HJ Startet 31.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2003 Hei. Vi har et ganske nyinstallert septikanlegg m/tank installert i vår båt. Dette har fungert helt perfekt inntil nylig. Vi hadde en episode der toalettet gikk tett, og hadde i den forbindelse opp slangen i fra toalettet til tank. Etter dette kommer det meget vond lukt sigende ( fra slangehullene på utsiden ) etter hvert toalettbesøk. Det kommer selvfølgelig an på hva som er i tanken på tidspunktet, men sånn var det ikke før. Hva kan ha skjedd ?? Helge Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2003 Hei. Vanskelig å forstå hva som plutselig har hendt, men anbefaler å ta en titt på en tidligere tråd, Hvordan bruke dassen? og lese mitt innlegg der. Lars H. 6 timer og 10 min til ferie, uten dassproblemer(!?) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2003 Hej HJ ! Vi diskuterade denna delikata fråga akk för semestern! (Min semster ) Du finner en hel del svar på https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1056608805 Les Lars H inlegg om lufting bla! Kan trösta dig med att vi har nog alla problem med detta från tid till annan! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2003 Hej Lars ! Du er snabb som vanligt, refererade just till ditt inlegg! "Derfor er det viktig å ha god tilgang til frisk luft. Lufteslangen (som altså ikke er for å slippe lukt ut, men frisk luft inn) burde derfor ha en diameter på minst en tomme. Men det har den sikkert ikke hos deg heller. Men sørg for at den ikke er tett eller nesten tett. " Såg en båt i somras som spolade 'luftslangen' till dasset fra utsidan, det verker ju ganska lurt ! Jag råkade ut för något annet, (under den her avdelningen!) Kunde bare pumpa ut två-tre pumpslag med tömningspumpen sen sög den luft, tror att det hade bildats en stor 'klump' der inne i holdingtanken men att det var fritt ner till sugslangen. Holding tanken blev därför 'full' veldi snabbt! Såg för mig ett 'trevligt' arbete när jag kom hjem! (Låg i Saeby på Jylland) Men när vi var oppe i butikken så såg jag på hyllan något som hette 'Afløbsrens' på dansk! visste ikke om jag skulle våga bruke dette dunder-middlet, men jag tog mod till mig, jag visste ju var alternativet var! Pumpade in detta i tanken læt det verka en time, enl bruksanvisningen, sen pumpade jag ut minst 25 pumptag! verkar som det fungerade!! (Efter det pumpade jag in masser av vatten flere ganger o skjøljde ur!) Ha en trevlig semester Lars ! o kom tillbaks utan en masse nyvunna erfaringer på dette området ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gerhard Svart 21.August.2003 Link til dette innlegget Svart 21.August.2003 Nå er jeg der også: Nytt anlegg og drittlukt Jeg har ny do, ny septiktank,og ny pumpe ut. Jeg hadde lest Peggie's bibel, men jukset litt: Om luftingen sier hun: Vent the tank with as short, as straight, and as horizontal a line as is possible, with no sags, no arches, and no bends. The minimum I.D of the hose (which is the "standard" size in use today, but for no reason other than being "standard" in fresh water and fuel tanks) is 5/8"; we recommend that it be at least ¾". Ideally, it should be no more than 3’ long. If it has to be substantially longer, or if running the vent line uphill more than 45 degrees off horizontal can’t be avoided, or if it’s impossible to run a vent line that does not go around a corner, increase the size of the vent line to 1" or even larger. Uttaket for lufting i tanken er 15mm (5/8), og tanklufteren til å sette i skutesiden (Den med gitter og lufting nedover) var også 15 mm og fantes ikke større. Kan vel ikke ha en vanlig skroggjennomføring der ? (Hun anbefaler minst 3/4 = 19mm, eller egentlig mer siden den ikke er vannrett) Noen som har sett større lufte/skroggjennomføringer ? Horisontal lufteslange ? Hallo Peggie ! Jeg har ikke septiktanken i kjøkkenskapet ! Den er jo under dørken, under / nær vannlinjen. Luftingen må jo bli loddrett. Dersom vannrett luftekanal ikke går an anbefaler hun å pumpe lufta igjennom. Jag har aldri sett pumper / vifter til dette bruk. Tanken min har ikke hull til tømming i bunnen. Den tømmes med et "sugerør" gjennom toppen. På den måten blir den aldri helt tom. Litt ligger igjen i bunnen. Det er vel ikke så gunstig for lukten ? Gerhard PS. Foresten. Nå leser jeg mer fra bibelen: The vent through-hull should not be the same type as a fuel vent through-hull (a cap with a slit in it), but should be a should be a straight open type through-hull.Er det vanlig med et helt åpent hull til dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 21.August.2003 Link til dette innlegget Svart 21.August.2003 Har samme problemet dersom tanken har stått halvfull en stund. Når jeg lenser tanken fyller jeg en skvett med HYDRO sin saner veske, (luktfri, og skal fjerne luft) Dette fungerer svært bra. Fyller en "god dram" ned i toalettet og spyler ned etter at jeg har tømt den. Jeg kjøper dette produktet hos Måløy Havneservice post@maloy-havneservice.no Men det finnes nok på hydro texaco bensinstasjoner også. Middelet er forresten eneste stoffet som er godkjent i flytoaletter. (Er vist noen spesielle regler der...) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.August.2003 Link til dette innlegget Svart 22.August.2003 Hei! Henger meg på svaret fra Celina. Har prøvd mye rart av væsker som skal fjerne lukt fra septiktanken, men det eneste som fungerer for meg er Hydro sin væske. ( Tror den heter noe med Green Viking eller noe sånt) Passer på å tømme tanken så ofte som mulig, og alltid før jeg skal til hjemmehavn etter endt tur. Slår så oppi en god skvulp og spyler med litt vann til slutt. Da pleier det ikke å lukte når toalettet tas i bruk. Kan også opplyse at det er store prisforskjeller på væsken. I båtutstyrsbutikk har jeg sett den til ca 180 kroner tror jeg, mens på OBS koster den rundt kr. 85,-. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Har brukt vanlig Domestos (sånn til å helle i hjemedoen) i flere år. Luktproblem = nei. Kostnad = mye billigere enn "spesialprodukter", ca kr. 15 for 3/4 liters flaske. 1/3 flaske på etter tømming av tank, en liten skvett en gang i mellom hver tømming. Mvh. BÈG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Festina Lente IV Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Har brukt vanlig Domestos (sånn til å helle i hjemedoen) i flere år. Luktproblem = nei. Kostnad = mye billigere enn "spesialprodukter", ca kr. 15 for 3/4 liters flaske. 1/3 flaske på etter tømming av tank, en liten skvett en gang i mellom hver tømming. Mvh. BÈG Det er mulig jeg må korrigeres, men er ikke Domestos laget for å drepe bakterier??? Er det noe særlig i forhold til nedbryting av "suppa" i naturen? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
jada Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Har brukt vanlig Domestos.... Er sikker på at jeg har lest noe om vellykket bruk av Domestos i en annen tråd her for en stund siden. Fant det ikke i farten, men dersom det virkelig fungerer, så kan det ikke være nødvendig med dyre spesialprodukter. __________ Fant det forresten nettopp. Det var nok BEG som hadde vært frempå da også. Er det andre som har erfaring med dette??? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Det er mulig jeg må korrigeres, men er ikke Domestos laget for å drepe bakterier??? Er det noe særlig i forhold til nedbryting av "suppa" i naturen? Litt usikker på hva du mener, kan du utdype? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.