Jump to content

hekkgiver for ekkolodd

eysteind

Recommended Posts

Kom i går tilbake frå ferietur(bil) til sverige. Handlet en del ting til båten bl. a et ekkolodd.

Dette er et garmin fish finder 80. Et billg ekkolodd som eg trur eg greit nok til mitt bruk.

Har alltid hat ekkolodd med invendig giver tidlegare, så eg var litt skeptisk til å kjøpe hekkgiver. Eg forklarte til mannen bak disken at loddet skulle stå i en snekke/snipa. Dette var ikke noe problem var svaret. Eg tenkte at eg likevell måtte lage hull i skroget til en badetrapp og kanskje en badeplattform, så dette skulle gå bra, tenkte eg.

I ettertid er eg begynt å lure på om ikke giveren må stå forran propellen og om det evt. gå ann å montere hekkgiveren invendig i båten.

Dersom noen kunne gitt meg nokon erfaringer om ekkoloddet hadde det også vart fint :seeya:

Hadde utvendig svinger på en Saga 25 Turbo som hadde fast propell.Det virket helt flott det.

Tror det stod i manualen på loddet at  giveren skulle stå på stb side hvis giveren stod bak propellen(?).Sviktende humkommelse gjør at jeg ikke husker helt hvor svingeren stod men tror den stod litt til høyre for badestigen.Ørlitegranne bare,boret hull i stigen og trakk ledningen gjennom røret og spleiset kabelen inne i båten.Tror ikke du får store problemer

med å bruke utvendig giver.

Plaser svingeren på styrbord side dersom du har høyregående propell. Prøv å få den så langt ut til siden som mulig. Problemet med å plasere en svinger bak propellen er at luftbobler som oppstår rundt propellen kan ødlege signalene. Av samme grunn som at en båt vil trekke litt til siden, etter hvilken vei propellen roterer, så vil propellen lage flest bobler på den eine siden.

Dette med bobler kan jeg skrive under på.

I helgen skulle vi legge oss på svai inne i en bukt vi ikke hadde vært før.  Jeg sto ute på toppen for å ha god oversikt, og madamen sto nede for å sjekke ekkolddet (med utvendig giver montert halveis foran midtskips).  Det var stort sett 10 meter, men da hun meldte om at nå ble det grunnere, ble den ene motoren satt i revers, mens den andre fortsatte forover, for å snu båten slik at den skulle ligge riktig i forhold til vinden før dreggen ble sluppet.  Da kom det ville tilbakemeldinger fra nedenunder, og opp kom "admiralen" som et skudd.  Ekkoloddet hoppet mellom 10 meter og 0,1 meter i rasende fart.  Giveren står på samme side som motoren som gikk akterover.  He, he, det er greit å trigge "admiralen"fra tid til annen, selv om det ikke var tiltenkt denne gangen.  Jeg fikk den liksom gratis.  

Men, men, når ankerdrammen kom på bordet roet damen seg ned. :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

men eg må vel ha båten på land for å montere giveren, og lurte derfor på om den kunne monteres innvendig på et vis midlertidig slik at eg har litt meir kontroll på grunna. Det er enda lenge igjen av sommeren og båten har kun luftet seg en tur!!

Det er ingenting i veien for å montere en hekkgiver innvendig. Bygg opp en liten forskaling av papp og tape, slik at den kan monteres noenlunde vannrett. Fyll på med epoxylim (f.eks blå araldit)og plasser giveren i dette.

Hvis den kun skal monteres innvendig midlertidig, så er det kanskje like greit å skjære til et rør etter skrogfasongen, feste det med sikaflex og fylle det med vann eller matolje før giveren legges oppi.

Lykke til! :smiley:

Det er ingenting i veien for å montere en hekkgiver innvendig. Hvis den kun skal monteres innvendig midlertidig, så er det kanskje like greit å skjære til et rør etter skrogfasongen, feste det med sikaflex og fylle det med vann eller matolje før giveren legges oppi.

Og for å finne den beste invendige plasseringen, bruker du "plastposemetoden" (giveren inni en plastpose med vann som du flytter rundt til du finner den beste plassen)

Lars H.

5 timer og 31 min til ferie!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan legge til at når giveren monteres innvendig ved liming, skal det brukes en langsomt herdende to-komponent epoxy. Det er også viktig at man bygger en "pyramide" av epoxyen, man trykker da svinger ned, på den måten presses luftbobblene som finnes ut.

Regngjør godt med ett sterkt vaskmiddel på monteringsstedet, å sørg for at giveren monters i vater.

Tech

Kan eg ikkje bare bruke plastposemetoden til Lars H intil eg får båten på land?

Klart du kan det dersom du får det til rent praktisk? Giveren skal jo stå i ro og peke rett nedover.

Lars H.

3 timer og 2 min til ferie!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan eg ikkje bare bruke plastposemetoden til Lars H intil eg får båten på land?

funker det greit med plastposemetoden hadde jeg bare limt den innvendig og glemmt alt som heter utvendig montering.

Er det mulig å spørre om hva du måtte gi for dette loddet i sverige? Vurderer nemlig å kjøpe akkurat det samme ekkoloddet selv til bruk i en åpen Vernøy 430.

Er det mulig å spørre om hva du måtte gi for dette loddet i sverige? Vurderer nemlig å kjøpe akkurat det samme ekkoloddet selv til bruk i en åpen Vernøy 430.

Hadde ikkje peiling på kva dette lodd kostet i Norge då eg kjøpte det, så eg tok ein sjanse.

Loddet kostet 1430 SEK Noko som blir omtrent det samme som seatronic.

Har funnet ut at det ikkje er så mykje å tjene på å handle slike varer i Sverige. Kjøpte også en radio/cd til båten som eg også trudde var billig men som eg bare sparte 10-20 kroner på.

