Harald- Startet 28.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2003 Har lest sjøveisreglene, men finner ikke noe ang. lanterneføring for skip som fører farlig last. Vet at enkelte tenner en rød lanterne når de losser, og enkelte går med denne lanternen tent når de går på kysten. Har også sett en rød blinkende lanterner på tankskip som ligger og venter på å laste, men finner heller ikke noe om dette i reglene. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2003 Hej Celina! Jag har oxo noterat det du skriver! en röd runt-om-lysande lanterna för brandfarlig last ! (på dagen röd flagg "B-flaggan") De större tankfartyg som går upp Göta Älv, til Vänern har 3 runt-om-lysande röda lys över varandra (= hämmad av sitt djupgående), måste alltså ligga mitt i farleden! utöver dessa tre runtomlysande så för en del, inte alla, den ensamma röda på andre sidan masten, för brandfarlig last! Leste igenom sjövägsreglerna men finner inget om det ensamma röda lyset, skall fortsätta att leta! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 29.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2003 Rødt lys/flagg - laster/losser/fører farlig last. Rød blink er nattsignal for Japansk innenlands farvann.I sin tid mye brukt for å få fiske- båtene til holde seg unna. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2003 Hej Celina, Thor ! Jag lurer på om den röda lanternan, liksom den blå "saftblandaren" som Kustbevakning, Polis, Ambulans anvender eller den gule/orange "saftblandaren" som fiskare anvender för att påkalla oppmerksamhet faller under regel 36 Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes. Ethvert lys som brukes for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys, (1) unngås. 1) Blitzlys: engelsk "strobe lights". Har även lest att långseglare anvender 'strobe lights' för att påkalla uppmärksamhet så att dom ikke blir nedseglade av större båtar ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 29.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2003 Nå lider jeg under ekstrem CRS(Can`t Remember Shit) og må slå opp i min egen litteratur for å kunne svare deg.Min umiddelbare tanke er at dette ikke faller under Regel 36.Det eneste jeg husker i farta er at U-båter,politiet`s lys er omtalt i Sjøveisreglene.Såvidt jeg husker er ikke rødt lys/rød blink spesifikkt omtalt. Rødt blink er selvfølgelig omtalt i Japanske regler for Inland Sea. Disse lysene føres vel for å advare omverdenen litt?Litt kjekt å vite at han der borte fører farlig last kan det jo være. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2003 Kom o tenke på dette, trots att jag aldrig mött ngn på sjöen! b) Et luftputefartøy skal når det brukes uten deplasement, foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende blinkende lanterne med gult lys. Men fiskare har jag mött som kjör med sine gule eller orange 'saftblandare' när någon kommer för nära ! (spec. när dom trålar!) många Skagenfiskare har detta på sina båtar! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 29.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2003 Danske innenlands regler kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 29.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2003 Rødt lys/flagg - laster/losser/fører farlig last. Rød blink er nattsignal for Japansk innenlands farvann.I sin tid mye brukt for å få fiske- båtene til holde seg unna. Rødt lys/flagg - laster/losser/fører farlig last, dette er også hva jeg har sett, men finner det ikke i reglene. Det med tre røde over hverandre er "hemmet av sitt dypgående" Blinkene gult lys i tillegg til standardsignalene er luftputefartøy uten deplasement. Men jeg er fortsatt like vis på hvilken regel som gjelsder under lasting/lossing/føring av farlig last Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2003 Men jeg er fortsatt like vis på hvilken regel som gjelsder under lasting/lossing/føring av farlig last Er du ved kai så vil jo ikke sjøveisreglene komme til anvendelse og derfor ikke omtalt heller.Flagg/lys er omtalt under signalflagg og lys signaler.Akkurat hva publikasjonen heter på norsk vet jeg ikke men på engelsk er det Code of Flags & Lights. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2003 Har letat o letat o kansje kommit lite närmare målet, med den röde lanternan........... Har funnit ett dokument som handlar om 'PROPOSALS FOR THE DANGEROUS GOODS IN HARBOURS REGULATIONS' där man refererar till ett annat beslut som tydligen gäller, "58 Ships are required to display a red light while under way at night aswell as when moored or anchored. This reflects the recommendations of the 64th session of the IMO Maritime Safety Committee . Schedule 3gives details of the type and quantity of dangerous substances whichrequire a ship to display a flag or light" Hele dokumentet; http://216.239.39.104/search?q=cache:aoPNY...