Jump to content

Når bør man sjøsette?

Rogy

Recommended Posts

Det er vel normalt fra påske og utover, alt etter lokale forhold ang. is og temperatur. Her hvor jeg bor så har de fleste båtene ute hele året. Men andre steder så er isforholdene slik at sesongen blir rimelig kort. Så dette kommer alt an på lokale forhold, og hvordan du har tenkt å bruke båten.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I vår havn regnes vintersesongen fra 1.10. til 1.4.

Pr i går var ca halvparten av båtene på plass i båsene sine. Mangfoldige varmegrader og mild østavind. Men i dag snør det igjen!

Hvis du har isfri havn kan du vel trygt sjøsette?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hadde det vært opp til meg, er det sesong så sant det er nok vann (Fersk-/Saltvann) under båten til at man kan bruke den uten nevneverdige skader på grunn av bakkekjenning ved lav vannstand. Det er min definisjon. Båt kan man kose seg i uavhengig av kalenderen.

Dere som sjøsetter så fort isen går. Bruker dere varme i båten/Motor rom? Eller er det varme nok fra sjøen, så lenge det er isfritt, til at ikke sjøvann i motor eller ferskvann i tanken fryser?

Det kommer jo ofte netter med kuldegrader selv om havna er isfri.

Dere som sjøsetter så fort isen går. Bruker dere varme i båten/Motor rom? Eller er det varme nok fra sjøen, så lenge det er isfritt, til at ikke sjøvann i motor eller ferskvann i tanken fryser?

Det kommer jo ofte netter med kuldegrader selv om havna er isfri.

Hei

Hvis du ligger i boblehavn har du en "grunnvarme" under båten

på ca. +3° til + 4°, uansett hvor kaldt det er over vannflaten.

Når du ligger på land har du virkelig temp. + kjølingseffekt av

vinden som kjøler ned båten.

Ergo vil skroggjennomføringer og alt annet som er under vannlinjen

ikke fryse så hardt at du får frostspregning.

Sannsynligvis ikke i det hele tatt.

Jeg bruker noe varme i motorrommet, men ikke på grunn av

redsel for frostspregning. (Overkill :confused: )

mvh

giver

2 stk frostvakt fra clas ohlson 1 i maskinrom og 1 i kabin.

Plussgrader og tørt og godt for inredningen og de grønne røykmaskinene hele vinteren.

"forbigående på land for bunnsmøring,sink og nye manøverhendler" og så fortsetter sesongen.

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Du bør sjøsette når båten er ferdig klargjort for den kommende sesong.

Kunnr ikke ha sagt det bedre!

Hvor mye stell/ oppgraderinger som skal gjøres med båten varierer fra år til år (i allefall for meg).

Og i år blir det en del, men jeg begynner ikke før neste uke pga snø. Sjøsetting en gang i begynelsen av mai i år ( pleier å være 1 uke etter påske).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...