Biltema har akkuratt samme prisene i Sverige som Norge. Du tjener kun på kronekursen, dvs pr dag dato ca 10%.

• 1 år senere...

Det er ingenting i veien for å montere en hekkgiver innvendig. Bygg opp en liten forskaling av papp og tape, slik at den kan monteres noenlunde vannrett. Fyll på med epoxylim (f.eks blå araldit)og plasser giveren i dette.

Hvis den kun skal monteres innvendig midlertidig, så er det kanskje like greit å skjære til et rør etter skrogfasongen, feste det med sikaflex og fylle det med vann eller matolje før giveren legges oppi.

Lykke til! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Tar opp denne gamle tråden, da jeg har kjøpt Eagle ekkolodd som det fulgte med hekksvinger.

Etter råd fra dere skal jeg prøve å feste denne svingeren innvendig, da jeg regner med at det viser presist nok til å finne rett dreggdybde ned til ca 20 m

Selgeren på Seatronic sa også at det var mulig men anbefalte å bruke epoxylim istedenfor sicaflex o.l. da det var mulig å få mere rett vanntemperatur ved kalibrering.

Men jeg har 1 liter polyester stående og tenkte at det var bedre å bruke enn epoxylim da det er mer tyntflytende så det er lettere å få ut eventuelle luftbobler.

Hva mener dere?

Mvh

Polyester ville jeg aldri tatt sjansen på. Frykter at den vil ødelegge plasten i svingeren.

For eterhvert noen år siden da jeg studerte på ingeniørhøgskolen hadde vi som prosjekt å bygge en transformator. En av de andre gruppene fikk den gode ideen av en labbingeniør (som også var båteier) at de kunne støpe den inn i polyester med et heller dårlig resultat. Polyesteren løste opp lakken på viklingene i transformatoren slik at det ble full kortslutning i transformatoren.

Så bruk epoxy, så er du på den sikkre siden.

invendig montering er ikke bra, da får du mye mer av den der 0,1 meter visninga. kjørte med det i hele fjor... Kjøpte en fishfinder 120 fra usa. ble 720 kr. dro opp båten monterte på hekken, brukte sånn casco som fuging i tillegg til skruene, dyttet rett ut igjen...herdet like godt under vann. :wink:

Polyester ville jeg aldri tatt sjansen på. Frykter at den vil ødelegge plasten i svingeren.

For eterhvert noen år siden da jeg studerte på ingeniørhøgskolen hadde vi som prosjekt å bygge en transformator. En av de andre gruppene fikk den gode ideen av en labbingeniør (som også var båteier) at de kunne støpe den inn i polyester med et heller dårlig resultat. Polyesteren løste opp lakken på viklingene i transformatoren slik at det ble full kortslutning i transformatoren.

Så bruk epoxy, så er du på den sikkre siden.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for tipset.

Ja det kan lønne seg å spørre andre, kunne jo risikert å ødelagt noe.

Får kjøpe "blå" araldit imorgen

:seeya:

Mvh

Husk at luft stopper/reduserer siganlet. Prøv å ikke få luftbobler når du blander araldit`n.

Det kan også være små luftlommer i skroget.

Har ikke forsøkt selv, men i teorien skal du kunne kunne teste plassering ved å legge svingeren i en pose med vann, hold den ned der du tenker å sette den fast mens loddet står på. Bør helst være ute på litt dypt vann. Får du bra signal er det ok, hvis ikke kan du prøve å flytte den litt. Husk hold den riktig orientert og med god kontakt mot bunnen.

Du kan jo prøve å si hvordan det gikk.

Beklager, sånn går det når man ikke leser alt. Så ikke at plastposen er nevnt tidligere. :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)

Monterte min hekkgiver innvendig i min Saga i dag. Kjøpte et rør som jeg limte fast med sika (i går) på bunnen der jeg ville plassere giveren. Skrudde fast giveren i riktig vinkel i forhold til bunnen av båten innvendig i dette røret. Fyller røret opp med matolje så den dekker giveren og den funger da som den skal. Får jeg senere lyst til å fjerne giveren eller erstatte den med en ny er det da bare å skru den av og tørke av matolja, giveren er da like hel som ved innsetting.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Eg hadde min giver til EAGLE ekkolodd liggende i en plastpose med frostvæske på innsiden på skroget. Dette funket bra. Viste dybder ned mot 150m, men av og til etter at det hadde blitt for djupt, kom den ikke tilbake igjen når eg vår komt på grunnere vann uten å måtte slå den av og på.

Et spørsmål: Skal også instalere Ekkolodde med hekkgive i min halco cabincruser med hekkaggregat. Vi eg klare å måle djupde i 25knop når eg monterer den utvendig, eller vi det vere betre å montere den innvendig?

Du kan jo prøve å si hvordan det gikk.

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde store planer om å montere i helgen,men da en hyggelig kar i nabobåten lurte på om jeg ville kjøpe en billig gps var jeg solgt :lol: og resten av helgen ble brukt på denne interresante "plastdingsen :wink:

Og jeg fikk ikke bestemt meg for monteringsmetode heller, selv om jeg tok en øl (eller to) .

Men fikk iverfall funnet ut hvor jeg skulle montere den og prøvde plasposemetoden og den viste korrekt dybde på 6,3 m (sjekket med lodd).

Synes det er kronglete å bruke aralditt da det blir noe inn i hel.... trangt å helle en tyktflytende masse.

Kanskje den blir lettere å ha med å gjøre hvis limtubene legges i varmt vann først.

Men altenativt sikaflex ville vært lettere , men det vil isolere mer for vanntemperatur-måling.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...