Jump to content

Sjøveisreglene

Harald-

Recommended Posts

Har lest sjøveisreglene, men finner ikke noe ang. lanterneføring for skip som fører farlig last.

Vet at enkelte tenner en rød lanterne når de losser, og enkelte går med denne lanternen tent når de går på kysten.

Har også sett en rød blinkende lanterner på tankskip som ligger og venter på å laste, men finner heller ikke noe om dette i reglene.

Noen som vet noe om dette?

Hej Celina!

Jag har oxo noterat det du skriver!

en röd runt-om-lysande lanterna för brandfarlig last !   (på dagen röd flagg  "B-flaggan")

De större tankfartyg som går upp Göta Älv,  til Vänern har 3 runt-om-lysande röda lys

över varandra (= hämmad av sitt djupgående), måste alltså ligga mitt i farleden!

utöver dessa tre runtomlysande så för en del, inte alla, den ensamma röda på

andre sidan masten, för brandfarlig last!

Leste igenom sjövägsreglerna men finner inget om det ensamma röda lyset, skall fortsätta att leta!  :nonod:

S/Y Gunga Din

Hej Celina, Thor !

Jag lurer på om den röda lanternan, liksom den blå "saftblandaren"

som Kustbevakning, Polis, Ambulans anvender  eller den

gule/orange "saftblandaren" som fiskare anvender för att påkalla

oppmerksamhet faller under regel 36

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes. Ethvert lys som brukes for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys, (1) unngås.

1) Blitzlys: engelsk "strobe lights".

Har även lest att långseglare anvender 'strobe lights' för att påkalla uppmärksamhet

så att dom ikke blir nedseglade av större båtar !

S/Y Gunga Din

Nå lider jeg under ekstrem CRS(Can`t Remember Shit) og må slå opp i min egen litteratur for å kunne svare deg.Min umiddelbare tanke er at dette ikke faller under Regel 36.Det eneste jeg husker i farta er at U-båter,politiet`s lys er omtalt i Sjøveisreglene.Såvidt jeg husker er ikke rødt lys/rød blink spesifikkt omtalt.

Rødt blink er selvfølgelig omtalt i Japanske regler for Inland Sea.

Disse lysene føres vel for å advare omverdenen litt?Litt kjekt å vite at han der borte fører farlig last kan det jo være.

Kom o tenke på dette,

trots att jag aldrig mött ngn på sjöen!

b) Et luftputefartøy skal når det brukes uten deplasement, foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende blinkende lanterne med gult lys.

Men fiskare har jag mött som kjör med sine gule eller orange 'saftblandare' när

någon kommer för nära ! (spec. när dom trålar!)

många Skagenfiskare har detta på sina båtar!

S/Y Gunga Din

Rødt lys/flagg - laster/losser/fører farlig last.

Rød blink er nattsignal for Japansk innenlands farvann.I sin tid mye brukt for å få fiske-

båtene til holde seg unna. :puke:

Rødt lys/flagg - laster/losser/fører farlig last, dette er også hva jeg har sett, men finner det ikke i reglene.

Det med tre røde over hverandre er "hemmet av sitt dypgående"

Blinkene gult lys i tillegg til standardsignalene er luftputefartøy uten deplasement.

Men jeg er fortsatt like vis på hvilken regel som gjelsder under lasting/lossing/føring av farlig last :seeya:

Men jeg er fortsatt like vis på hvilken regel som gjelsder under lasting/lossing/føring av farlig last :seeya:

Er du ved kai så vil jo ikke sjøveisreglene komme til anvendelse og derfor ikke omtalt heller.Flagg/lys er omtalt  under signalflagg og lys signaler.Akkurat hva publikasjonen heter på norsk vet jeg ikke men på engelsk er det Code of Flags & Lights.

Har letat o letat o kansje kommit lite närmare målet, med den röde lanternan...........

Har funnit ett dokument som handlar om 'PROPOSALS FOR THE DANGEROUS GOODS IN HARBOURS REGULATIONS' där man refererar till ett annat beslut som tydligen gäller,

"58 Ships are required to display a red light while under way at night aswell as when moored or anchored. This reflects the recommendations of the 64th session of the IMO Maritime Safety Committee . Schedule 3gives details of the type and quantity of dangerous substances whichrequire a ship to display a flag or light"

Hele dokumentet;

http://216.239.39.104/search?q=cache:aoPNY...&hl=sv&ie=UTF-8

IMO's Safety Committee har tagit beslutet, rätt dokument är säkert

http://www.imo.org/Publications/contents.a...ductcode=ID200E

men det kostar lite o kjöpe så det får vara  :smiley:

och her finns oxo  "International Code of Signals" (1987 Edition)   för 24£

som förmodligen som thor skriver viser alla signaler (flagger, lanterner, lydsignaler....)

(Kan ikke finne 'International Code of Flags' bland IMOs litteratur)

http://www.imo.org/Publications/contents.a...oductcode=I994E

Om nu det jag funnit er rett, då återstår bare o finne vilken paragraf i sjöveisreglerna som säger att man kan ha andra lys än de ordinarie som finns omtalade der!

och då tror jag att det är paragraf 36, men jag er ikke sikker!

Under mitt sökande har jag stött på en massa olika signaler, bla blå lys över varandra

(för farligt gods!) detta gäller tror jag det var på Inlandsfarvatten i Europa, förmodligen på floderna!

S/Y Gunga Din

Takker for den Gunga Din

Har snakket med en del sjøfolk ang denne lanternen. Og de sier at denne skal brukes ved lasting/lossing, og at den blir missbrukt ved seiling. Men jeg har lastet ned reglene som du henviste til og de sier jo noe annet!!!

