Trophy Svart 31.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2006 (redigert) Er det rett når jeg forstår at en Bayliner 2556 blir totalvraket etter en liten brannskade i pentry og "pulverskade" fra brannapparat? Forsikringsselskapet har ikke avgjort noe ennå. Jeg har bare antydet hva som kan bli utfallet etter å ha snakket med personer med erfaring på dette. quote name='vikers' date='31.03.06 02:58' post='229523'] Hva var totalverdien på denne båten før skade? Flere til salgs på FINN, sjekk der Worses løsning med å vaske for 150,- i timen høstes mer riktig ut! Vil anta at man kan vaske i mange timer (og bytte ledninger), for den summen denne båten er verdsatt til??? Jeg har ikke forsikret båten for å skaffe meg arbeid elektrisk arbeid må en elektriker utføre. quote name='vikers' date='31.03.06 02:58' post='229523'] Redigert: Vil bare spørre om verktøyet du nevner.. Er skrutrekkere, skraller, og annet ødelagt, eller er det kun elektriske vektøy du mener? Skrutrekkere og skraller osv kan vaskes. Elektrisk som drill og stikksag osv vil gå i stykker etter en stund Redigert 31.Mars.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Karavoli Svart 1.April.2006 Link til dette innlegget Svart 1.April.2006 Forferdelig trist dette da!! Må takke seg lykkelig for at du ikke var på sjøen da det hendte da(hvis brannen hadde utviklet seg)! Var med å slukket brann ombord i en fritidsbåt da jeg var i sjøforsvaret. Det gikk heldigvis bra med folka ombord, men båten ble nedbrent. Flaks at hjelpen var så nær og at de hadde en slepejolle!!! Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 1.April.2006 Link til dette innlegget Svart 1.April.2006 Hvistnok mye salt og syre i pulveret som gjør mye skade. Ingen skade på skroget fra brannen, men en jæv.. lukt Det kan avkreftes at det er syre i pulveret, men diverse salter derimot, det er det. Bortsett fra saltene er pulveret akkurat som bakepulver. Og ja, spesiellt elektronikk kan lett ta skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 Da er saken klar. Det var stikkontakten på skjøteledningen jeg lånte som tok fyr Ellers så har jeg fått to tilbud fra forsikringselskapet. Etter å ha tenkt meg om valgte jeg det som innebar at jeg beholdt båten. Ville ikke det til å begynne med, men etter å fått hendelsen litt på avstand så kom jeg til at det var best. Ny båt ?? Det blir det nok etter hvert Legger ved et pulverbilde Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
M/S Bastard Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 usj, det så lite trivelig ut. Må du ta rengjøring selv eller? Sitér dette innlegget Link to post
Roy_Hasla_26 Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 Brannslukningspulver forefinnes i flere slukkeklasser, gradert etter størrelse på apparat og pulverklasse. I grove trekk har man pulverklasse ABC og BC. Det som befinner seg i de fleste fritidsbåter er ABC, samme pulverklasse som man har hjemme. A klassen inneholder en form for harpiksliknende salter som har som oppgave å forsegle glødebrann i tre og tekstiler. Dette for å kvele dybdebrann. Det er stort sett bestandelene i A en som lager så mye trøbbel etter utløsning. BC er stort sett natriumbikarbonat = bakepulver. Det er ikke så dumt å ha et CO2 apparat i båten for å slukke branntilløp i pentry, motor etc. Men man må ta brannen tidlig med dette for å få effekt. Beskrivelsene av pulverklassene er sterkt forenklet, det kan skrives hele avhandlinger om dette. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 Det var stikkontakten på skjøteledningen jeg lånte som tok fyr.Dette var både trist og tankevekkende.Jeg skal etter dette prøve å unngå å låne andres skjøteledninger samt se over mine egne. Takk for at du fulgte opp med avklarende informasjon om brannhendelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 Rart at pulver har fått slik et grep om markedet. Skum er i de aller fleste situasjoner langt mer effektivt, både i båten og i hjemmet. Og både forsikringsselskapene og brannofferne kunne da glede seg over langt mindre skadevirkninger som følge av selve slukkejobben. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 Jeg har allerede tatt rengjøringen Ble mye bedre enn først antatt. Vi skal inn med sikkerhetsutstyr i hallen til neste sesong og det blir skumapparater og brannteppe. Det skal jeg sørge for Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
