Jump to content

Brann i båten

Trophy

Recommended Posts

Er det rett når jeg forstår at en Bayliner 2556 blir totalvraket etter en liten brannskade i pentry og "pulverskade" fra brannapparat?

Forsikringsselskapet har ikke avgjort noe ennå. Jeg har bare antydet hva som kan bli utfallet etter å ha snakket med personer med erfaring på dette.

quote name='vikers' date='31.03.06 02:58' post='229523']

Hva var totalverdien på denne båten før skade?

Flere til salgs på FINN, sjekk der :wink:

Worses løsning med å vaske for 150,- i timen høstes mer riktig ut!

Vil anta at man kan vaske i mange timer (og bytte ledninger), for den summen denne båten er verdsatt til???

Jeg har ikke forsikret båten for å skaffe meg arbeid :wink: elektrisk arbeid må en elektriker utføre.

quote name='vikers' date='31.03.06 02:58' post='229523']

Redigert: Vil bare spørre om verktøyet du nevner..

Er skrutrekkere, skraller, og annet ødelagt, eller er det kun elektriske vektøy du mener?

Skrutrekkere og skraller osv kan vaskes. Elektrisk som drill og stikksag osv vil gå i stykker etter en stund

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Forferdelig trist dette da!! Må takke seg lykkelig for at du ikke var på sjøen da det hendte da(hvis brannen hadde utviklet seg)! Var med å slukket brann ombord i en fritidsbåt da jeg var i sjøforsvaret. Det gikk heldigvis bra med folka ombord, men båten ble nedbrent. Flaks at hjelpen var så nær og at de hadde en slepejolle!!!

Hvistnok mye salt og syre i pulveret som gjør mye skade. Ingen skade på skroget fra brannen, men en jæv.. lukt

Det kan avkreftes at det er syre i pulveret, men diverse salter derimot, det er det.

Bortsett fra saltene er pulveret akkurat som bakepulver.

Og ja, spesiellt elektronikk kan lett ta skade av det.

• 2 uker senere...

Da er saken klar. Det var stikkontakten på skjøteledningen jeg lånte som tok fyr :headbang: Ellers så har jeg fått to tilbud fra forsikringselskapet. Etter å ha tenkt meg om valgte jeg det som innebar at jeg beholdt båten. Ville ikke det til å begynne med, men etter å fått hendelsen litt på avstand så kom jeg til at det var best. Ny båt ?? Det blir det nok etter hvert :wink:

Legger ved et pulverbilde :lol:

Bilde

Brannslukningspulver forefinnes i flere slukkeklasser, gradert etter størrelse på apparat og pulverklasse. I grove trekk har man pulverklasse ABC og BC. Det som befinner seg i de fleste fritidsbåter er ABC, samme pulverklasse som man har hjemme.

A klassen inneholder en form for harpiksliknende salter som har som oppgave å forsegle glødebrann i tre og tekstiler. Dette for å kvele dybdebrann.

Det er stort sett bestandelene i A en som lager så mye trøbbel etter utløsning.

BC er stort sett natriumbikarbonat = bakepulver.

Det er ikke så dumt å ha et CO2 apparat i båten for å slukke branntilløp i pentry, motor etc.

Men man må ta brannen tidlig med dette for å få effekt.

Beskrivelsene av pulverklassene er sterkt forenklet, det kan skrives hele avhandlinger om dette.

Det var stikkontakten på skjøteledningen jeg lånte som tok fyr

.Dette var både trist og tankevekkende.

Jeg skal etter dette prøve å unngå å låne andres skjøteledninger samt se over mine egne.

Takk for at du fulgte opp med avklarende informasjon om brannhendelsen.

Rart at pulver har fått slik et grep om markedet.

Skum er i de aller fleste situasjoner langt mer effektivt, både i båten og i hjemmet. Og både forsikringsselskapene og brannofferne kunne da glede seg over langt mindre skadevirkninger som følge av selve slukkejobben.

Det er ikke så dumt å ha et CO2 apparat i båten for å slukke branntilløp i pentry, motor etc.

CO2 er suverent. Hadde et slukkesystem i en tidligere båt hvor CO2-flaskene også ble brukt til brusmaskin. (Det er/var ikke mineralvannavgift på slukkegass, men må litt kvalifisert ingeniørarbeid til får å kunne bruke flaskene til både brann og brus - de er i utgangspunktet ganske forskjellige.) Problemet er at CO2 kan ikke brukes effektivt der hvor det er mennesker.

CO2 slukker brann ved å fortrenge Oksygen. CO2 er kaldt når det kommer ut av dysa, men har i realiteten nesten ingen kjølende effekt i forhold til brannslukking. Det legger heller ikke noen nevneverdig hinne av isolerende karakter.

Branner som har utviklet stor varme vil derfor være veldig utsatt for re-antenning etter slukking med CO2.

Kan ikke se at CO2 skal anbefales til noe annet enn ved slukking i elektriske anlegg under høy spenning.

Okey da - sikkert også kjekt å ha der hvor det også kan kombineres med en brusmaskin :smiley:

CO2 er veldig effektivt til å kvele en brann i tidlig fase, og den løsningen jeg hadde fylte umiddelbart opp rommene med maskiner og med drivstoff (og stuerom) uansett hvor det var branntilløp. Om det var falsk alarm var det lite å rydde opp og ingen skade. Jeg får understreke at systemet var et supplement til annet slukningsutstyr, og hovedfunksjonen var å bidra til å slukke tørsten. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
  • 2 uker senere...

Huff og huff - stakkars deg. Dette var ikke noe morsomt.

Sitter her å lurer på om man skal legge ut link til sådannede tråder på evt. båtforeningers hjemmesider.

Branner ombord i båter er pyton uansett om det er folk ombord eller ikke.

TAKK for at det gikk bra denne gangen.

mvh

fru Charente

Har du byttet alt det elektriske? Lamper, elektriske på motor, instrumenter osv. ?

Det brant i et hus i Trondheim for noen år siden men de klarte å slokke det med et pulverapparat. Det ble gjort rent og mesteparten av det elektriske ble byttet ut - noen lampetter som var arvegods. 2 år senere så brant hele huset ned pga. kortslutning i en av lampettene. Årsaken det ble konkludert med var at det var salter i pulverapparatet som hadde korrodert og forårsaket kortslutningen.

Redigert av fredde1972 (see edit history)

Har "vasket" alt det elektriske. Hvis det ikke korroderer innen en måned så går det som regel bra sier ekspertene :rolleyes: og nå har det gått et par dager over og alt ser bra ut :cheers: Har fått oppgjør for skaden som jeg er fonøyd med (ikke timepris).

Siden sesongen står for tur og tema er "brann i båt" så ønsker jeg og minne om at en båtbrann akselrerer utrolig fort i stoffer som skai,skumgummi,kalesje,bensin m.m.

Ha for all del slukningsutstyr (som virker) ombord. Tenk på og å ha en rømningsvei ut av båten som er fri.

Lær opp barna til en eventuell krisesituasjon uten å skremme dem.

Legger ved et par bilder av gamle båten. Her kunne det ha gått veldig galt med de 4 sovende ombord. Ref Tønsberg Blad sept 2005.

FØR:

Bilde

og ETTER:

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...