Jump to content

Stålbørsting av sink/aluminium anoder


searay270-1998

Recommended Posts

Har lest litt på emneoversikten, men blir ikke noe klokere.

 

Har et år gamle aluminium anoder (antar det er likt som rene sinkanoder. Noen som vet?) på mitt mercruiser drev. Ser at de ikke er så mye bort tært. Omlag 10% vekt redusert i forhold til nye anoder.

Det er et lite hvit lag på dem, men det kan skrapest bort.

 

Har blitt fortalt det ikke er nødvendig å skifte anodene før 50% er borttært. Men at jeg må passe på at anodene sitter godt inntil metallet det skal beskytte.

Antar derfor jeg kan bruke anodene mine ett år til, dersom jeg får rengjort dem skikkelig.

 

Og her ser jeg det strides om riktig fremgangsmåte. Noen hevder anodene bli forrurenset av jern/stål dersom fil eller børste brukes. De mener anodene blir ubrukbare/ ødelagt.

Andre sier det er helt OK.

 

Hva er riktig?

Er det noen her som børster/filer anodene rene og benytter dem to sesonger?

 

PS: Aluminium anodene til drevet mitt koster 700 kr. så ikke kom og fortell at det er så lite at jeg bør bytte dem uansett. :wink:

Link to post

De som hevder at anoder kan forurenses har nok rett. Zink- og alu.anoder har materialmessig ikke noe med hverandre å gjøre.

 

Når jeg renser anodene mine benytter jeg liten vinkelsliper med fiberskive. Man kan vel også benytte drill med fiberskive, eller liknende. Det viktige er at slike skiver er beregnet for rustfrie materialer. Da inneholder de ikke silisiumkarbider, svovel, jern eller andre materialer som, foruten å forurense anoden, får rustfritt stål til å ruste. Vær forsiktig med smergel, sandpapir, rustfri stålbørste, kopper/messingbørste etc.

Link to post

Da var jeg nok litt uheldig her.

Jeg filte av det hvite stoffet med en fil.

Mener du jeg bare kan kaste aluminium anoden nå, eller er det noe jeg kan gjøre for at den skal kunne brukes et år til.

 

Aliminium anode kontra Zink anode. Siden aluminium anoden er så mye dyrere, er de også bedre?

Link to post

Hulda hadde nok prøvd å fikse det med smelle over med en fiberskive, særlig hvis anoden er slik plassert at jeg ville kunne holde øye med den og eventuelt bytte den. Man skal samtidig være oppmerksom på at Hulda en riktig kjiping, Admrialen får spader av alle billigløsningene mine. Jeg antar at det ikke er mange her på BP som får ordre av sin Admiral: "Kjøp noe nytt og skikkelig!!!"

 

Jeg tror ikke alu.anode er "bedre" enn zink, jeg må tilbake i lektyren for å gi 100% svar. Det blir omtrent samme svaret som for magnesium. Alu. blir ofte benyttet for å spare vekt. Regnet også på dette for offshore-konstruksjoner. På slike innretinger kan anodemassen bli mange tonn.

Link to post

Tusen takk for nyttig svar !

 

Jeg har nå brukt en negl-skrubbe børste og anodene ser riktig så fine ut.

Putter dem på drevet og holder en liten øye med dem i sommer.

 

Hilsen fra en som ikke bare skal kjøre båt, men også ønsker å lære mest mulig om båt og motor.

Satser på at dette skal bli en hobby. Er vi ferd med å bli skikkelig hekta.

:flag:

Link to post

Det er det mulig å lage støpeform av plastisk ildfast masse av ein ny anode, og smelte om restene av dei utbrukte. Forurensningene vil ligge oppå og kan skummes av før man heller den flytende zinken i forma. Er usikker på om dette går med alum. anoder?? Vil metallet tape seg på noe vis?

Det hadde vært supert for oss som må opp i 500-1000,kr pr. anode.

Link to post

Kanskje et brukbart tips fra en som er ny på nettet!

 

Jeg pensler mine anoder med BILTEMAS rustfjerner art. nr. 36-148, da renner det hvite belegget av som melk. Anoden blir ikke anløpet av væsken. Det samme gjelder de rustfrie skruene til anodene, de blir som nye etter en "dupp" i væsken!

Link to post

Kanskje et brukbart tips fra en som er ny på nettet!

 

Jeg pensler mine anoder med BILTEMAS rustfjerner art. nr. 36-148, da renner det hvite belegget av som melk. Anoden blir ikke anløpet av væsken. Det samme gjelder de rustfrie skruene til anodene, de blir som nye etter en "dupp" i væsken!

Sikkert OK! Rustfjerneren inneholder sikkert "rett" type syre. Jeg skal notere meg det produktet.

Link to post

Det er det mulig å lage støpeform av plastisk ildfast masse av ein ny anode, og smelte om restene av dei utbrukte. Forurensningene vil ligge oppå og kan skummes av før man heller den flytende zinken i forma. Er usikker på om dette går med alum. anoder?? Vil metallet tape seg på noe vis?