VO`n Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 Du har en nydelig båt så du får legge ut et bilde når du er ferdig Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 Det er ikke så dumt å ha et CO2 apparat i båten for å slukke branntilløp i pentry, motor etc.CO2 er suverent. Hadde et slukkesystem i en tidligere båt hvor CO2-flaskene også ble brukt til brusmaskin. (Det er/var ikke mineralvannavgift på slukkegass, men må litt kvalifisert ingeniørarbeid til får å kunne bruke flaskene til både brann og brus - de er i utgangspunktet ganske forskjellige.) Problemet er at CO2 kan ikke brukes effektivt der hvor det er mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 CO2 slukker brann ved å fortrenge Oksygen. CO2 er kaldt når det kommer ut av dysa, men har i realiteten nesten ingen kjølende effekt i forhold til brannslukking. Det legger heller ikke noen nevneverdig hinne av isolerende karakter. Branner som har utviklet stor varme vil derfor være veldig utsatt for re-antenning etter slukking med CO2. Kan ikke se at CO2 skal anbefales til noe annet enn ved slukking i elektriske anlegg under høy spenning. Okey da - sikkert også kjekt å ha der hvor det også kan kombineres med en brusmaskin Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 (redigert) CO2 er veldig effektivt til å kvele en brann i tidlig fase, og den løsningen jeg hadde fylte umiddelbart opp rommene med maskiner og med drivstoff (og stuerom) uansett hvor det var branntilløp. Om det var falsk alarm var det lite å rydde opp og ingen skade. Jeg får understreke at systemet var et supplement til annet slukningsutstyr, og hovedfunksjonen var å bidra til å slukke tørsten. Redigert 13.April.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roy_Hasla_26 Svart 13.April.2006 Link til dette innlegget Svart 13.April.2006 Som sagt, Co2 er kun til bruk på et tidlig stadium av en eventuell brann. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 (redigert) Her er noen bilder etter vaskingen og montering av ny pantryfront Sjøsetting i morgen Redigert 28.April.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Fru Charente Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Huff og huff - stakkars deg. Dette var ikke noe morsomt. Sitter her å lurer på om man skal legge ut link til sådannede tråder på evt. båtforeningers hjemmesider. Branner ombord i båter er pyton uansett om det er folk ombord eller ikke. TAKK for at det gikk bra denne gangen. mvh fru Charente Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 (redigert) Har du byttet alt det elektriske? Lamper, elektriske på motor, instrumenter osv. ? Det brant i et hus i Trondheim for noen år siden men de klarte å slokke det med et pulverapparat. Det ble gjort rent og mesteparten av det elektriske ble byttet ut - noen lampetter som var arvegods. 2 år senere så brant hele huset ned pga. kortslutning i en av lampettene. Årsaken det ble konkludert med var at det var salter i pulverapparatet som hadde korrodert og forårsaket kortslutningen. Redigert 29.April.2006 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Flott at det ordnet seg! Fikk du timelønn som Worse, eller fikk du andre til å vaske for deg? Håper du får en flott sesong! Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Trophy Svart 29.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Har "vasket" alt det elektriske. Hvis det ikke korroderer innen en måned så går det som regel bra sier ekspertene og nå har det gått et par dager over og alt ser bra ut Har fått oppgjør for skaden som jeg er fonøyd med (ikke timepris). Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Gnisten Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Hvordan "vasket" du det elektriske ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
o.b.lix Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 "Alt" elektrisk kan vaskes med såpe og vann (f.eks. zalo). Det viktige er å tørke det etterpå. F.eks. blir TV spylt med hageslange av skade-gutta... Tørking i vanlig ovn på 60 grader er flott til tørking av el. materiell... Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Siden sesongen står for tur og tema er "brann i båt" så ønsker jeg og minne om at en båtbrann akselrerer utrolig fort i stoffer som skai,skumgummi,kalesje,bensin m.m. Ha for all del slukningsutstyr (som virker) ombord. Tenk på og å ha en rømningsvei ut av båten som er fri. Lær opp barna til en eventuell krisesituasjon uten å skremme dem. Legger ved et par bilder av gamle båten. Her kunne det ha gått veldig galt med de 4 sovende ombord. Ref Tønsberg Blad sept 2005. FØR: og ETTER: Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.