Frivakten Startet 29.Mars.2006 Del på Facebook Startet 29.Mars.2006 Er helt grønn (på JORDet) når det gjelder bil/båtelektrisk og bruk av måleinstrument. Heter det multimeter? Hvor skal den røde nålespissen og hvor skal den sorte. Hva skal meteret stilles på. V, A elller R. Hva skal det vise da? Hva er bra og hva er dårlig? Finnes det noen steder en bruksanvisning eller en ENKEL forklaring? Gjerne på barnehagenivå i første omgang. Senere skal jeg viderutvikle meg ved kjøp av f.eks. "Strøm om bord". Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Suzuki Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Forsøkt deg på DENNE ? Tipper det meste du lurer på, står der ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Tror det kan være lurt å dvele litt ved ohms lov før man går igang med et slikt instrument. Da faller liksom det meste på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 (redigert) Takk Suzuki, men etter fort å skumlest, tror jeg at det ligger faktisk litt for høyt fremdeles Jeg skal lese den, men tror jeg får problemer med pensumet. Kommer sikker tilbake hit. Til Lasse: Oms lov, betyr det hvis noe går galt, så går allting galt? D.v..s rød på svart og omvendt. Redigert 29.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
bliss X Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Ohms lov: Spenning (V) = strøm (A) * motstand (ohm) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Tips: Tenk deg godt om når du plasserer den røde ledningen i A (ampere) soklene. Da blir det direkte kortslutning gjennom instrumentet til den svarte ledningen og fare for røkutvikling er tilstede hvis du ikke vet hva du gjør. (Ikke alle multimetere har sikring her) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 (redigert) Er helt grønn (på JORDet) når det gjelder bil/båtelektrisk og bruk av måleinstrument. Heter det multimeter? Hvor skal den røde nålespissen og hvor skal den sorte. Hva skal meteret stilles på. V, A elller R. Hva skal det vise da? Hva er bra og hva er dårlig? Finnes det noen steder en bruksanvisning eller en ENKEL forklaring? Gjerne på barnehagenivå i første omgang. Senere skal jeg viderutvikle meg ved kjøp av f.eks. "Strøm om bord". Jo det heter multimeter. Her er en liten "bruksanvisning" Rød "spiss" eller målepinne skal normalt til + (pluss) 12V. Den sorte til - (minus) Når du skal måle hvor mange Volt det er på ett punkt, holdes den sorte målepinnen på minus pol og den røde på pluss. Måleinstrumentet skal da settes til V. Du leser av i volt eller millvolt. Når du skal måle hvor mye en kurs/eller apparat trekker, tar du løs + ledningen og kopler måleinstrumentet mellom ledningen og punktet den stod i. Spiller ingen rolle hvilken vei du kopler rød/sort målepinne. Måleinstrumentet skal da settes på A. Du leser av i Ampere eller milliampere. Når du skal måle om du har kontakt eller brudd på en ledningsforbindelse måler du motstanden i denne. Utgangspunktet er at ledningen ikke er koplet til i endene. Rekker måleledningene til begge endene kopler du rød/sort til hver sin ende. Måleinstumentet skal da stå på R. Du måler ca 0-2 ohm om forbindelsen er OK. Geir Redigert 29.Mars.2006 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
OT-flyktning Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 I utgangspunkt er det best å la instrumentet stå på spenning (V) - da kan du i alle fall ikke ødelegge særlig mye. Og det meste du måler blir vel også spenningen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Det kan jo være greit å ta stilling til hva man er på jakt etter før man starter også. Hvis du kan være litt mer konkret får du sikkert mange tips om hvordan du går fram. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 GeirT; Glimrende. Akkurat på mitt nivå, må bare lese det grundig flere ganger. Jeg ønsker ikke å bruke forumet til opplæring i dette, det blir litt banalt. Finnes det noen TYNNE lærebøker med f.eks. TEGNINGER å få kjøpt? F.eks. Josefine og lampen, eller Tassen har fått nytt batteri. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
kiv_tuning Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Hvis du er helt grønn på dette temaet, og båten din stjeler strøm/overledning. Bør du uansett få en som kan det til å se på det. Er det bare noe som skal kobles opp eller måles på. Så er det bare å sette måleinstrumentet/multimeteret på V(volt) DC hvis det er vanlig 12volt, eller AC hvis det er 220v. Blir det samme om du setter rød på + eller minus. Så er det bare å måle i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 (redigert) Tips: Tenk deg godt om når du plasserer den røde ledningen i A (ampere) soklene. Da blir det direkte kortslutning gjennom instrumentet til den svarte ledningen og fare for røkutvikling er tilstede hvis du ikke vet hva du gjør. (Ikke alle multimetere har sikring her) Det er egentlig en perfekt start og påminnelse fra Ingar, Krisida Magni (hvor kommer navn egentlig fra? ) Tenk ikke for komplisert. Som begynnere skulle man ikke stresse seg med for mye teori, først. Men viktig er at man forstår hva man måler. Praktisk (for deg på båt) er at du holder deg på lavstrøm (12 eller 24 Volt) Trekk av landstrømkontakten og inverterstrøm, hvis du har det. Så er sjansen at du overlever eksperimentene uten skade nesten 100%. Glem først og fremst også Ampere eller Watt som er upraktisk for deg akkurat nå. Men det du har behov for å forstå er spenning (Volt) og litt om motstand (Ohm). Men også dette kun som grunnlag. Volt: trenger du for å sjekke om det finnes overhodet spenning på ledningen. På båten trengs det hovedsakelig