Jump to content

Volvo Penta og produktkunnskap

Bitteliten

Recommended Posts

Ja, når man handler en såpass komplisert artikkel som båt/motor, så må nok selgeren ha mer kompetanse en det som kreves for å kjøpe brød på Rimi.

Det er jo også litt morsomt når selgere bruker taktikken om å fortelle hvor dårlig andres produkter er, som argument. Det kan vel hende at de oppfatter kunden som kverulerende. Det skyldes jo som oftest at kunden har stor interesse og har satt seg inn i produktet. Det bør selgeren også gjøre etter min mening.

Redigert av Brutus (see edit history)

sånn skal det være :yesnod:

...så kan jo Atlantic gruble på hvorfor det er sammenheng mellom pris og kvalitet.

M/Y Ellen Marie

Pris og kvalitet er jeg stort sett enig om at det er en sammenheng mellom. Det var ditt utspill om kviser, skoleelev og lønn, kontra kompetanse, jeg kommenterte.

Tror nok at vi egentlig er ganske enig mht problematikken vedrørende produktkunnskap, eller mangel på denne. :wink:

har du problemer med å se den koblingen??

En skoleelev, eksempelvis, eller en eller annen som sårt trenger en lørdagsjobb, eksempelvis, er noe vi ikke bør finne oss i. Vi bør absolutt være flinkere til å stille krav til service og kompetanse (og være villige til å betale for det). Desverre er norge et u-land på disse områdene.

M/Y Ellen Marie

Og hvorfor skal vi ikke finne oss i det? Problemet er vel ikke den unge skole-elev, som tross alt må begynne et sted, men at det ikke er tilgjengelig en annen selger som kan sine ting, når kvisetrynet må melde pass.

For øvrig er det koplett umulig for meg å forstå hvorfor det ikke går an å yde god kundebehandling også på et sted som Elkjøp el.l. Høflighet koster ikke penger. Å forlange at den ansatte skal bruke ledig tid til å sette seg inn i produktene koster heller ikke penger. Jeg sier som amerikanerne; They have an attitude problem!

mvh

M.

Marna

Alle må vi jo begynne et sted, hadde ikke vært noen til å ekspedere hverken her eller der uten nybegynnere, med eller uten kviser :wink:

mvh

M.

Etter min mening er det feil utgangspunkt. Man må alltid ta utgangspunkt i porduktene som selges og hvilke krav kundene stiller. Så må man legge opp til et opplæringsprogram slik at selgerne kan tilfresstille kundenes krav på kunnskap. Noe annet vil alltid være langsiktig ødeleggende for enhver virksomhet

Dette skulle da bety at f.eks. Elkjøp går mot en undergang. Alt tyder på at dette ikke er riktig, vi handler der som aldri før.

Har man penger nok, gir man muligens f.... og drar et annet sted, og betaler mer, men dette er ikke for alle.

Man har da vært yngre en gang, kunnet lite og havnet bak kassen på en bensinstasjon eller to. Ikke alltid kunne en svare, lenger bak stod det en som kunne, det var bare å henvise til ham, eller spørre. Kunder som ikke aksepterer det, er arrogante etter mitt skjønn. Blir man uhøflig behandlet, blir saken selvsagt en annen.

Men på stand på årets båtmesse, ville det være (og er det, tydeligvis) like arrogant å plassere en selger som ikke kan sine saker.

mvh

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Dette skulle da bety at f.eks. Elkjøp går mot en undergang. Alt tyder på at dette ikke er riktig, vi handler der som aldri før.

Nei, for det kommer an på kundenes krav. Og det er det jeg skriver - man må alltid ta utgangspunkt i kundens krav, og ettersom Elkjøp overlever år for år er de tydligvis rett på der.

Jeg kommer ikke til å handle fra den VP forhandleren som jeg snakket med på messa - definitiv ikke! Og det er den sterkeste makten vi som forbrukere har - vi kan slutte å handle steder der vi ikke er fornøyde

Jeg kommer ikke til å handle fra den VP forhandleren som jeg snakket med på messa - definitiv ikke! Og det er den sterkeste makten vi som forbrukere har - vi kan slutte å handle steder der vi ikke er fornøyde

Derom er vi så helt på samme bølge :yesnod:

mvh

M.

Marna

Hanne-V har helt rett. Takke meg til å få enkelte av dere inn på standen.

Fortell oss nå Bitteliten: Er du en potensiell kunde av den ikke-lanserte IPS600 eller var du kun ute etter å vise hvor "flink" du er som har lest noen båtblader?

Jeg har vært salgssjef i mange år i IT-bransjen. Jeg kan fortelle Ellen-Marie at vi gjerne ansetter kvisete unge mennesker. For det første forstår de mer enn gamle gubber av applikasjonsprogrammering og dessuten er de villige til å lære mer.

Hanne-V har helt rett. Takke meg til å få enkelte av dere inn på standen.

