inn i en spesialforetning så bør kundeveilederen ha bra kunnskaper om produktene som selges der. Det vil selvfølgelig også være ting vedkommende ikke kan, men da bør han kunne finne ut av det.

Idag selges jo nesten alt mulig på supermarkedet. Elkjøp selger mye forskjellig, men er delt inn i avdelinger. De bør ha bra kunnskaper om sine produkter, men kanskje ikke like bra som i en spesialforetning. Drar man derimot på f.eks. Europris og skal handle båtartikler så forventer jeg ikke mye hjelp, og at det skal være kundeveiledere som har god kunnskap om produktene.

Til slutt siden dette handlet om VP. VP forhandleren er en spesialforetning.

Hanne_V er trolig uenig i det jeg mener siden han mener at det er mange kverulanter blant kundene hans. Før sa man "kunden har alltid rett" - det er det svært få som mener idag. Jeg mener heller ikke det. Men jeg mener at kunden i hvertfall ofte har rett.

Redigert av OLPI (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...