innstilling av multimeteren til LIKEstrøm. Ohm: trenger du hovedsakelig til å måle om det finnes overhodet en elektrisk forbindelse mellom A og B. ------------------- Volt: måler du mellom pluss og minus. for det skifter du måleren på V / Volt-symbolet som har en rett strek ved siden av =likestrøm (ikke V/Volttegn som har en bølge som tegn ved siden = Vekselstrøm.) Det betyr at du f.eks. stikker rødfarget måleledning på batteriens pluss (+). Sortfarget måleledning stikker du på batteri-minus (-). Resultatet skulle være f.eks. 12, noe Volt mellom disse begge to polene. Det betyr at det finnes SPENNING. Du kan nå bruke målingen for mange ting. F.eks, kan du måle om det finnes overhodet tilstrekkelig spenning på en kabel som skal forsyne f.eks. en lampe, hvis du måler mellom lampekablen og minus. Ikke noe spenning = ikke noe lys = feil på batteri/sikring/bryter eller tilførende ledning. Spenning på en side av lampen, men ikke på den andre siden = feil på pære eller lampe. Spenning på begge sider av lampen = feil på, eller i rettning av minuskontakten. Forstår du dette prinsippet, så har du vunnet i saken spenning. ------------------------------ Ohm : = motstand. Her bare grunnleggende. Multimeter som er digitalt viser 0-Ohm (ikke noe motstand = kortsluttning) ofte med siffer 1. Lite motstand som ikke kan oppløses vises med siffer 000. Men 000 kan også vises hvis det finnes motstand, men størrelsen av multimeter-innstillingen stemmer ikke. Multimetere med peker viser direkt eller 0. Måler man ikke noe motstand (0 Ohm = visning 1.), så er det kortsluttning. Har man f.eks. et stykke kabel og den er o.k., så måler man 1. mellom begge endene. Det betyr for deg at kabelen (bare stortsett) ikke har noe brudd. Måler man nå en lyspærer (forbruker = motstand) så kan instrumentet vise en liten motstand, mens man ikke skal måle noe motstand hvis man måler gjennom en bryter (som bare skal lede). Har du skjønt det, så kan du allerede måle om det overhodet finnes forbindelse på en strømkrets eller ledninger (uten spenningsmåling). -------------------------------------- Videre spennings- og motstandsmålinger i forbindelse med effektberegninger er meget hjelpsomt ved feildiagnosen. Det lærer du senere. Men først og fremst holder det hvis du kan måle (!) om det er finnes "vanlige" feil. Lykke til Jørg Red. for skrivefeil, igjen ...men jeg lærer det nok Redigert 29.Mars.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Frivakten Svart 30.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 (redigert) Krisida Magni (hvor kommer navn egentlig fra? ) Har to barn; Kristoffer og Ida. Konas mellomnavn er Magni. Cosa Nostra Takk for alle gode svar. Redigert 30.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Joerg Becker Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Har to barn; Kristoffer og Ida. Konas mellomnavn er Magni. Cosa Nostra Takk for alle gode svar. Fin sammensettning og lyder bra. ...men.... ...med så mye fantasi som dere har i tillegg...da skulle du ikke lære mye mer Det ville betyr at du VET for mye, etterpå. ...og du vet jo sikkert hva som skjer når COSA NOSTRA vet at du vet for mye ?! Jeg sier bare: ...solbriller...hagle...ny "slips"...betongsko...dypt vann... Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Frivakten Svart 30.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 (redigert) Det ville betyr at du VET for mye, etterpå. ...og du vet jo sikkert hva som skjer når COSA NOSTRA vet at du vet for mye ?! Jeg sier bare: ...solbriller...hagle...ny "slips"...betongsko...dypt vann... Jørg Det kalles for MORING på båtspråket Redigert 30.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
tuffff Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Det kalles for MORING på båtspråket I Sverige kalles det vel bare for "Ståplass i Nybroviken"? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Jeg startet den andre tråden om dette emnet, som det ble henvist til litt lenger opp her, og jeg må si jeg kunne ha trengt Joergs innlegg den gangen, i tillegg til Lars H's utmerkede innføring. Dette var veldig nyttig for meg som fremdeles er rimelig evneveik når det gjelder strøm - men som er nødt til å lære ganske fort nå, før jeg begynner å skru... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 et lite tips til. Når du måler; f.eks spenning til en lampe sånn som Joerg beskriver, bruker jeg alltid en forlenget kabel direkte til batteriminus. På det viset kan jeg rimelig kjapt utelukke feil på minuskretsen. Noen bananplugger og krokodilleklemmer bare MÅ du bare ha, for ellers blir det litt sånn; en hånd til å holde instrumentet, og en hånd til plusspolen, og en hånd til minuspolen, og en hånd til å betjene bryteren, og...... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Shore Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Mye god pedagogikk her. Må bare skyte inn noen gode huskeregler. Volt måles i PARALELL over pluss -minus( med begge måleledningene). Ampere måles i SERIE igjennom pluss eller minusleder og ohm måles UTEN spenning tilkoblet. I stedet for et ohm meter kan jeg anbefale en summer (et instrument som piper om det er kontakt mellom målepunktene. For en amatør som kanskje bare skal måle om et strømløp er helt (f.eks ledninger igjennom brytere e.a.) vil en pipetone være lettere å forholde seg. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Suzuki Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 og kostet multimeteret litt mer enn ti kr, har den sikkert innebygget summer / gjennomgangsmåler.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.