Det hadde vært supert for oss som må opp i 500-1000,kr pr. anode.

Kjempegodt tips! Blir gjort ved første anledning. Dette bør være noe for båtfolk som liker å gjøre ting selv, men er nok ikke lett med aluminium. Men hvorfor ikke bruke sink uansett?

 

Ellers tror jeg ikke noe på teorier om at anodene blir "ødelgt" av forurensning fra overflatebehandling med stålbøste, fil eller lignende. Jeg ser ingen metallurgisk forklaring og ingen grunn til at de ikke skulle ofre seg like godt for det. Noe annet er det KANSKJE hvis materialet i utgangspunktet ikke er rent, dvs. inneholder uheldige legeringselementer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kjempegodt tips! Blir gjort ved første anledning. Dette bør være noe for båtfolk som liker å gjøre ting selv, men er nok ikke lett med aluminium. Men hvorfor ikke bruke sink uansett?

 

Ellers tror jeg ikke noe på teorier om at anodene blir "ødelgt" av forurensning fra overflatebehandling med stålbøste, fil eller lignende. Jeg ser ingen metallurgisk forklaring og ingen grunn til at de ikke skulle ofre seg like godt for det. Noe annet er det KANSKJE hvis materialet i utgangspunktet ikke er rent, dvs. inneholder uheldige legeringselementer.

Re-støping av anoder: Det er andre elementer enn bare zink i en anode. Tidligere var en annen aktiv bestanddel kvikksølv. Kun for å illustrere at det kan være nødvendige tilsettinger som har forskjellige fordampningstempereaturer. Man kan derfor komme i den situasjonen at man lager en dårlig anode. Men det ser man jo.

 

Jern på anoder: Prøv selv. Dette er saker som har vært testet av andre før.

Link to post

Kanskje et brukbart tips fra en som er ny på nettet!

 

Jeg pensler mine anoder med BILTEMAS rustfjerner art. nr. 36-148, da renner det hvite belegget av som melk. Anoden blir ikke anløpet av væsken. Det samme gjelder de rustfrie skruene til anodene, de blir som nye etter en "dupp" i væsken!

Smart....skall testes! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Re-støping av anoder: Det er andre elementer enn bare zink i en anode. Tidligere var en annen aktiv bestanddel kvikksølv. Kun for å illustrere at det kan være nødvendige tilsettinger som har forskjellige fordampningstempereaturer. Man kan derfor komme i den situasjonen at man lager en dårlig anode. Men det ser man jo.

 

Jern på anoder: Prøv selv. Dette er saker som har vært testet av andre før.

Sinkanoder skal helst være så ren sink som mulig. Tror ikke det er nødvendig eller heldig med andre elementer. Men når det gjelder mulig giftig damp er jeg helt enig i at en bør utvise forsiktighet. Sinkdamp er ikke det farligste, men kvikksølvdamp er ikke helt sunt.

 

Når det gjelder jern på sink er jeg nok på litt usikker grunn, ja. Det blir i tilfelle et lokalelement som kan tære mer på sinken. Vi får fortsatt bruke fiberskiver.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei.

 

Nå er jeg ingen metallurg, men jeg kan ikke forstå hvorfor noen jernspon i overflaten på anoden skulle ha så mye å si. Den er jo støpt fast i et jernbeslag allerede (for de blokkene en skrur fast og forbinder videre med ledning), og det er jo mye mer jern enn restene fra børsten kan tilføre?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå gidder jeg ikke mer av zink eller ikke. Samme går for aluminium.

 

Kvikksølv er forbudt, miljøgift. Zink og aluminium har for sterkt oksidskikt til at de er gode anoder i ren form. Derfor er de tilsatt stoffer som gjør at de lettere kvitter seg med ionene. Et av disse stoffene er Indium.

 

Zink og jern: Når man børster over anoden med jern, vil jern avsette seg på anoden. Elektroner og ioner går letteste veien. Det vil si at en passiveringsreaksjon vil foregå på anodens overflate. Zinkioner limer seg til jernet som er avsatt. Jernet blir rustbeskyttet. Man får en overflatelading som blir pluss. I sjøvann vil denne ladingen føre til at negative kalkioner blir tiltrukket og limer seg til overflaten. Dette passiviserer selve anoden. Det er denne effekten man benytter seg av ved katodisk bekyttelse av skip, "pumper" plusslading inn i skroget, kalk limer seg på jernet og beskytter.

 

Blir jern avsatt ved stålbørsting, det er da bare tull! Prøv selv, ta en rustfri jernbit, børst med jernbørste (stål), ha litt vann på og vent på reaksjonen.

 

Det er ikke relevant å trekke parallell til jernbeslaget som anoden er støpt rundt. Dette jernet blir beskyttet på lik linje med andre metaller som anoden elektrisk er knyttet til.

 

Men som skrevet, det er bare å prøve selv.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 17 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...