Fortell oss nå Bitteliten: Er du en potensiell kunde av den ikke-lanserte IPS600 eller var du kun ute etter å vise hvor "flink" du er som har lest noen båtblader?

.

Jepp - over tid er jeg nok det ja. Kanskje ikke IPS 600, men IPS 500 er nok ganske aktuelt ja. Det påfallende er etter min mening at man bør vite om en motor har kompressor eller ikke. Det er en svært vital del av motoren som også påvirker motorkarakteristikken veldig mye. Med kompressormotor vil en båt aksellerere bedre enn en båt uten kompressor.

Jeg mener også at din siling av kunder som du indikerer her betenkelig. Man vet ikke alltid om man er potensiell kunde eller ikke, men man kan jo bli det fortere enn man selv aner. Og er inntrykket av forhandler/merke da dårlig da blir det et tapt salg.

Kvisete ungdommer er ikke noe problem så lenge de har troverdighet hos kundene - det er alltid syretesten

Hadde en interessant diskusjon med Volvo Penta i dag på Sjøen for Alle. Utgangspunktet var IPS systemet deres som i dag leveres som IPS 400 med D6 310 motor og IPS 500 med D6 370 hk. Jeg spurte da om IPS 600 som skal leveres med D6 435 hk motor i følge båtprodusenten Prinz Yachts

Her er det interessante. Jeg spurte da om den nye og sterkere D6 i IPS 600 skulle ha kompressor eller ikke.

IPS 400 er basert på D6 310, mens IPS 500 har kompressor som D6 350 DP. Om IPS 500 er basert på en D6 350 som er oppjustert eller en D6 370 som det er montert kompressor på, vet jeg ikke men vil gjette på at forskjellen på 350 og 370 foruten kompressoren er størelsen på turboen...?

Sakset fra denne siden:

"- Remdriven kompressor med ljuddämpare (endast VOLVO PENTA IPS 500)"

Vil tro at IPS 600 også vil ha kompressor da ''lillebror'' IPS 500 har det...

Kompressoren synes på bildet under (IPS 500)

Bilde

Mvh. SAP

IPS 400 er basert på D6 310, mens IPS 500 har kompressor som D6 350 DP. Om IPS 500 er basert på en D6 350 som er oppjustert eller en D6 370 som det er montert kompressor på, vet jeg ikke men vil gjette på at forskjellen på 350 og 370 foruten kompressoren er størelsen på turboen...?

Sakset fra denne siden:

"- Remdriven kompressor med ljuddämpare (endast VOLVO PENTA IPS 500)"

Vil tro at IPS 600 også vil ha kompressor da ''lillebror'' IPS 500 har det...

Kompressoren synes på bildet under (IPS 500)

Bilde

Hm .- det var interessant. Da kan man jammen begynne å lure, for når jeg leser på produktinformasjonen om IPS 500 står det

At the heart of the Volvo Penta IPS 500 is a 6-cylinder diesel engine, equipped with a common-rail fuel-injection system, double overhead camshafts, 4 valves per cylinder, turbocharger and aftercooler

Men kompressoren synes definitivt på bildet ja. Det samme bildet brukes også på IPS 400 som er en motor som ikke har kompressor (D6 310) :crazy::crazy:

Men D6 370 for aksling - den har ikke kompressor i følge VP

Volvo Penta´s new 6-cylinder D6-370 is developed from the latest design in modern diesel technology.

The engine has common rail fuel injection system, double overhead camshafts, 4 valves per cylinder, turbocharger and after cooler.

Bilde

Dette ser man også om man sammenligner dreimomentskurvene til D6 350 og D6 370 for aksling - der ser man at D6 350 har høyrer dreimoment på lavere turtall.

Men man kan jo begynne å lure her også fordi bildet av motoren heter D6310_reverse.jpg, og akkurat det samme bildet brukes på D6 350 som det står har kompressor :crazy:

Jeg har sent mail til VP - blir interessant å se hva de svarer. Men det er absolutt logisk om IPS 500 har kompressor for den er jo beregnet på planende båter, og da trengs det ekstra dreimomentet.

har du problemer med å se den koblingen??

En skoleelev, eksempelvis, eller en eller annen som sårt trenger en lørdagsjobb, eksempelvis, er noe vi ikke bør finne oss i. Vi bør absolutt være flinkere til å stille krav til service og kompetanse (og være villige til å betale for det). Desverre er norge et u-land på disse områdene.

Start selv min "karrierer" som kvisete selger, var og den selgeren som pushet mest varer i sjappa! Grunnen til det var at jeg faktisk søkte kunnskap når jeg ikke hadde den selv, og HJALP kundene slik at de følte trygghet ved salget. Så det at det er lørdagshjelper på jobb så betyr ikke det at service og kunnskap er på lavmål...

Jeg mener også at din siling av kunder som du indikerer her betenkelig. Man vet ikke alltid om man er potensiell kunde eller ikke, men man kan jo bli det fortere enn man selv aner. Og er inntrykket av forhandler/merke da dårlig da blir det et tapt salg.