&hl=sv&ie=UTF-8 IMO's Safety Committee har tagit beslutet, rätt dokument är säkert http://www.imo.org/Publications/contents.a...ductcode=ID200E men det kostar lite o kjöpe så det får vara och her finns oxo "International Code of Signals" (1987 Edition) för 24£ som förmodligen som thor skriver viser alla signaler (flagger, lanterner, lydsignaler....) (Kan ikke finne 'International Code of Flags' bland IMOs litteratur) http://www.imo.org/Publications/contents.a...oductcode=I994E Om nu det jag funnit er rett, då återstår bare o finne vilken paragraf i sjöveisreglerna som säger att man kan ha andra lys än de ordinarie som finns omtalade der! och då tror jag att det är paragraf 36, men jag er ikke sikker! Under mitt sökande har jag stött på en massa olika signaler, bla blå lys över varandra (för farligt gods!) detta gäller tror jag det var på Inlandsfarvatten i Europa, förmodligen på floderna! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Harald- Svart 1.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2003 Takker for den Gunga Din Har snakket med en del sjøfolk ang denne lanternen. Og de sier at denne skal brukes ved lasting/lossing, og at den blir missbrukt ved seiling. Men jeg har lastet ned reglene som du henviste til og de sier jo noe annet!!! Tror nok det riktig å nytte denne når du har farlig last i tankene. Men der står ingen ting om dette i sjøveisreglene, men det burde vel gjort det??? I skriften står følgende: Flags and lights to be displayed by vessels 23. DSHAR currently require vessels carrying certain types of dangerous goods to warn other vessels of this by displaying an all-round red light at night or in poor daytime visibility when it is moored or anchored. However, because of fears that they might be confused with navigation lights, the Regulations did not require a red light while the vessel is underway. Since DSHAR came into force the 40th session of the Navigation Sub-committee of the IMO's Maritime Safety Committee (MSC) has reconsidered the question and recommended that such ships should display an all round red light at night when underway as well as when moored. The MSC accepted this recommendation at its 26th session in December 1994. Regulation 7(1) of DGHR has been amended to reflect the IMO's decision and now requires ships carrying these substances to display the red light when under way as well as when moored or anchored. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2003 Link til dette innlegget Svart 1.August.2003 Hej Celina! Jag kom o tenke på en annan lanternkombination som jag fick lära mig för hundra år sedan när jag leste båtföreren (/Förarintyg på svensk) tre röda (runtomlysande) i triangel = linferja ! den står heller ikke med i internationella sjövägsreglerna, så det är förmodligen inlandsfarvatten-regler Men de internationella reglerna måste ju ha en regel som tillåter andra kombinationer!!! och det enda jag kan komma på e paragraf 36 "Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene " linferjorna tände dessa tre bara när dom var 'på veg', ikke när dom låg stilla! Passerade ett par stycken i Bohuslän i somras, men under dagtid ! Den i Hamburgsund, hade gula 'strobe'-lys i kanterna för att göra fritidsbåtarna uppmärksamma på att den var 'på veg' ! skall fortsätta o leta ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tja Svart 1.August.2003 Link til dette innlegget Svart 1.August.2003 Etter å ha sjekket litt angående saken har jeg følgende konklusjon: 1. Det står ingenting i sjøveisreglene angående føring av farlig last. Er ikke sikker på om det har noe der å gjøre heller, sjøveisreglene har jo med ferdsel på sjøen å gjøre, og i utgangspunktet ferdes man vel likt uansett hva som er ombord! 2. IMO's signal og flaggregler har en kode for "Jeg fører farlig last". Den er "B" (rødt flagg) om dagen og rundtlysende rød lanterne om natten. Denne koden defineres sammen med en rekke andre koder, bl. a. en kode for å spørre hva slags last et annet fartøy har. IMO har imidlertid ikke noe krav til at farli last signalet skal føres. 3. De forskjellige havner rundt i verden har spesielle havneregler. Disse er i stor grad like, og det er her kravet om at signalet om farlig last dukker opp. Kravet er at når en laster eller losser eller fører farlig last, samt bunkrer, skal signal om farlig last gis. Det er litt forskjellig om dette signalet brukes under seiling innen havnereglementets område, losen ombord vil ofte vurdere om det skal føres eller ei. (betenkligheten er sjansen for at andre kan bli forvirret av det røde lyset). 