Jump to content

Brann i båten

Trophy

Recommended Posts

Lørdag tok det fyr i båten min :cryin::cryin::cryin::cryin:

Jeg jobbet på båten hele lørdag med døråpninga i hekken. Les tråden : skjære ut dør i hekken.

Jeg hadde på varme i båten hele tiden. Når jeg skulle ha varmen nærmere der jeg sparklet for å få det til å herde tok jeg skjøteledningen på båten ved siden av og satte den i 220 v uttaket i båten og dro hjem for å spise mens jeg ventet på at det skulle herde, så jeg kunne begynne og støpe med glassfiber. Det var en del folk i hallen som jobbet på båtene sine. Etter ca 45 min fikk jeg tlf fra en som sa at det var brannutrykning ved hallen. Jeg dro dit i full fart og med bange anelser og fant båten min helt nedspøytet med pulver fra 2 apparat. Nå sitter jeg her og depper. Har nesten ikke sovet på 2 døgn. Alt arbeidet over 4 1/2 år totalt bortkastet......... :headbang::headbang:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Dette var utolig sørgelig.

Du har min medfølelse - selv om det ikke hjelper så mye akkurat nå.

Håper du orker å se fremover og lete etter nye prosjekt.

Kanskje noen her på BP senere kommer med konstruktive innspill.

Igjen, dette var veldig sørgelig.

Uff, dette er kjipt. Hvordan blir dette med forsikring og sånt?

Hadde en liten kjip episode da jeg hadde båt. Hadde campingvogn og båtplass på hvaler. da jeg var å spiste fikk jeg en telefon om at båten min hadde synket. ikke akkurat morsomt.

Brannskaden er i pentrybenken og kjøleskapet, men problemet er at 2 stk. pulverapparat er tømt utover hele kabinen. Dette ineholder stoffer som ødelegger det meste av innredning og elektrisk ( har jeg blitt fortalt).

Forsikringen er i orden :yesnod:

Brannskaden er i pentrybenken og kjøleskapet, men problemet er at 2 stk. pulverapparat er tømt utover hele kabinen. Dette ineholder stoffer som ødelegger det meste av innredning og elektrisk ( har jeg blitt fortalt).

Forsikringen er i orden :yesnod:

Det er fullt mulig å ordne - jobber selv i firma som har en avdeling som holder på med slikt. Tomelfingerregel er - det koster 10.000 pr kg pulver brukt (i hus riktignok) å "ordne opp". Mye arbeid, bare la forsikringa ordne opp...

Leit å høre dette..

..men; slukket en mindre brann i en bil for en del år siden med pulverapparat. Det ble sagt at pulveret skulle ødelegge det elektriske anlegget, men etter støvsuging og rens (mye arbeid, ja..) så gikk i hvertfall bilen mange år etterpå uten andre problemer enn det som er normalt i en Ford..

Redigert av pontus (see edit history)

Da en kjent båtfabrikk brant ned for noen år siden var det endel som kjøpte båter av forsikrings selskapet. Båter som hadde vært inne i hallen hvor det brant..

Forsikrings selkapet fikk gode råd og derfor dukker båtene opp for salg nå og da... Tror de bygget en form for telt over hver enkelt (fikk fortalt dette)og satte inn en ozongenerator eller noe i den dur for å nøytralisere div... Men det som er viktig er å komme fort igang....før branngassene får gjøre mer skade.. Spesielt aluminium er utsatt.... Det ble gjort den gangen, tror det bare var snakk om timer etter brannen før de var på plass.

Men siden du allerede har fått restverdifolkene på plass så håndterer de sikkert dette på en proff måte....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Det må ha vært et sjokk, men vær glad det ikke skjedde i mai.

Mye tro og lite kunnskap, men jeg trodde pulveret bare ødela når det ble utsatt for varme (og da er det vel greit siden ting uansett blir ødelagt når det brenner...). Det tørre pulveret som legger seg overalt trodde jeg var ganske harmløst, men det kan hende man skal være svært forsiktig med fuktighet.... Som student var jeg med på at noen tømte et pulverapparat på hybelen (uten at det brant noe sted...) - det var ikke noe som ble ødelagt, men det var ikke et eneste sted det jæ%¤# pulveret ikke hadde lagt seg :headbang:

Vi gadde innbrudd i Viksund'en for ti år siden. Skitjævlene tømte 2 kg pulver inn i salongen. Vi tok ryddejobben selv, demonterte så godt som alt og fikk dækelskapen ut igjen. Og for det fikk vi 150 kroner timen av Gjensidige. Godt betalt, egentlig. Det var ikke så vanskelig og det var greit å få hele båten godt rengjort en gang for alle... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Har ikveld snakket med verdisikringsfirmaet som holder på med båten og det er målt så høye verdier av "dævelskapen" at hele innredningen osv + elektronikken må rives ut. Skal bort og prøve å berge vektøyet i helga. Har nok hatt min siste tur med denne båten :headbang:

Er det rett når jeg forstår at en Bayliner 2556 blir totalvraket etter en liten brannskade i pentry og "pulverskade" fra brannapparat?

Hva var totalverdien på denne båten før skade?

Worses løsning med å vaske for 150,- i timen høstes mer riktig ut!

Vil anta at man kan vaske i mange timer (og bytte ledninger), for den summen denne båten er verdsatt til???

Redigert: Vil bare spørre om verktøyet du nevner..

Er skrutrekkere, skraller, og annet ødelagt, eller er det kun elektriske vektøy du mener?

Misforstå meg rett her.... jeg føler med deg at din båt er rammet, men forstår ikke helt den tegningen du skisserer.

Dette er en båt til flere hundretusener, ja?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...