Kvisete ungdommer er ikke noe problem så lenge de har troverdighet hos kundene - det er alltid syretesten

Husker godt da jeg solgt for 150.000 i parkett ti minutt før stenge tid en lørdag, kunden var en sjaskete kledd mann i skitten kjeledress! (sjefsingeniør i et oljeselskap som pusset opp huset jah!)

Du vet aldri hvem du har foran deg når du sier, "Hei kan jeg hjelpe deg?" Ser dog dessverre at handelsstanden har forlite fokus på dette med kunnskap og sjel i det og forhandle varer. Er selv på motor jakt og må si at jeg har møtt så mye rare utsagn/påstander av såkalte profesjonelle at jeg faktisk stoler mere på det jeg får av tilbake meldinger her på BÅTPLASSEN! Så vet dere det!

Puuuh. Endelig hjemme etter en lang dag i Lillestrøm :cheers:

Sjøen for alle er en salgsmesse, og det er for å selge våre produkter vi primært står der.

Det er alltid noen "kverulanter"(les bedrevitere) som har satt av hele dagen for å diskutere sine små problemer. Det er alltid interessant og lærerikt for begge parter håper jeg med slike utvekslinger av erfaring. Det er bare det at vi ikke alltid har tid til det. Det er jo for å selge vi er der. Det er vår jobb, og det er derfra vi får vår lønn.

Jeg håper jeg har evnen til vurdere mine kunder og alle blir tatt vel imot. Noen ganger er det imidlertid nødvendig på en pen måte å avslutte samtalen for å ekspedere andre som også søker hjelp. Hos oss får alle faglig hjelp, og er det noe vi ikke kan svare på så sjekker vi det og kommer tilbake med svar.

Det er vel ikke så vanskelig å gjette hvem stand jeg står på:-) :flag:

mvh

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Ikke det at usikkerheten plager meg voldsomt, men jeg har alltid trodd at 370 og 350 var dønn identiske men den ene med effekten etter aksling og den andre etter et drev???? Tilsvarende Yanmar 290 og 270.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Ikke det at usikkerheten plager meg voldsomt, men jeg har alltid trodd at 370 og 350 var dønn identiske men den ene med effekten etter aksling og den andre etter et drev???? Tilsvarende Yanmar 290 og 270.

D6 350 og drev har kompressor

D6 370 og aksling har ikke kompressor

IPS 500 - som er basert på en D6 370 har/har ikke kompressor i følge VP's hjemmeside

Kunne ikke representanten fra Volvo svare direkte på tekniske spørsmål om en modell som ikke er lansert:-) :flag:

Det var ikke det de ikke kunne svare på. De kunne ikke svare på detaljer om en motor som har vært på markedet i mer enn 2 år, dvs D6 370. Av en eller annen grunn forventer jeg at representatene vet det ettersom de står der for å fortelle om produktene sine.

At de ikke kunne svare på IPS 600 er helt naturlig. Beklager om jeg uttrykte meg uklart

Sjøen for alle er en salgsmesse, og det er for å selge våre produkter vi primært står der.

Javisst, det er mange som oppfatter det slik, jeg også. Og kunder er i ulike faser av en kjøpsprosess. Noen skal kjøpe her og nå, noen skal kjøpe om ett år eller to. Begge er like viktige etter min mening. Også er det vel ikke slik at alle tar med seg de kverrulantiske egenskapene man uttrykker her på Baatplassen med seg i alle sammenhenger - får jeg håpe :rolleyes::lol:

Med lyden av KAD300 kompressoren i friskt minne fra i fjor så setter jeg pris på stillheten (!) i det råskinnet jeg har nå.... Jeg har ikke behov for kompressor på D6-370-en, den mukker ikke i det hele tatt når jeg løfter 6,5 tonn opp i plan!

Jeg har hatt anledning til å ha tilbrakt flere dager på messa på Lillestrøm. Det er ganske imponerende å se hvor mange av innenbordsbåtene som er utstyrt med Volvo-motorer.

Ut fra Volvos fremtredende posisjon i Norge kunne man kanskje forvnete at de var representert med sin fremste fagkunnskap på messa.

Det er forståelig at ikke alle representantene til Volvo på messa er like ajourført med alle tekniske systemer i motoren.

Men det ville kanskje være greit om de kunne ha en representant å vise videre til dersom kundene hadde "vanskelige" spørsmål. Jeg registrerte flere ganger at dette ikke skjedde (det var ikke spørsmål fra meg).

Imidlertid opplevde jeg slik videre henvisning flere ganger på standen til Yanmar og hos andre leverandører.

Ble kanskje mest skuffet på standen til Navionics - men det har ikke Volvo skylden for.

Her er svar fra VP på kompressor eller ikke

IPS 400 er basert på D6-310 (uten kompressor). IPS 500 er basert på D6-370 (med kompressor).

D6-350 DPH er med kompressor.

D6-370 med gir, beregnet for rett aksling har ikke kompressor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...