Tror nok det riktig å nytte denne når du har farlig last i tankene.

Men der står ingen ting om dette i sjøveisreglene, men det burde vel gjort det???

I skriften står følgende:

Flags and lights to be displayed by vessels

23. DSHAR currently require vessels carrying certain types of dangerous goods

to warn other vessels of this by displaying an all-round red light at night or in poor

daytime visibility when it is moored or anchored. However, because of fears that

they might be confused with navigation lights, the Regulations did not require a red

light while the vessel is underway. Since DSHAR came into force the 40th session of

the Navigation Sub-committee of the IMO's Maritime Safety Committee (MSC) has

reconsidered the question and recommended that such ships should display an all

round red light at night when underway as well as when moored. The MSC

accepted this recommendation at its 26th session in December 1994. Regulation

7(1) of DGHR has been amended to reflect the IMO's decision and now requires

ships carrying these substances to display the red light when under way as well as

when moored or anchored.

Hej Celina!

Jag kom o tenke på en annan lanternkombination som jag fick lära mig

för hundra år sedan när jag leste båtföreren (/Förarintyg på svensk)

tre röda (runtomlysande)  i triangel   =  linferja !

den står heller ikke med i internationella sjövägsreglerna, så det är förmodligen

inlandsfarvatten-regler

Men de internationella reglerna måste ju ha en regel som tillåter andra kombinationer!!!

och det enda jag kan komma på e  paragraf 36

"Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene "

linferjorna tände dessa tre bara när dom var 'på veg', ikke när dom låg stilla!

Passerade ett par stycken i Bohuslän i somras, men under dagtid !

Den i Hamburgsund, hade gula 'strobe'-lys i kanterna för att göra fritidsbåtarna

uppmärksamma på att den var 'på veg'  !

skall fortsätta o leta !

S/Y Gunga Din

Etter å ha sjekket litt angående saken har jeg følgende konklusjon:

1. Det står ingenting i sjøveisreglene angående føring av farlig last. Er ikke sikker på om det har noe der å gjøre heller, sjøveisreglene har jo med ferdsel på sjøen å gjøre, og i utgangspunktet ferdes man vel likt uansett hva som er ombord!

2. IMO's signal og flaggregler har en kode for "Jeg fører farlig last". Den er "B" (rødt flagg) om dagen og rundtlysende rød lanterne om natten. Denne koden defineres sammen med en rekke andre koder, bl. a. en kode for å spørre hva slags last et annet fartøy har.

IMO har imidlertid ikke noe krav til at farli last signalet skal føres.

3. De forskjellige havner rundt i verden har spesielle havneregler. Disse er i stor grad like, og det er her kravet om at signalet om farlig last dukker opp. Kravet er at når en laster eller losser eller fører farlig last, samt bunkrer, skal signal om farlig last gis. Det er litt forskjellig om dette signalet brukes under seiling innen havnereglementets område, losen ombord vil ofte vurdere om det skal føres eller ei. (betenkligheten er sjansen for at andre kan bli forvirret av det røde lyset).

4. I Japanske farvann er det krav til bruk av blinkene rødt lys ved føring av farlig last.

• 4 måneder senere...

Har sjekket litt mere om den røde lanterner når en fører farlig last.

Etter hyggelig samtale med Kystdirektoratet fikk jeg vite at dersom du fører en last, eller har tomme tanker som ikke er gassfriet med rester av væske med flammepunkt under 61 grader, dvs gassolje, skal du nytte denne lanternen sammen med vanlige navigasjonslanterner når du befinner deg innenfor havneområdet.

Dette går frem av Forskrift av 21. juli 1992.

Samt når du laster eller losser.

Celina

Hej Celina!

Du kan snart stelle opp i 10 000kr frågan om den her 'röde lanternan', snart kan du allt!  :wink:

:cheers:

men dom menade att det gällde bare inom havneområde? tycker man ser dom her små

kusttankers med den ständigt tänd !

Joda har gravd litt i literaturen på dette, men siden jeg ikke kunne få et konkret svar med henvisning til en paragraf eller regel så ble det jo straks litt innteresant...

Havnegrensene strekker seg litt lenger enn enn bare sentralt på havnen.

F.eks på vestlandet i norge er der faktisk ikke så mange områder som ikke ligger under et eller annet "havneområde"

Foreskriften av  av 21. juli 1992 er bestilt  :smiley:

• 11 år senere...

Tar nå ferja "Stavangerfjord" sørover igjen (bare en tur fram og tilbake for å kjenne på bølgene). Da vi gikk fra Arsvågen kom det et frakteskip, "Amalie" fra Danmark mot oss på styrbord side av ferja. Faretruende nærme synes jeg i dette været. La merke til en hurtig blinkende rød lanterne på topp av frakteskipet. Hakk i hæl kom LOS 123. "Amalie" slo så hardt babord og unngikk da å komme alt for nærme "Stavangerfjord". Ut fra manøvreringen til "Amalie" og blinkingen kan det virke som hun påkalte oppmerksomhet, som skrevet over. Losen la seg til ved "Amalie"s babord side og så kom de ute av syne for oss ombord på ferja. Spennende å følge med på losen i aksjon :smiley:

Den lyseblå båten på siden av "Amalie" er losen, den mørkeblå er oss (Shipfinderen var treig med å oppdatere seg)

bilde

• 3 år senere...
Harald- skrev On 7.12.2003 at 11.18:

Foreskriften av  av 21. juli 1992 er bestilt  :smiley:

Lenge siden... men fant du ut noe mer om det her? hvilken regel er det ?

min colreg lys linjal sier jo sjøfly på rød blink topp lanterne, møtte flere container skip i dag med rød blink

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...