4. I Japanske farvann er det krav til bruk av blinkene rødt lys ved føring av farlig last. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 1.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2003 Takker for masse fine svar!! Gunga Din: Signalet med kabelferge står som vedlegg i de særnorske reglene under vedlegg. Da blir det vel kanskje det riktige å bruke denne lanternen når en losser/laster, og holde den slukket under seiling.. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 4.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2003 Har sjekket litt mere om den røde lanterner når en fører farlig last. Etter hyggelig samtale med Kystdirektoratet fikk jeg vite at dersom du fører en last, eller har tomme tanker som ikke er gassfriet med rester av væske med flammepunkt under 61 grader, dvs gassolje, skal du nytte denne lanternen sammen med vanlige navigasjonslanterner når du befinner deg innenfor havneområdet. Dette går frem av Forskrift av 21. juli 1992. Samt når du laster eller losser. Celina Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2003 Hej Celina! Du kan snart stelle opp i 10 000kr frågan om den her 'röde lanternan', snart kan du allt! men dom menade att det gällde bare inom havneområde? tycker man ser dom her små kusttankers med den ständigt tänd ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Harald- Svart 7.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2003 Hej Celina! Du kan snart stelle opp i 10 000kr frågan om den her 'röde lanternan', snart kan du allt! men dom menade att det gällde bare inom havneområde? tycker man ser dom her små kusttankers med den ständigt tänd ! Joda har gravd litt i literaturen på dette, men siden jeg ikke kunne få et konkret svar med henvisning til en paragraf eller regel så ble det jo straks litt innteresant... Havnegrensene strekker seg litt lenger enn enn bare sentralt på havnen. F.eks på vestlandet i norge er der faktisk ikke så mange områder som ikke ligger under et eller annet "havneområde" Foreskriften av av 21. juli 1992 er bestilt Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Tar nå ferja "Stavangerfjord" sørover igjen (bare en tur fram og tilbake for å kjenne på bølgene). Da vi gikk fra Arsvågen kom det et frakteskip, "Amalie" fra Danmark mot oss på styrbord side av ferja. Faretruende nærme synes jeg i dette været. La merke til en hurtig blinkende rød lanterne på topp av frakteskipet. Hakk i hæl kom LOS 123. "Amalie" slo så hardt babord og unngikk da å komme alt for nærme "Stavangerfjord". Ut fra manøvreringen til "Amalie" og blinkingen kan det virke som hun påkalte oppmerksomhet, som skrevet over. Losen la seg til ved "Amalie"s babord side og så kom de ute av syne for oss ombord på ferja. Spennende å følge med på losen i aksjon Den lyseblå båten på siden av "Amalie" er losen, den mørkeblå er oss (Shipfinderen var treig med å oppdatere seg) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Harald- skrev On 7.12.2003 at 11.18: Foreskriften av av 21. juli 1992 er bestilt Lenge siden... men fant du ut noe mer om det her? hvilken regel er det ? min colreg lys linjal sier jo sjøfly på rød blink topp lanterne, møtte flere container skip i dag med rød blink Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
-morten- Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Om bord på MTB`en hadde vi gult bliklys i masta, men husker ikke helt når vi brukte den.. mulig når vi hadde skyting med skarpt eller torpedo! men det finnes mange kombinasjoner av lanterneføring og spesial lys Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 (redigert) I min tid på MTB`èr hadde vi normal lanterneføring, det var ubåtene i overflate stilling som hadde gult rorerendebliklys i masta. Men det er snart 50 år siden. Redigert 1.November.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-morten- Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 ja det stemmer når du sier det, mulig vi hadde det for å distrahere.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Furu skrev for 7 timer siden: Lenge siden... men fant du ut noe mer om det her? hvilken regel er det ? min colreg lys linjal sier jo sjøfly på rød blink topp lanterne, møtte flere container skip i dag med rød blink Det burde stån her https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5/KAPITTEL_1-3#KAPITTEL_1-3 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Furu Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Nja egentlig ikkje, sjøfly er da oppført. «Blinkende lanterne betyr en lanterne med et lys som blinker med regelmessige mellomrom minst 120 ganger i minuttet» Stemmer heller ikke med min observasjon , det var kanskje 60 blink i sekundet Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.